וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגרירים לשעבר במצרים: "מצב מסוכן לישראל"

צבי מזאל ואלי שקד, בעבר שגרירים במצרים, מודאגים מעתידה של שכנתנו הדרומית. שקד: "המשטר קורס, הנהגה חדשה אינה נראית באופק". מזאל: "בינתיים, הגרעין הקשה של המפגינים לא מוותר"

כשמאחוריהם שנים של שהות במצרים, מביטים שניים משגרירי ישראל בקהיר על ההתרחשויות אצל שכנתנו מדרום בחשש מהול בתקווה. הודעתו של הנשיא חוסני מובארק אתמול כי לא ירוץ לכהונה נוספת מקדמת תרחיש מסוכן מאוד עבור ישראל, מעריך שגריר ישראל למצרים בעבר, אלי שקד.

"נכון לעכשיו, התחזית הפסימית, פסימית מאוד, עומדת מנגד עינינו, קורמת עור וגידים", אמר שקד. מובארק מחוץ לתמונה, הבן שלו גמאל מחוץ לתמונה. המשטר קורס, משטר חדש עם מנהיג חדש והנהגה חדשה אינם נראים באופק מבין שורות האופוזיציה. היחידים שוודאי מחככים ידיים בהנאה רבה הם האירנים", ציין שקד.

צבי מזאל, שכיהן גם הוא בעבר כשגריר בקהיר, מעריך שהמצב החדש עשוי לפלג את המפגינים ברחובות קהיר. "בינתיים הגרעין הקשה של המפגינים אינו מוכן לוותר וממשיך לדרוש את הסתלקותו של מובארק מן המדינה. לא ברור אם יש לעמדה זו תמיכה רחבה .יתכן מאד שמכאן יתחיל הפילוג בין המפגינים. מפלגת השלטון מארגנת כבר הפגנות בעד מובארק ומדובר במפלגה גדולה הפרושה היטב על כל פני המדינה עם אפשרויות רבות לפעולה".

"התוהו ובוהו צוברים תאוצה"

"התוהו ובוהו והמבוכה צוברים תאוצה, ואתמול, בפעם הראשונה, האחים המוסלמים הפגינו נוכחות ברחוב", מסכים שקד. "הנוכחות שלהם מאיימת מאוד מבחינת האפשרות שהם במוקדם יותר מאשר במאוחר ימצאו את דרכם לשלטון וישראל, ארה"ב ומדינות ערב המתמנות – ירדן וסעודיה – ימצאו את עצמן במצב מאוד מאוד לא נוח, בלשון המעטה. אני גם חושש שאנחנו נהיה הראשונים לשלם את מחיר הטעויות שעשתה וושינגטון כשבגדה במובארק ולא הציעה שום תרחיש שיוליך למשטר מתון ודמוקרטי במצרים".

מזאל מצדו, רואה פתח גם לתרחיש אופטימי יותר: "הבחירות הקרובות לנשיאות אמורות להיערך בספטמבר ובפרק זמן זה ניתן לדון בדרישות המפגינים לבטל את חוקי החירום, לפזר את הפרלמנט ולהבטיח בחירות חופשיות תחת פיקוח בינלאומי. יש להניח שרוב הדרישות הללו תקבלנה. תסריט זה אפשרי רק אם האופוזיציה תעצור לרגע ותפתח במו"מ עם הממשלה החדשה. בתסריט זה יוכל גם מובארק לסיים את 30 שנות שלטונו בצורה מכובדת".

* אלי שקד היה שגריר ישראל במצרים בין השנים 2003 ל-2005

* צבי מזאל היה שגריר ישראל במצרים בין השנים 1996 ל-2001

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully