וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב פרומן: "הרב קוק הבין שהעתיד שייך לשמאל"

מוטי לוי

1.3.2011 / 7:41

על הסרטן המקונן בגופו, על ערבי התורה והשירה השבועיים בביתו, על קשריו עם אחמד יאסין וארדואן, ועל המהפכות בעולם המוסלמי. ראיון זוגי עם הרב מנחם פרומן ורעייתו, הרבנית הדס פרומן

הרב מנחם פרומן. עומר מירון
הרב מנחם פרומן/עומר מירון

הרב מנחם פרומן, רבה של ההתנחלות תקוע במועצה האזורית גוש עציון, נולד ב-1945 למשפחה חילונית בכפר חסידים, למד בבית הספר הריאלי בחיפה, שירת בצה"ל בחטיבת הצנחנים ובמלחמת ששת הימים היה ממשחררי הכותל המערבי. את תהליך החזרה בתשובה החל בתיכון, והשלים בעת לימודיו באוניברסיטה העברית, כשאת השכלתו התורנית רכש בישיבות "מרכז הרב", הכותל, ו"איתרי". במשך חייו שילב הרב פרומן את תפקידיו הרבניים עם פעילות שלום שכללה מפגשים עם מנהיגים דתיים ופוליטיים בעולם המוסלמי, בהם יאסר ערפאת והשייח' אחמד יאסין; יומיים לאחר השתלטות צה"ל על המשט הטורקי נפגש בטורקיה עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בניסיון לסיים את הנתק בין המדינות, והוא נמצא בחליפת מכתבים עמו עד היום.

לפני כחודשיים בישרו הרופאים לרב פרומן כי נתגלה בגופו גידול סרטני במעי הגס, שאף הספיק להתפשט לחלקים נוספים בגופו. מיד לאחר הגילוי, מספר הרב פרומן, יצא להתפלל בקברו של רשב"י במירון, שם פגש בתושב מקומי בשם עובדיה, המטפל בחסרי הבית באיזור. עובדיה, ששמע מהרב את דבר מחלתו, סיפר לו כי הוא עצמו חלה בסרטן לפני כעשור ורופאיו איבדו תקווה. בתגובה הוא פנה לאלוהים והבטיח לו כי מכאן ואילך ייטול על עצמו תפקיד חדש וישמש כאב לכל חסרי הבית במירון. התפילה התקבלה – והגידול נעלם. בימים אלה, כשגופו נחלש מהמחלה, מחזק סיפור זה את הרב פרומן, וגם הוא פנה לאלוהים והבטיח לקחת על עצמו תפקידים חדשים. בגלל חולשתו, הוא ביקש לצרף לראיון את אשתו, הרבנית והאומנית הדס פרומן, אותה הוא מכנה "הדסקלה האהובה שלי", וכך הפך ה"רב שיח" ל"שיח הרב והרבנית".

מהם התפקידים החדשים שהחלטת ליטול על עצמך בעקבות המחלה?

הרב: "פניתי לקדוש-ברוך-הוא, כמו שעשה עובדיה, אמרתי לו: 'אני רואה שאתה לוקח לי את החיים ושמה שעשיתי עד עכשיו נגמר, זה כבר לא מעניין אותך, אז אולי אני אציע לך שאעשה דברים אחרים'. לקחתי על עצמי את עבודת השלום. עד היום עשיתי את זה בתור תחביב. אם הוא ייתן לי זמן וכוח אז זה מה שאני מציע לו. זו עבודה רבה מאוד וצריך בשבילה זמן. תפקיד נוסף שחלמתי עליו במשך כל חיי, ובמידה מסוימת גם הגשמתי אבל באופן מאוד צדדי, והוא מתגשם דווקא בימים האלה – זה החלום של תורה ושירה. במשך שנים אני מרגיש שצריך 'לתת לתורה כנפיים', להעלות אותה. אחת הדרכים היא על ידי שירה ועשיתי את זה עם כמה זמרים, כמו אהוד בנאי, האחים רזאל, שלמה גרוניך, וברי סחרוף. בעבר זה היה תחביב – כעת מדי יום ראשון השיעור היחיד שנשאר לי בתקוע זה שיעור זוהר – בכל שיעור יש זמר חשוב שבא ושר".

הרבנית: "יש קהל של איזה מאתיים איש. הקהל הולך ומתגבש, הולך ומבשיל. יש כאן משהו חזק שקורה בשילוב הזה – הלימוד ששרים אותו, השירה שלומדים אותה – זה יוצר משהו חזק בהתכווננות של אנשים, זו חוויה מיוחדת מאוד, כאילו יש התרחשות שמופנית כלפי מעלה. אנשים באים בכדי לעבור את החוויה הזאת וזה הולך ונעשה יותר מוגדר".

ברי סחרוף והרב מנחם פרומן בערב משותף במרכז רשימו בירושלים. עומר מירון
ברי סחרוף עם הרב פרומן בערב שירה בירושלים בשנה שעברה/עומר מירון

כמי שמכיר מקרוב את העולם המוסלמי, האם אתה חושב שהרקע להפיכות בימים אלה הוא מוסלמי רדיקלי או חברתי?

הרב: "במשך שנים רבות אני נושא את התזה שאין שלום בלי איסלם, ואין שלום בלי דת. עד היום רוב המנהיגים שלנו מהימין ומהשמאל לא לוקחים את התזה הזאת ברצינות. הם תופסים את הסכסוך כטריטוריאלי ולכן צריך לפתור אותו על ידי ויתורים טריטוריאליים – כך חושבים מנהיגי השמאל וכך חושב ביבי נתניהו, אולי הוא רוצה לוותר על פחות מאהוד ברק, אבל בסופו של דבר אתה רואה שההבדל לא גדול כל כך כי הם חוברים יחד. זה נכון לא רק לגבי הגורם הדתי האיסלמי אלא גם לגבי הגורם הדתי היהודי – אם אתה בונה שלום שלא מתאים לדתיים בישראל, הדתיים יכשילו את השלום. הגורם הדתי חזק מאוד במזרח התיכון בכלל ובארץ הקודש בפרט. אחמד יאסין היה אומר לי: 'מה זה הסכמי אוסלו? הכופרים שלנו ושלכם עשו הסכם כדי לדכא את הדת'. אפשר לטאטא אבק מתחת לשטיח, אבל אי אפשר לטאטא נמר מתחת לשטיח, כי זה רק הופך אותו ליותר מרוגז. הנמר הזה התפרץ בהפיכות האחרונות בטוניסיה ובמדינות המוסלמיות. הליגיונות שמובילים את ההפגנות הם בוודאי דתיים, השאלה רק מי יגרוף לבסוף את הקופונים, האם באמת יקרה לבסוף מה שקרה באירן".

האם אנחנו צריכים לחשוש מכך ש"האחים המוסלמים" יעלו לשלטון במצרים?

הרב: "זה לא רק חשש – יש סיכוי חזק. ואז ודאי שיש סכנה לשלום בין ישראל למצרים. אם זה יקרה נצטרך לבסס את השלום על יסוד דתי – ולדעתי הדת היא כן בסיס לשלום. כשהרב קוק עלה לארץ, כמה חילונים היו פה? כלום. היה היישוב הישן והייתה העלייה הראשונה שהיתה דתית. אילו היו בחירות באותו הזמן לכל החלוצים החילונים של העלייה השנייה לא היה אפילו מנדט אחד. אבל איש רוח מבין את כיוון הרוח – לאן הדברים הולכים. הרב קוק הבין שהעתיד שייך לשמאל, לחלוצים של העלייה השנייה, ולכן הוא ניהל משא ומתן עם השמאל. במשך שנים – עוד לפני שהחמאס עלה לשלטון – הייתי אומר שהעתיד שייך לחמאס ולכן צריך להשתדל לעשות את השלום עם החמאס. אני בקשרים איתם במשך הרבה מאוד שנים".

איך זה להתגורר בהתנחלות ולהיות אשתו של מי שקורא להידברות עם החמאס?

הרב: "אני אענה בשמה, אלו ייסורים גדולים".
הרבנית: "באמת הרבה פעמים מנחם אומר דברים שלוקח הרבה זמן עד שמתחילים לראות אותם בשטח. זה נורא קשה. היו שנים שהיתה הרגשה שמנחם הולך לבד. היו שנים שחשדתי בו שזה הכיף שלו בחיים, להיות זאב בודד שעומד ומיילל אל החושך. אדם מיישוב של מתנחלים נפגש לבד עם אחמד יאסין. גם לי לקח זמן להבין את הדברים, כמובן שהלכתי איתו יחד. אנחנו שותפים לדרך".

הרב מנחם פרומן. עומר מירון
הרב מנחם פרומן/עומר מירון

נפגשתם עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן. האם הטורקים אויבים שלנו?

הרב: "כיום כן, אבל אנחנו מסתכלים על העתיד. אני רואה סיכוי ואני מתפלל שדווקא טורקיה היא זאת שתביא שלום במזרח התיכון. ארדואן הצליח מפני שהוא ניסה להציג אסלאם נאור הומני ומודרני, כיום הוא הולך ומתרחק מזה".

הרבנית: "ארדואן הוא איש שמכיל בתוכו את השילוב בין ציוויליזציה ואסלאם, כמו איסטנבול עצמה שהיא עיר שחלקה מזרחית וחלקה מערבית".

האם היית אתה תומך בספר "תורת מלך" העוסק בהלכות הריגת גויים בזמן מלחמה?

הרב: "מה אתה מדבר? אני כל הזמן פועל נגד הספר הזה. לאחרונה דיברתי עם כמה רבנים על רעיון של כינוס למאות רבנים שבו ידברו על אהבת אדם ועל תורת השלום. ישנם רבנים שלקחו על עצמם יחד לארגן כינוס כזה. אם יכבדו אותי לדבר בכנס, לא אגיד מילה אחת משלי - רק אקרא קטעים מספרי הרב קוק על אהבת האדם. הרב קוק הוא לא רק המייסד של גוש אמונים אלא גם המייסד של שלום עכשיו. יש בספריו קטעים נגד הלאומיות הצרה והעבודה הזרה שיש בה".

אילו יכולתם לחוקק חוק אחד - איזה הייתם מחוקקים?

הרב: "ואהבת לרעך כמוך".
הרבנית: "חוק צדק חברתי".

מה המסר שלך לגולשי וואלה! חדשות?

הרב: "השנאה היא הסרטן שלנו ואנחנו צריכים להילחם בה באמצעים קונבנציונליים ובלתי קונבנציונליים. כפי שאני מטפל במחלה שלי בתרופות של רופאים ויש גם תרופות סבתא ואמצעים נוספים. כך, כנגד השנאה יש להפעיל את האמצעים הרגילים וכמו כן צריך להתפלל למיגורה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully