וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבר ניתוח שינוי מין ותבע: "אולצתי להתלבש כגבר"

גלעד גרוסמן

12.12.2010 / 17:02

גבר שעבר ניתוח לשינוי מין תבע את מקום עבודתו לשעבר לאחר שלטענתו הוכרח להתלבש כגבר. "אדם העובר תהליך כפי שעוברת התובעת נמצא במצב שברירי במיוחד"

לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוגשה לאחרונה תביעה יוצאת דופן בגובה 100 אלף שקלים מצד אישה שעוברת תהליך שינוי מין, הטוענת שאולצה לעזוב את מקום עבודתה מכיוון שמעסיקיה דרשו שתמשיך להופיע לעבודה לבושה כגבר. על פי התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד דורי ספיבק מהתוכנית לזכויות אדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, התובעת החלה לעבוד בחודש פברואר במסעדה בתל אביב. לטענתה, כבר כשהחלה לעבוד במקום היה ברור לכל שהיא עוברת תהליך שינוי מגדרי והופכת מגבר לאישה, וכי מרבית העובדים במקום התייחסו אליה כאל אישה.

הקשיים, כך עולה מהתביעה, החלו לפני כחצי שנה, כאשר הופיעה לעבודה לבושה בשמלה. מנהלת המטבח במסעדה ביקשה ממנה להחליף לבגדי גבר, וכך עשתה. בהמשך גם ביקשו ממנה להפסיק להתאפר. עוד טענה, כי פעמים רבות נאלצה לעשות את הדרך מביתה לעבודה וחזרה לבושה כגבר, בניגוד לרצונה. לפני כחודש נאמר לה כי אסור לה, ורק לה, להגיע לעבודה מאופרת. מנהלת המטבח, על פי התביעה, אמרה לה שהיא מכבדת את התהליך שהיא עוברת, אולם הופעתה החיצונית כאישה "מצחיקה" ולא מכובדת, לכן איימו עליה בפיטורים אם תמשיך להופיע לעבודה בתור אישה.

בהמשך, לאחר שסירבה להגיע לעבודה לבושה כגבר, דרש ממנה הבעלים לעזוב את המקום, מכיוון שלדבריו היא לא עובדת טוב ומבריחה לקוחות. הוא הוסיף כי ישקול להעסיקה שוב אם תגיע לעבודה לבושה כגבר, ללא שדיים, איפור וחצאית. התובעת פנתה לבית הדין כדי שיורה על החזרתה לעבודה, אולם בעקבות דיונים בין הצדדים, היא הודיעה לבית המשפט כי בעקבות הפגיעה וההשפלה שספגה ממעבידיה, ובמיוחד לנוכח העובדה שמדובר במקום עבודה קטן החליטה לא לחזור לעבודה.

"בחוקקו את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה התכוון המחוקק לאסור כל סוג של אפליה על רקע מין, לרבות אפליה על רקע היותו של אדם טרנסקסואל", נכתב בתביעה. "אדם העובר תהליך כפי שעוברת התובעת נמצא במצב שברירי במיוחד. עדיין הוא חסר כישורים חברתיים של מגדר היעד, הופעתו אינה משדרת בטבעיות את זהותו המגדרית, דימויו העצמי נפגם קשות עקב נוכחותם של סממנים מגדריים של המגדר המקורי, שהם בבחינת מעמסה בלתי נסבלת, רוחו נתונה לזעזועים ותנודות חריפים עקב תגובות הסביבה, ובטחונו העצמי ירוד. מדובר במסע קשה ומסוכן המצריך תעצומות נפש אדירות, והיוצאים אליו זקוקים לכל תמיכה ואמפתיה אפשריות".

לדברי עו"ד ספיבק, בתי המשפט בישראל טרם קיבלו החלטה בנושא אפליית אדם בשל תהליך שינוי מין שהוא עובר. "יחד עם זאת, אין ספק כי אפליה זו, כמו גם אפליה של הומואים, לסביות וביסקסואלים, נכללת בגדר איסור זה", נכתב בתביעה.

  • עוד באותו נושא:
  • שינוי מין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully