וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל ג'זירה: לבני הציעה חילופי אוכלוסיה עם הרשות

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

24.1.2011 / 22:14

הרשת הקטארית ממשיכה לפרסם מסמכים חשאים מהמו"מ בין ישראל לרשות, מהם עולה כי שרת החוץ לבני הציעה חילופי שטחים ש"משמעם גם חילופי אוכלוסיות", עם המדינה הפלסטינית העתידה לקום

רשת אל ג'זירה ממשיכה הערב (שני) בפרסום מסמכים חשאיים מתוך המשא ומתן המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. במסמכים נחשף, בין היתר כי שרת החוץ לשעבר ציפי לבני הציעה לפלסטינים שישראל תעביר אליהם אזרחים ערבים-ישראלים, כי ארצות הברית הציעה לשכן פליטים פלסטינים בדרום אמריקה וכי הרשות הפלסטינית הסכימה להכיר בישראל כמדינה יהודית.

המסמכים שפורסמו הערב חושפים, בין היתר, כי שרת החוץ לשעבר ציפי לבני לחצה במהלך השנים 2007-8 להעביר אזרחים ישראלים-ערבים למדינה הפלסטינית העתידה לקום, כחלק מחילופי השטחים בין ישראל לפלסטינים. עוד עולה כי מזכירת המדינה בתקופת הנשיא ג'ורג' בוש, קונדוליזה רייס, הציעה ב-2008 שהפליטים הפלסטינים ישוכנו בדרום אמריקה. "אולי יהיו מדינות שיסכימו לשכן אותם, כגון צ'ילה או ארגנטינה", אמרה במהלך פגישה.

על פי המסמכים, שפורסמו במקביל גם באתר הגרדיאן, לבני הסבירה באחת הפגישות, כי "מספר כפרים פלסטינים נמצאים משני צדי הקו הירוק, כגון בית ספאפא, ברטעה, באקה א-שרקייה ובאקה אל-גרבייה, ויש למצוא תשובות לגביהם". על פי המסמכים, לבני הבהירה כי חילופי שטחים, במקרים אלו, "משמעם גם חילופי אוכלוסיות". יחד עם זאת, הנושאים והנותנים הפלסטינים דחו את ההצעה.

"תקראו למדינה שלכם איך שאתם רוצים"

עוד עולה מהפרסום, כי במהלך הפגישה, שנערכה ב-21 ביוני 2008 ובה הציעה לבני להעביר אזרחים ישראלים-ערבים למדינה הפלסטינית, היא נתנה לראש צוות המשא ומתן הפלסטיני אבו עלא את כפר רג'ר כדוגמה לכפר בעייתי שיש לחלקו: "יש לנו את הבעיה של כפר רג'ר בלבנון. טרייה לארסן (השליח הבינלאומי לשעבר בלבנון – נ.י) קבע את הקו הכחול שמחלק את הכפר לשניים. הנושא הזה מחייב טיפול. החלטנו שלא לחלק את הכפר אך זו הייתה טעות. הבעיה היא שאלו שחיים בצד הלבנוני הם אזרחים ישראלים".

בשלב זה אמר איש צוות המשא ומתן הישראלי, אודי דקל, כי הדבר דומה לכפרים הערבים ברטעה, באקה א-שרקיה, באקה אל-גרבייה, בית אל ובית ספאפא. יועצה המדיני של לבני, טל בקר, הוסיף: "עלינו לטפל בנושא הזה באופן כלשהו. יש לחלק את הכפרים כך שהפלסטינים יהיו מצד אחד והישראלים מצד שני". אבו עלא האזין ואמר: "זה יהיה קשה".

לבני עצמה דיברה מוקדם יותר היום במליאת הכנסת על פרסומי אל ג'זירה ואמרה: "לא אתייחס לפרסומים מהיום או לתוכנם. שמרתי על דיסקרטיות המשא ומתן במשך החודשים הרבים כדי לשמור על הסיכוי להסדר, גם במחיר פוליטי אישי".

מהמסמכים שפורסמו הערב עולה עוד כי בעניין הדרישה הישראלית להכיר בישראל כמדינה יהודית, צוטט סאיב עריקאת כאומר לאנשיו: "הנושא הזה הוא נושא זניח". עוד צוטט עריקאת באמרו לצוות המשא ומתן הישראלי: "אם אתם רוצים לקרוא למדינה שלכם 'המדינה היהודית' אתם יכולים לקרוא לה איך שבא לכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully