וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לשלום: כיסא ריק ייצג את הזוכה

ועדת הפרס באוסלו הכריזה על ליו שיאובו מסין כזוכה בפרס הנובל לשלום לשנת 2010. אף נציג מטעמו לא הורשה לבוא לטקס. סין וכ-20 מדינות נוספות סירבו להופיע באירוע

טקס הענקת פרס הנובל לשלום התקיים בצהריים (שישי) באוסלו שבנורבגיה. ראשי מדינות, פעילי זכויות אדם ואפילו מלך נורבגיה הגיעו לבניין העירייה כדי להעניק את הפרס לפעיל זכויות האדם הסיני הכלוא ליו שיאובו. יחד עם זאת, תשומת הלב בטקס מרוכזת לאו דווקא באלו הנוכחים באירוע, אלא במי שלא הגיע, ובראשם ליו ואשתו שיאה, הנמצאת על פי הדיווחים במאסר בית בבייג'ינג.

יו"ר ועדת הפרס, ת'ורבג'ורן ג'אגלנד, הניח את תעודת הפרס על כיסא ריק שייצג את שיאובו מתחת לתמונת ענק שלו שנתלתה בחדר. ג'אגלנד אמר כי "אנו מצרים על כך שהזוכה לא נמצא פה היום. הוא נמצא בבידוד בבית כלא בצפון מזרח סין. גם אשתו של הזוכה, או קרוביו לא יכלו להיות עימנו כאן. לפיכך, לא יוענקו היום מדליה או תעודה. עובדה זו בלבד מראה שהפרס הכרחי וראוי".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פירסם הודעה במהלך הטקס בה הבהיר כי הוא מצטער על כך שזוכה הפרס שיאובו, או אשתו, לא הורשו לנכוח בטקס קבלת הפרס באוסלו שבנורבגיה. אובמה קרא לסין "לעשות יותר כדי לקדם את הדמוקרטיה". נשיא ארצות הברית הוסיף כי יש לשחרר את שיאובו מהכלא בהקדם האפשרי.

טקס הענקת פרס נובל לשלום לליו שיאובו. רויטרס
יו"ר ועדת הפרס ליד הכיסא הריק, שעליו מונח הפרס עבור שיאובו שתמונתו מתנוססת ברקע/רויטרס

מי שעוד לא הגיע הם נציגי כ-20 מדינות המקיימות קשרי מסחר או תרבות עם סין, שביטלה בהפגנתיות את הופעתה באירוע ולחצה על אחרות לעשות גם כן. בין החסרים: רוסיה, אפגניסטן, עירק, אירן, הפיליפינים וערב הסעודית. בנוסף הידקה סין את שליטתה על התקשורת לתוך המדינה ומתוכה. שידורי הטלוויזיה ואתר האינטרנט של טקס הנובל נחסמו ועשרות פעילי זכויות אדם במדינה נמצאים תחת מעקב צמוד והגבלות תקשורת. השלטונות חששו שמא ייצא מי מהפעילים לקבל את הפרס בשמו של שיאבו, או אף ייצור קשר טלפוני עם מארגני הטקס.

סין גינתה בצהריים פעם נוספת את החלטת ועדת הפרס להעניקו לשיבואו. בהודעה רשמית שפירסמה המדינה נמסר כי הענקת פרס הנובל לשיבואו הינה "פארסה פוליטית" שלא מייצגת את רוב העולם, ובייחוד את המדינות המתפתחות. "אנחנו מתנגדים לכל אדם או מדינה שמשתמשים בפרס נובל לשלום כדי להתערב בענייניה הפנימיים של סין", נכתב בהודעה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

סין: "פארסה פוליטית"

עיתון ה"גלובל טיימס" שנמצא בשליטת המפלגה, השווה את הטקס לפולחן של כת וקרא לו "פארסה המעמידה את סין כולה למשפט" ו"נסיון לכפות ערכים מערביים על סין". האבטחה סביב ביתו של שיאובו, כמו גם על אתרים בעייתיים כדוגמת כיכר טיאנמן ושגרירות נורבגיה תוגברה. קבוצת דיפלומטים גרמנים שניסתה לבקר הבוקר את אשתו כלל לא הורשתה להיכנס לבית.

ליו שיאובו יוצג בטקס הענקת הפרס על ידי כיסא ריק, לאחר שאף נציג מטעמו לא הורשה על ידי השלטונות הסיניים לייצגו באירוע. זו הפעם השנייה בתולדות הפרס שהוועדה נוקטת במחווה כזו. הפעם הקודמת הייתה ב-1935, אז הוענק הפרס לפעיל השלום הגרמני קרל פון אוסייצקי, שהיה נתון באותה עת ב"מעצר הגנתי" בגרמניה הנאצית. בשנת 1975, כשהוענק הפרס לפעיל הסובייטי אנדרי סחרוב ובשנת 1991, כשהוענק למנהיגת האופוזיציה ממיאנמר אונג סאן סו צ'י, הזוכים שהו גם כן במעצר, אך נציגים מטעמם אספו את הפרס.

בתוך כך, הציבור הסיני אינו מודע ברובו כלל למאבק המתרחש, כשהתקשורת הנשלטת על ידי השלטונות פועלת למחוק את זיכרון כיכר טאינמן. תושב בייג'ינג שנשאל מה דעתו על המקרה של ליו שיאובו לא ידע כלל על מי מדובר. אשת עסקים אחרת אמרה כי "אני חושבת שראיתי עליו פעם משהו בטלוויזיה". אזרח נוסף הביע זעם על ההחלטה לעניק את פרס השלום לשיאובו. "אני סיני ולכן אני תומך בממשלת סין", אמר, "שיאובו הפר את החוק הסיני ואסור לתת פרס לאדם כזה, לא משנה מה אומרת הקהילה הבינלאומית".

(עדכון ראשון: 12:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully