וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות במצרים: שלטון הגנרלים יפייס את המפגינים?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.1.2011 / 3:16

נשיא מצרים מובארק התנער מהטכנוקרטים שעליהם הסתמך עד כה ומינה שני גנרלים לשעבר לתפקידי מפתח במשטרו. האם המהלך ימנע את הפלת הנשיא?

בדומה לישראל, גם במצרים אוהבים גנרלים ועכשיו יותר מתמיד: הנשיא חוסני מובארק - בעצמו מפקד חיל האוויר לשעבר – מינה שני גנרלים לשעבר לתפקידי ראש הממשלה וסגן הנשיא. עד עכשיו הסתמך מובארק על ממשלת טכנוקרטים, שבראשה עמד משנת 2004 ועד יום שבת ד"ר אחמד נזיף, מהנדס מחשבים אפור שכיהן בעברו כשר לענייני תקשורת וטכנולוגיית מידע. במינוי שני גנרלים לשעבר לתפקידי מפתח במשטרו מאותת למעשה מובארק שהוא מתנער מהטכנוקרטים ומאמץ את המודל הוותיק והטוב: שלטון הגנרלים.

מהומות במצרים. GettyImages
ההמונים יפסיקו להפגין נגד מובארק?/GettyImages

הסגן החדש, עומאר סלימאן, הוא דמות ידועה בישראל מתוקף תפקידו כראש המודיעין וכמי שמתווך בין ישראל לחמאס במגעים לגיבוש עסקת שליט. הוא בעל רזומה ביטחוני ומודיעיני עשיר ביותר ונחשב לאחד הביטחוניסטים הבולטים במצרים. הוא זוכה לאמון רב הן מצד הציבור המצרי והן מצד ארגוני ביון ברחבי העולם. ראש הממשלה הנכנס, אחמד שפיק, הוא ההפך הגמור של קודמו, אחמד נזיף: כמו מובארק, גם הוא פיקד על חיל האוויר ואף השתתף כטייס קרב במלחמות ששת הימים ויום כיפור.

יש במצרים מי שמאמין שאילו היה ממנה את השניים לפני חודש בלבד, היה מובארק יכול להימנע מכל הפגנות המחאה נגד משטרו. "אם המינוי היה מתבצע לפני חודש, למשל, רוב המצרים היו מקבלים אותו משום שהם היו מודאגים לגבי עתידה של מצרים ומשום שהם התנגדו לכך שמובארק יעביר את השלטון בירושה לבנו גמאל. בנוסף לכך, הציבור היה מקבל את המינויים משום שמדובר בשני אנשי צבא בכירים לשעבר", אמר עיתונאי בכיר לרשת בי.בי.סי.
.
קשה לקבוע אם חיבתם של המצרים לגנרלים תצליח לפייס אותם ולגרום להם להפסיק להפגין נגד משטרו של מובארק. אפשר רק להעריך בזהירות שחרף משיכתם לדרגות הקצונה הבכירות, הפעם הם ינסו ללכת עד הסוף, דהיינו עד להפלת כל אנשי הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully