וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין ישראלי בניו זילנד: "שומרים על קור רוח"

יהושע בריינר

22.2.2011 / 19:20

סרן (במיל) שי סטנקובסקי מפיקוד העורף שהה בטיול פרטי עם חברתו בקרייסטצ'רץ' כשהכה בה רעש האדמה הקטלני, והחל מיד לסייע בחילוץ הלכודים. "ממתין לדעת אם ישראל תשלח סיוע"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: עידן גוראל, קרינות: אביב אברמוביץ')

"יש כאן תוהו ובוהו, אבל אנשים שומרים על קור רוח", כך מתאר איש יחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, שהיה במקרה בטיול עם חברתו בעיר קרייסטצ'רץ' בניו זילנד, ומצא את עצמו בלבו של רעש האדמה שפקד אמש (שני) את המדינה. בצה"ל ניצלו את העובדה שסרן (במיל') שי סטנקובסקי שהה בטיול פרטי באזור בעת הרעש, והוא הוקפץ לחפ"ק המקומי על מנת להעביר לארץ תמונת מצב עדכנית, שתסייע למערכת הביטחון בהחלטה אם לשגר לשם צוות חילוץ.

סטנקובסקי התמחה בשירותו הצבאי בחילוץ, בעיקר באירועים של רעידות אדמה. הוא עצמו לא נפגע באירוע הקטלני שגבה את חיי עשרות בני אדם. בעזרתם של התושבים המקומיים, הוא חילץ הבוקר את גופתו של אדם שמבנה קרס על מכוניתו. "הייתי בדרכי עם חברתי לקפה אינטרנט מקומי, ולפתע הרצפה התחילה לרעוד בחוזקה", סיפר, "הבנתי שמדובר ברעידת אדמה, וגררתי את חברתי החוצה בעוד שאנו מועדים כמה פעמים בגלל שהאדמה זזה לכל הכיוונים. ברגע שיצאנו החוצה, הבניין הסמוך פשוט קרס וקבר תחתיו רכב שבו ישב אדם".

רעידת אדמה בניו זילנד, פברואר 2011. AP
חשש לחיי לכודים רבים שטרם אותרו/AP

"אין מה להשוות לרעידת האדמה בהאיטי"

סטנקובסקי סיפר כי בעיר שורר תוהו ובוהו, שאותותיו ניכרו בעיקר בשעה הראשונה לאחר הרעש. "התשתיות פשוט קרסו, הכבישים נפערו ונוצרו בהם בורות וסדקים, והרחובות קיבלו צורה גלית". לדבריו, זרמי ביוב ומי תהום שצפו את הרחובות והנהר המקומי נצבע בצבע אפור, אך למרות זאת המקומיים מגיבים עד כה בקור רוח יחסי.

"כמובן שהיו כאלה שבכו, אבל הרבה מאוד גברים בעלי תושייה החלו לנסות לחלץ אנשים בכל דרך אפשרית ולא היו בפאניקה. אין מה להשוות את רעידת האדמה כאן לאירוע בהאיטי. שם השלטון לא היה קיים, וכאן הרשויות אמנם לא הבינו כל כך מי נגד מי בתחילה, אבל התעשתו כעבור זמן קצר", אמר.

עוד הוסיף סטנקובסקי כי גורמים בקונסוליה הישראלית בניו זילנד כבר החלו באיסוף שמותיהם ופרטיהם של הישראלים ששהו באזור. "העברתי לארץ נתונים לגבי כמות ההרוגים והנעדרים, אך המקומיים דיווחו שבתי החולים כאן מסתדרים, וכעת אין צורך שנשלח סיוע רפואי, למרות שעדיין ישנם נעדרים רבים. בכל מקרה, אני ממתין כאן כדי לסייע לצוות של פיקוד העורף הישראלי, אם אכן יגיע מהארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully