וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה באו"ם: "להמשיך בהקפאת הבנייה"

נשיא ארצות הברית הקדיש חלק ניכר מנאומו בפתח כינוס העצרת הכללית של האו"ם למשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית. אנחנו יודעים שיהיו מבחנים במהלך הדרך, ואחד מהם מתקרב. זה הזמן לבנות אמון בין הצדדים"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד)

"אחרי המילים של נתניהו ואבו מאזן צריכים להיות מעשים, ואני מאמין ששני המנהיגים מסוגלים לעשות זאת", כך אמר היום (חמישי) נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בנאומו בפני כינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. אובמה התייחס להקפאת הבנייה בהתנחלויות ואמר כי "אנחנו יודעים שיהיו מבחנים במהלך הדרך, ואחד מהם מתקרב. הקפאת הבנייה בהתנחלויות שיפרה את האווירה בשטח. העמדה שלנו בנושא הזה ידועה. אנו סבורים שההקפאה צריכה להימשך. זהו הזמן לבנות אמון בין הצדדים. זהו הזמן לנצל את ההזדמנות, אז הבה ולא ניתן לה לחמוק".

"בואו נוודא שהפעם זה שונה", אמר אובמה "אנחנו יכולים לבזבז זמן בויכוח שלא יעזור לילד ישראלי או לילד פלסטיני אחד לזכות בחיים טובים יותר, או שאנחנו יכולים להגיד שהפעם הזו תהיה אחרת", אמר אובמה. "הפעם לא ניתן לטרור או לאנדרלמוסיה, להעמדות הפנים ולפוליטיקה קטנונית, לעמוד בדרכנו. אם נעשה כן, כאשר נשוב לכאן בשנה הבאה, יכול להיות לנו הסכם שיוביל לחברה חדשה באו"ם – מדינת פלסטין העצמאית, שחיה בשלום עם ישראל". לאחר דברים אלו זכה אובמה למחיאות כפיים סוערות מצד נציגי המדינות בעצרת.

הנשיא האמריקאי קרא לעולם לתמוך בתהליך. "את השלום צריכים לעשות ישראל והפלסטינים, אבל לכל אחד מאיתנו ישנה אחריות למלא את חלקו גם כן", יאמר אובמה.

"לא ניתן לטרור לעמוד בדרכנו"

אובמה קרא לישראל ולפלסטינים להביט מעל עשרות שנים של שפיכות דמים וחוסר אמון הדדי ולא להיכנע לפסימיות. "אני מזהה הרבה פסימיסטים בנושא הזה. הצינים אומרים שהמחלוקת בין שני הצדדים גדולה מידי. יש מי שאומר שההבדלים בין הצדדים הם גדולים מידי, ואחרי שנים של ניסיון שלום פשוט בלתי אפשרי. אני שומע את הקולות האלה, אבל אני מבקש מכם לשקול את האלטרנטיבה". "שלא יהיו טעויות. האומץ של אדם כמו הנשיא עבאס – שניצב למען העם שלו מול העולם, הוא הרבה יותר גדול מאשר של אלו שיורים רקטות על נשים וילדים חפים מפשע", אמר אובמה.

נשיא ארצות הברית קרא גם למדינות התומכות בפלסטינים להמשיך בסיוע כך הכלכלי והפוליטי, ולחדול מהקריאה "לפרק את ישראל". "אחרי 60 שנה, קיומה של ישראל לא צריך להיות נושא לדיון", יבהיר אובמה. "זה צריך להיות ברור לכל שמאמצים לפגוע בלגיטימיות של ישראל יובילו להתנגדות בלתי ניתנת לערעור מצד ארצות הברית". "הרבה מהנוכחים באולם היום מחשיבים עצמם לחברים של הפלסטינים", אמר אובמה, "אולם ההתחייבויות הללו צריכות כעת לבוא לידי ביטוי בפעולות".

טרם להתייחסותו למשא ומתן, דיבר אובמה גם על אירן ואמר כי "כחלק מהמאמצים למדיניות אי הפצת הגרעין, הצעתי לאירן הצעה נרחבת בשנה שעברה, וזה גלוי לכל שיש לאירן זכויות וחובות כחברה בקהילה הבינלאומית. אמרתי גם, באולם הזה, שאירן חייבת לשאת באחריות אם היא לא תעמוד בחובותיה. זה מה שעשינו. אירן היא החברה היחידה באמנת אי הפצת הנשק הגרעיני שאינה יכולה להראות שתוכנית הגרעין שלה הינה למטרות שלום. למעשים הללו יש השלכות. באמצעות מועצת הביטחון של האו"ם, הבהרנו שהחוק הבינלאומי אינו הבטחת שווא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully