וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוף השנהב: 2 נשיאים הושבעו, קרבות ברחובות

על סף רתיחה: הצבא תומך בנשיא המכהן לורן גבאגבו, בעוד העולם מגבה את מועמד האופוזיציה אלסנה אווטרה, שמאובטח בידי חיילי או"ם. לפחות 2 נהרגו בקרבות בין הצבא למפגינים באבידג'אן

על רקע תקריות אלימות ואיומים בהתחדשות מלחמת האזרחים במדינה, הושבעו אתמול (שבת) במקביל שני נשיאים בחוף השנהב, ככשניהם טוענים לניצחון בבחירות שנערכו השבוע. בעוד הצבא מגבה את הנשיא המכהן לורן גבאגבו, זוכה מועמד האופוזיציה אלסנה אווטרה לתמיכת ראש הממשלה, ולגיבוי מצד האו"ם ורוב מדינות העולם.

תחילה, כשהוא עוטף עצמו בדגל המדינה בטקס ארמון הנשיאות באבידג'אן, הושבע גבאגבו לכהונה נוספת כנשיא, חרף הודעות גינוי מהאו"ם ומכל רחבי העולם. שליח מזכ"ל האו"ם למדינה, שאמור לאשר את התוצאות, סירב לחתום עליהן והבהיר כי אווטרה הוא המנצח, "בוודאות מלאה". אולם גבאגבו הבהיר כי לא יאפשר לאו"ם או למדינות אחרות "להתערב בענייניה הפנימיים" של חוף השנהב.

כעבור כמה שעות הודיע גם אווטרה כי הושבע לנשיאות. מנהיג האופוזיציה משתכן במלון באבידג'אן עליו שומרים חיילי או"ם. "הימים האחרונים היו קשים, אבל חוף השנהב נמצאת כעת בידיים טובות", צוטט אווטרה.

תוצאות הבחירות פורסמו ביום חמישי, ולפיהן אווטרה ניצח בפער של 8%. ואולם, אתמול הודיעה המועצה החוקתית העליונה, הנשלטת בידי מפלגת השלטון, על ביטול התוצאות בארבעה מחוזות בצפון המדינה, התומכים באופוזיציה, בשל "אי סדרים" - אף שהמשקיפים הבינלאומיים פסקו כי התנהלו כשורה. בעקבות זאת, הוכרז נצחונו של הנשיא גבאגבו בפער של 51% מול 49%. במפלגתו של אווטרה הבהירו כי לא יקבלו את פסיקת המועצה, והזהירו כי הצעד מדרדר את המדינה חזרה למלחמת האזרחים שהתנהלה בשנים 2002-03 וגבתה את חייהם של אלפים.

תומכי מועמד האופוזיציה לנשיאות חוף השנהב, אלסנה אווטרה, מפגינים באבידג'אן. Schalk van Zuydam, AP
מתרסים וצמיגים בוערים. רחובות אבידג'אן בשבת/AP, Schalk van Zuydam

"אש כבדה" באבידג'אן

המצב נראה על סף רתיחה במדינה, שהצבא סגר ביום חמישי את גבולותיה היבשתיים, האוויריים והימיים "עד להודעה חדשה". גם שידורי תחנות הטלוויזיה הזרות מהמדינה חסומים.

אחרי שורה של תקריות אלימות לקראת הבחירות ובמהלכן, התחדשו בשבת העימותים בין כוחות הביטחון לתומכי אווטרה, שיצאו להפגין ברחובות אחרי עוצר לילי, הבעירו צמיגים והקימו מתרסים. עד כה דווח על שני הרוגים מ"אש כבדה" של כוחות הביטחון בעיר המרכזית אבידג'אן.

מפקד הצבא הודיע על תמיכתו בגבאגבו. לעומתו, ראש הממשלה המכהן, גיום סורו, הודיע כי הוא מכיר בנצחונו של אווטרה והגיש את התפטרותו. לאווטרה יש גם תמיכה צבאית, של כוחות מורדים.

אווטרה קיבל גם גיבוי מלא וברכות על נצחונו משורה של מנהיגים בעולם, בהם נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא צרפת (ששלטה בעבר במדינה), ניקולא סרקוזי, שקרא לפקידי הממשלה ולמפקדי הצבא "לכבד את רצון העם". אובמה הזהיר את גבאגבו: "הקהילה הבינלאומית תראה במי שיפגע בדמוקרטיה אחראי למעשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully