וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל עוקב בדריכות, אך לא משנה היערכות בדרום

29.1.2011 / 12:44

במערכת הביטחון הישראלית עוקבים בדריכות אחר המהומות העממיות במצרים. בשלב זה אין היערכות מיוחדת של צה"ל בגבול הדרום ונראה כי גם בצד הפלסטיני ממתינים להתפתחויות חדשות

במערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחר מהומות האזרחים במצרים, אך במקביל שומרים על שתיקה. בשלב זה, אין שינוי בהיערכות צה"ל בגבול הדרום, וספק אם תהיה כזו בימים הקרובים. החשש במערכת הביטחון הוא כי היערכות שכזו תגביר את המתיחות באזור. בישראל נמנעו מלהתבטא בנושא, והדגישו כי מדובר בעניין פנים-מצרי שאין לישראל מעורבות בו.

ההפגנות הסוערות לא השפיעו על פעילות צה"ל בגדה המערבית או ברצועת עזה. ככל הנראה, הדבר נובע מכך שגם הפלסטינים עוקבים בדריכות אחר ההתרחשויות במצרים. במערכת הביטחון דאגו לציין בשנים האחרונות פעמים רבות את חשיבות הסכם השלום עם מצרים, שהוגדר כאחד מנכסיה האסטרטגיים החשובים של ישראל. להערכתם, השלום בגבול יציב, אלא אם ההפגנות במצרים יובילו לעליית גורמים איסלמיים קיצוניים לשלטון.

באשר לסוגיית היורש, ההנחה הרווחת באמ"ן בשנים האחרונות היא כי בנו של חוסני מובארק, גמאל מובארק, יירש את אביו כנשיא המדינה. אולם כעת ברור כי בשוך המהומות, יהיה צורך בהערכה מחודשת של העניין.

לדברי תא"ל במיל' שמואל זכאי, ששימש בעברו כמפקד "עוצבת אדום" המופקדת על הגבול המצרי, "צריך לזכור שהסכם השלום הוא לא רק אינטרס שלנו, אלא גם אינטרס מצרי מובהק. בזכותו מצרים מקבלת סיוע נרחב מארה"ב, וכשהכלכלה רעועה בלאו הכי, הסיוע הזה הוא חשוב מאוד".

זכאי הסכים כי בשלב זה קשה להעריך מה יוליד יום, והדגיש כי "ההפגנות מוכיחות שבעולם שבו אנו חיים, לא ניתן להשאיר את האוכלוסייה ברמת עוני כל כך גדולה וללא זכויות בסיסיות ולצפות שישתוק". עם זאת, בניגוד לנרטיב הפסימי הקיים בישראל, הביע זכאי אופטימיות באשר לעתיד: "דמוקרטיה במצרים היא קודם כל דבר שיהיה טוב למצרים, אחר כך לעולם ולבסוף לישראל". לדבריו, "שינוי כמו זה שרואים במצרים – יגיע במהרה גם לאירן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully