וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההדלפה: "260 אלף מסמכים, רובם לא סודיים"

ה"דר שפיגל", אחד מחמישה עיתונים שקיבלו מראש את מסמכי ויקיליקס החדשים, פרסם פרטים טכניים על החשיפה - שלא תכלול אף מסמך בסיווג "סודי ביותר". עד מהרה הוסרה הידיעה מאתר העיתון

מה יכללו מסמכי "ויקליקס" שצפויים להתפרסם היום (ראשון)? פרטים ראשונים לגבי ההדלפה, שתכלול ככל הנראה מסמכים ממחלקת המדינה האמריקאית, מתחילים לזלוג החוצה.

כפי שנהגו בחשיפות קודמות, גם הפעם העבירו עורכי אתר ההדלפות החתרני את תוכן המסמכים לחמישה עיתונים גדולים בעולם - ה"ניו יורק טיימס" האמריקאי, ה"גרדיאן" הבריטי, "לה מונד" הצרפתי, "אל פאיס" הספרדי ו"דר שפיגל" הגרמני. בעיתון הגרמני לא יכלו להתאפק ופרסמו כבר אמש (שבת) כמה פרטים טכניים לגבי המסמכים, במסגרת של "שאלות ותשובות".

למרות שלא נחשף דבר מתוכן המסמכים, מדובר היה ככל הנראה בכל זאת בפרסום מוקדם מדי, ולאחר זמן קצר הוסרה הידיעה מאתר האינטרנט של העיתון - לא לפני שתוכנה הועתק על ידי כמה בלוגרים זריזים.

לפי הפרסום הגרמני, היקף החשיפה החדשה בהחלט הולך להיות אדיר ממדים - אך לא כפי שציפו. מדובר, על פי העיתון, בקרוב ל-260 אלף מסמכים - אחרי שבשבוע שעבר הבטיחו עורכי ויקיליקס חשיפה גדולה "פי שבעה" ממסמכי עירק, שכללו קרוב ל-400 אלף מסמכים (כלומר, כשלושה מיליון מסמכים).

עם זאת, ייתכן גם ש-260 אלף הוא רק היקף החשיפה הראשונה מתוך ההדלפה - שלמעשה לא תתפרסם כולה היום, אלא בחלקים, בהדרגה לאורך השבוע, והיקפה יגיע בסופו של דבר לכשלושה מיליון מסמכים. כך נטען היום ב"דיילי טלגרף" הבריטי.

"שעת הש': הלילה ב-23:30"

אלו הפרטים שפרסם העיתון: ייחשפו 251,187 מברקים ו-8,000 צווים דיפלומטיים; המברק הישן ביותר שיתפרסם הוא משנת 1966, אך רובם מ-2004 והלאה; 9,005 מהמסמכים הם מהחודשיים הראשונים של 2010.

פרט נוסף שמפרסם העיתון עשוי להרגיע מעט את החששות הבינלאומיים - אף אחד מהמסמכים שייחשפו אינו מסווג "סודי ביותר" או למעלה מכך. הסיווג הגבוה ביותר הוא "סודי" (6% מהמסמכים), ואילו היתר הם בסיווג "חסוי" (כ-40.5% מהמסמכים) ו"בלתי מסווג (כל היתר).

המידע לגבי סיווג המסמכים זכה לאישור גם מצדו של כתב הבית הלבן של האתר "פוליטיקו", מייק אלן, שצייץ על כך בטוויטר - בצטטו "מקורות בממשל האמריקאי".

ה"דר שפיגל" גם בישר לקוראיו על שעת החשיפה הצפויה: הלילה ב-23:30 לפי שעון ישראל. גם אחד מעורכי ה"גרדיאן" צייץ בטוויטר והבטיח ש"האמת על המסמכים תיחשף ב'גרדיאן' בקרוב. עיתוני יום ראשון טועים כולם - חכו לפרסום אצלנו".

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיליקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully