וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נאם לאומה: "זהו רגע ספוטניק שלנו"

נאום מצב האומה השנתי של הנשיא הוקדש לכלכלה, לחינוך, לאנרגיה ירוקה ולקריאה לאחדות השורות בין דמוקרטים ורפובליקאים. את ישראל והפלסטינים כלל לא הזכיר, ולאירן התייחס במשפט אחד

רויטרס

(צילום:רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הלילה (רביעי) את נאום "מצב האומה" השנתי, השני בקדנציה שלו, בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון - ולראשונה, עשה זאת בפני בית נבחרים שנשלט בידי יריביו הרפובליקאים. אובמה נאם במשך 62 דקות ועסק בעיקר בתחומים פנים-אמריקאיים, בפרט בכלכלה. בנושא יחסי החוץ, לא התייחס אובמה כלל למשא ומתן המקרטע בין ישראל לפלסטינים, ובחר להתייחס למצב באירן בשורה אחת בלבד.

"הודות למאמץ דיפלומטי להבטיח שאירן תמלא את חובותיה, הממשל באירן עומד כעת מול סנקציות קשות יותר מאי פעם", אמר הנשיא, שהתייחס אף לצפון קוריאה ואמר כי "בחצי האי של קוריאה, אנו עומדים לצד בעלת בריתנו, דרום קוריאה, ומתעקשים על כך שצפון קוריאה תמלא את התחייבותה לנטוש את הנשק הגרעיני".

בתחום הכלכלי, הציע אובמה הקפאה בהוצאות הפנימיות במשך חמש השנים הקרובות, על מנת להפחית את הגירעון של ארצות הברית ביותר מ-400 מיליארד דולרים במהלך העשור הקרוב. הצעד הזה צפוי לכלול לדריו "קיצוצים כואבים", אך "לא על גבם של האזרחים החלשים ביותר".

אך יותר מכל, נראה כי הנאום הוקדש לאיחוד השורות ולעידוד שיתוף פעולה בין דמוקרטים ורפובליקנים, לאחר בחירות אמצע הקדנציה, כאשר בית הנבחרים נשלט בידי רוב רפובליקני והסנאט בידי רוב דמוקרטי, ולאחר ההתנקשות בחברת הקונגרס גיפורדס, שהעמידה באור הזרקוקים את הקיטוב בחברה ובפוליטיקה בארה"ב.

"נתקדם יחד מול האתגרים"

"הלילה, אני מבקש מהדמוקרטים ומהרפובליקנים לפשט את המערכת", אמר הנשיא האמריקאי, "להיפטר מהפרצות, ולהשתמש בכסף שנחסוך על מנת להפחית בשיעור המס בפעם הראשונה זה 25 שנים, מבלי להוסיף לגירעון". עוד הוסיף כי "חוקים חדשים יעברו רק עם תמיכת הדמוקרטים והרפובליקאים. אנחנו נתקדם יחד, או בכלל לא – מול האתגרים שניצבים בפנינו שגדולים יותר מאשר מפלגות ופוליטיקה".

אובמה הזהיר כי אמריקה הולכת ומאדת את ההגמוניה העולמית שלה, מבחינת השפעה ועוצמה כלכלית, וקרא להיענות לאתגר, באמצעות השקעה במחקר, תשתיות וחינוך. "לפני חצי מאה, כשהסובייטים השיגו אותנו מירוץ לחלל ושיגרו את הלוויין ספוטניק, לא ידענו שעוד נשיג אום במירוץ לירח", אמר. "אבל אחרי שהשקענו במחקר וחינוך, לא רק שעברנו את הסובייטים, גם יצרנו תעשיית חלל ומיליוני מקומות עבודה חדשים. כעת הוא 'רגע ספוטניק' של האומה שלנו". מאידך, הוא קרא לקונגרס "לקצץ במיליארדי הדולרים שאנחנו נותנים כיום לחברות הנפט".

נושא נוסף שאובמה בחר להתמקד בו הוא הגברת השימוש באנרגיה ירוקה. "פריצות דרך בתחום האנרגיה הנקייה יתורגמו למשרות, אם עסקים יידעו שיש שוק למה שהם מוכרים", הסביר. "אז הלילה, אני מאתגר אתכם להצטרף אליי בקביעת מטרה חדשה: עד 2035, 80% מהחשמל של ארצות הברית יגיע ממקורות אנרגיה נקיים. חלק מהחברים מעוניינים באנרגיה סולרית, אחרים בגרעינית ובגז טבעי, אנו נצטרך את כולם, ואני קורא לדמוקרטים ולרפובליקנים לעבוד יחד על מנת לגרום לזה לקרות".

הנשיא התייחס אף להפיכה האחרונה בטוניסיה ואמר כי "ראינו את השאיפה לחופש בטוניסיה, בה רצון העם הוכח כחזק יותר מצווים של דיקטטור. הלילה, נהיה ברורים: ארצות הברית עומדת לצד העם בטוניסיה, ותומכת בשאיפות הדמוקרטיות של כל בני האדם". הדברים נאמרו גם על רקע ההפגנות האחרונות נגד המשטר במצרים, אף שמצרים היא ידידה קרובה של ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully