וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת תיקון לחוקת מצרים: כהונת נשיא - 4 שנים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

27.2.2011 / 10:45

ועדת המומחים לגיבוש החוקה מציעה גם להגביל את הנשיא לשתי קדנציות רצופות, ליצור משרת סגן נשיא ולפתוח את ההתמודדות לכלל האזרחים. האם זה מה שירגיע את העם עד הבחירות הקרובות?

ועדת המומחים במצרים שקמה לאחר התפטרותו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, כדי להעלות הצעות לתיקון החוקה במדינה, המליצה הבוקר (ראשון) על עשרה תיקונים ראשונים. התיקון העיקרי מציע להגביל את תקופת הכהונה של נשיא המדינה לארבע שנים במקום לשש הנהוגות כיום, וקובע כי הנשיא יוכל לכהן שתי קדנציות רצופות לכל היותר. כמו כן המליצו אנשי הוועדה כי כל אזרחי מצרים יוכלו להשתתף בבחירות, ועל מינוי ועדת שופטים שיפקחו על הבחירות.

הוועדה הוקמה לפני כשבועיים על ידי המועצה הצבאית העליונה שעומדת בראש המדינה מאז התפטרותו של מובארק, והיא כוללת שמונה חברים. כחלק מהתיקונים המוצעים דורשים חבריה לחייב את הנשיא הבא של מצרים למנות לעצמו סגן תוך 60 יום מהיבחרו. כזכור, הנשיא מובארק שלט במדינה במשך כ-30 שנה מבלי שכהונתו הוגבלה בזמן, ומבלי שהיה לו סגן. רק לאחר פרוץ ההפגנות הסוערות נגד שלטונו, מינה מובארק לסגנו את ראש המודיעין המצרי עומאר סלימאן.

יו"ר ועדת המומחים לתיקונים בחוקה, טארק אל-בשרי, אמר כי על מנת להתמודד לנשיאות, כל אזרח מצרי החפץ בכך יצטרך להשיג את תמיכתם של 30 חברי פרלמנט - או של 30 אלף אזרחים בעלי זכות הצבעה מ-15 מחוזות הבחירה במדינה. לחלופין, הוא יוכל לייצג מפלגה פוליטית בעלת לפחות חבר אחד בפרלמנט.

לדברי אל-בשרי, ההצעות לתיקון החוקה יועמדו בפני משאל עם טרם קיום הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בעוד כחצי שנה. סובחי סאלח, עורך דין החבר בוועדת המומחים, אמר היום לסוכנות רויטרס כי המועצה הצבאית העליונה תודיע במהלך השבוע הקרוב על קיום המשאל, שייערך, לדבריו, לכל המאוחר בסוף החודש הבא.

המועצה הצבאית העליונה משתדלת לנהוג בעדינות כלפי העם שהדיח את הנשיא מובארק מכסאו. אנשיה פרסמו אתמול התנצלות רשמית, לאחר שכוחות הביטחון המצרים פיזרו בכוח אזרחים שהפגינו בכיכר אל-תחריר בקהיר ביום שישי. בעמוד הפייסבוק הרשמי של המועצה הצבאית הגבוהה נכתב כי "העימות בין הצדדים נבע מחיכוך לא-מכוון בין המשטרה הצבאית לבני המהפכה". מאות מפגינים פוזרו שלשום בערב בכוח מהכיכר המרכזית בעיר הבירה מתוקפו של העוצר הלילי שמונהג בה. על פי דיווחי המפגינים, חיילים שהגיעו לפזר את ההפגנה השתמשו באלימות כלפיהם ואף ירו באוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully