וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק מסמן יורש: עומאר סלימאן מונה לסגן הנשיא

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.1.2011 / 17:29

מובארק מינה ראש המודיעין המצרי, עומאר סלימאן, לתפקיד סגן נשיא מצרים. המשמעות: מובארק מסמן את סלימאן כיורש במקום בנו, גמאל. מפקד חה"א לשעבר ירכיב את הממשלה החדשה

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: יותם בן דוד, דורון שטיין. קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש המודיעין המצרי, עומאר סלימאן, הושבע לתפקיד סגן נשיא מצרים, כך דיווחה לפני זמן קצר (שישי) הטלוויזיה המצרית הרשמית. זוהי הפעם הראשונה ב-30 שנות כהונתו של נשיא מצרים, חוסני מובארק, בה הוא ממנה לעצמו סגן. משמעות החלטתו של מובארק, הינה הפיכתו של סלימאן ליורש אפשרי לתפקיד הנשיא. בכך, מוותר למעשה מובארק באופן חלקי על כוונתו למנות את בנו, גמאל, לתפקידו בבוא היום. מובארק נקט בצעד זה גם כדי למנוע אפשרות שיו"ר הפרלמנט המצרי, פתחי סרור, יתמנה לנשיא אם מובארק ייאלץ להתפטר מתפקידו משום שכך קובעת החוקה המצרית.

מהומות במצרים, ההפגנות וההרס, ינואר 2011. AP
למרות השינויים, המחאות ממשיכות/AP

זמן קצר לאחר מכן, דיווחה הטלוויזיה המצרית הרשמית על מינויו של מפקד חיל האוויר המצרי לשעבר, אחמד שפיק, לעמוד בראש הממשלה החדשה. שפיק, שנחשב לבעל מעוז כוח במפלגת השלטון, היה השר לתעופה אזרחית בממשלה הקודמת. הוא השתתף כטייס קרבי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור, בה אף הפיל, על פי פרסומים, שני מטוסים ישראלים. כאמור, כמו מובארק, כיהן שפיק כמפקד חיל האוויר המצרי בין 1996-2002. שפיק היה בין פקודיו של מובארק בחיל האוויר כשהיה טייס צעיר.

שמו של שפיק בן ה-69 עלה כמועמד לרשת את מובארק בתפקיד הנשיא לפני כחודשיים, אז דיווח ה-"וול סטריט ג'ורנל" כי שפיק הוצע כיורש על ידי מספר דיפלומטים מערביים, חברים בכירים במפלגת השלטון ופרשנים פוליטיים. "לשפיק יש מוניטין טוב", אמר אז בכיר במפלגת השלטון לעיתון. "הוא קשוח, כן ומאופק. אין ספק ששמו נמצא שם". שפיק נחשב לאדם שיכול לנווט בין הדור הצעיר והוותיק במפלגת השלטון, ומשתייך לקאדר מצומצם של גנרלים לשעבר בצבא המצרי אשר שירתו בתפקידים אזרחיים משפיעים. על פי גורמים רשמיים במערב, שפיק זוכה לאמון מצד משפחת מובארק.

קודם לכן, התפטר מתפקידו, אחמד עז, מזכ"ל מפלגת השלטון במצרים. מוקדם יותר היום התפטרה כל ממשלת מצרים, בעקבות הוראתו של הנשיא חוסני מובארק. מאוחר יותר, דיווח הטלוויזיה המצרית כי מובארק קיבל את התפטרותו של עז.

אחמד עז הוא אחד מהסמלים המובהקים של המשטר במצרים. הוא מיליארדר ומקורב מאוד לגמאל מובארק, בנו של הנשיא. המצרים רואים בו מזה שנים כאחד האנשים החזקים ביותר במשטר וכבעל ההשפעה הרבה ביותר על מובארק ובנו גמאל. המצרים מאשימים אותו מזה זמן רב בשחיתות ולכן התפטרותו היום מהווה ניצחון גדול לציבור המפגינים במדינה.

עם זאת, ארגוני האופוזיציה השונים ממשיכים להבהיר כי ימשיכו במחאה. בהודעה שפירסמה בצהריים תנועת האחים המוסלמים, נאמר כי החלטת הנשיא מובארק לפטר את הממשלה ולמנות תחתיה ממשלה חדשה "אינה מספיקה". לדברי התנועה, על מובארק לבטל את חוקי החירום, להילחם בשחיתות ולפזר את הפרלמנט. התנועה הבהירה כי היא אינה עומדת מאחורי ההפגנות, אלא משתתפת בהן "כמו כל האזרחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully