וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים באירן: "מובארק, בן עלי, וכעת חמינאי"

המהומות נמשכו בלילה, ולפי הקריאות ברשתות החברתיות, הן צפויות להימשך גם היום, למרות הדיכוי והמעצרים. "המשטר חשב שהתנועה הירוקה מתה", נכתב באחד הטוויטים, "אבל הפתעה! חזרנו"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

יום לאחר פרוץ המהומות באירן, בהן השתתפו לפי הדיווחים המתרבים עשרות אלפי תומכי אופוזיציה, נראה הבוקר (שלישי) כי המפגינים אינם מתכוונים לוותר במהרה, למרות דיכוי ההפגנות אתמול על ידי המשטרה ואנשי ה"בסיג'" ומעצרם של עשרות מפגינים. ברשתות החברתיות ממשיכות להופיע הבוקר קריאות לצאת ולהמשיך להפגין נגד השלטון, וההפגנות מיועדות להתחדש, כך נראה, בשעות אחר הצהריים. "המשטר חשב שהתנועה הירוקה מתה", נכתב באחד הטוויטים, "אבל הפתעה! חזרנו".

בד בבד, ממשיכות להצטבר עדויות להיקף המהומות הנרחב אתמול, בין היתר באמצעות סרטונים רבים שהועלו לאתר יוטיוב, בהם נראים הפגנות המוניות, ירי של גז מדמיע, יידוי אבנים ועימותים בין המפגינים לתומכי השלטונות. בסרטונים חדשים מהבוקר נראה כי המהומות נמשכו גם בשעות הלילה, כשההמונים ממשיכים להבעיר צמיגים ופחי אשפה. בשעות הלילה המשיכו גם להתקבל דיווחים על מעצרים המוניים, ובאחד הסרטונים אף נראים שוטרים גוררים מפגין ומכים אותו. בסרטון אחר, נראה קהל מפגינים מתנפל על אדם, ככל הנראה איש בסיג' או תומך משטר, ומכים אותו מכות נמרצות.

דיווח על הרוג ראשון

סיסמה שחוזרת ונשמעת בפי המפגינים גוזרת גזירה שווה בין הנשיאים המודחים של מצרים וטוניסיה, לבין המנהיג הרוחני העליון של אירן, עלי חמינאי: "מובארק, בן עלי, וכעת - סייד עלי". זו עדות לכך שהמפגינים אינם מעוניינים רק בהדחת הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, אלא בהפלת משטר האייתוללות כולו. מאידך, נראה כי ישנם רבים המטילים ספק מסיכויי ההצלחה של המחאה העממית. "אירן אינה מצרים", נכתב בשורה של טוויטים מטהרן.

הפגנות אופוזיציה בטהרן בירת אירן, 14 בפברואר 2011. AP
מפגינים וגז מדמיע, אתמול בטהרן/AP

קבוצה של חברים בפרלמנט האירני קראה הבוקר לגזור עונש מוות על שני מנהיגי האופוזיציה שעומדים מאחורי הפגנות ההמונים, מיר חוסיין מוסווי ומהדי כרובי. "הם 'המושחתים על האדמה' ויש לשפוט אותם", צוטטה הודעה שפרסמו חברי הפרלמנט בסוכנות הידיעות הרשמית IRNA. המושג "מושחתים על האדמה" שהופנה גם בעבר כלפי מתנגדי משטר, מתייחס לעבירה שדינה מוות ברפובליקה האיסלמית.

בתוך כך, התקבל הלילה דיווח ראשון על מותו של אדם במהומות במדינה. לפי דיווח סוכנות הידיעות הרשמית-למחצה "פארס", מדובר בעובר אורח שנקלע למהומות ונורה דווקא בידי תומכי האופוזיציה, שלפי הדיווח גם פצעו כמה בני אדם נוספים. אך באופוזיציה מיהרו לחלוק על כך. אתר האינטרנט של מוסווי, פירסם היום את פרטיו של ההרוג - סאנה ג'אלה, סטודנט בן 26 לאמנויות באוניברסיטת טהרן. "הוא נהרג מאש כוחות הביטחון", נכתב באתר, "ולא מאש המפגינים כפי שטוען המשטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully