וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוות הדעת המלאה של וינשטיין: "גלנט עשה דין לעצמו"

פנחס וולף וגלעד גרוסמן

4.2.2011 / 12:01

אחרי שהביא לביטול מינויו של האלוף גלנט לתפקיד הרמטכ"ל, התפרסמה חוות הדעת המלאה של היועמ"ש וינשטיין. "מנושא תפקיד בכיר ביותר בצה"ל, מצופה שינהג כדין"

"המינוי העומד על הפרק במקרה זה הוא מינוי לתפקיד בכיר ביותר בשירות הציבורי, אשר טוהר המידות הוא מתכונות המפתח לביצועו ההולם ולאמון הציבור במבצעו", כך כותב היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בחוות הדעת המלאה שחיבר ב"פרשת גלנט". המבקר מציג שורה של "סימני שאלה" באשר להתנהלותו של גלנט, וקובע כי "מנושא תפקיד בכיר ביותר בצבא ההגנה לישראל, ובוודאי ממי שנושא עיניו לתפקיד הבכיר ביותר, מצופה שינהג כדין".

חוות הדעת, שאורכה 30 עמודים, הועברה אתמול לראש הממשלה ושר הביטחון. וינשטיין כותב כי המתווה העיקרי של הפרשיה היה ידוע מלכתחילה לגורמי הממשלה השונים שעסקו במינוי - שר הביטחון, היועץ המשפטי לממשלה, ועדת טירקל והממשלה - אולם בדיקת המבקר ובדיקות נוספות שנערכו בעקבותיה במשרד המשפטים, "הוסיפו על מידע זה פרטים נוספים בעלי משמעות. בעיקר, על מעורבותו של גלנט ועל חלקו וחלקם של הפועלים מטעמו", בצדדים השונים של פרשת הקרקעות.

ביחס ל-35 הדונמים שהעביר מינהל מקרקעי ישראל לגלנט, כתב היועץ כי צירוף שטח "למשבצת מושב, אשר מחזיק שטחים מעבר לשטח המגיע לו על פי תקן הנחלות ולצורך מסירתה למתיישב ספציפי בלבד, חורג מנהלי הימנהל". לגבי תשובתו של גלנט לטענה כי פלש ל-28 דונמים נוספים ונטע בהם עצי זית, לפיה הקבלן עשה זאת בטעות, כתב וינשטיין כי טענותיו של גלנט מעוררות "מעט תהיה", עם זאת, הוא מבהיר כי לאחר שפנו לגלנט מהמינהל בנושא הוא העביר את הענין לטיפולו של עורך דינו וניסה למצוא פתרון בהידברות עם המינהל.

שימוש שלא כדין

וינשטיין מתייחס גם לשטחים הציבוריים אליהם פלש גלנט, בין השאר כדי להכשיר חניה ליד ביתו, קובע היועץ כי משפחת גלנט עשתה שימוש שלא כדין בדרך להולכי רגל במשך יותר משש שנים וכי הכשרת החניה תוכננה על ידי משפחת גלנט מתכתחילה, ובניגוד להיתר הבנייה שניתן לה. היועץ אינו קובע, בניגוד למה שהשתמע מדו"ח המבקר, כי גלנט הגיש לבית המשפט תצהיר שקר ביחס לתוספת בנייה שנעשתה בביתו. היועץ קובע שחוות הדעת המקצועית בנושא מעלה כי גלנט הגיש בקשה להיתר הבנייה לאחר ביצועו, ולא כפי שטען, אולם היו דיונים בנושא עוד לפני הבנייה. לכן, למרות הקושי שעולה מההתנהלות, לא ניתן לומר שדבריו של גלנט לא היו אמת. "השתלשלות העניינים בפרשה זו, בה נחתם על ידי קצין בכיר, בפני עורך דינו של האלוף גלנט, תצהיר הכולל אמירה שאינה תואמת חוות דעת מקצועית שהוגשה על ידו, ואשר יש בה כדי לסייע לאלוף גלנט בהליך השיפוטי, כאשר הקצין חוזר בו מאותה אמירה בחקירה נגדית, מעוררת קושי", כותב היועץ.

היועץ מותח ביקורת נוקבת בגלנט, וקובע כי "ההתנהגות הכללית העולה מהמסכת העובדתית שנפרשת כעת היא של אדם העושה, במקרים לא מעטים, דין לעצמו, תוך קביעת עובדות בשטח, תוך הסתייעות בגורמים בכירים שונים לצורך כך".

וינשטיין קובע כי אין בעיה משפטית למנות את גלנט, אולם ישנם "קשיים משפטיים משמעותיים באשר לסבירותה" של ההחלטה למנותו. עם זאת, הוא מוסיף כי ראש הממשלה ושר הביטחון רשאיים לשקול שיקולים שונים בבואם למנות רמטכ"ל. אולם, לדבריו, "ספק אם ראוי מבחינה ערכית להותיר בעינה את ההחלטה בדבר המינוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully