וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי טנק המרכבה, האלוף ישראל טל, הלך לעולמו

יהושע בריינר ופנחס וולף

8.9.2010 / 13:18

האלוף במיל' ישראל "טליק" טל, שהיה אחראי לפיתוח טנק המרכבה הישראלי, מת היום בביתו שברחובות. טל, פעמיים חתן פרס ביטחון ישראל, סיים את שירותו בצה"ל כסגן הרמטכ"ל

האלוף במילואים ישראל "טליק" טל מת הבוקר (רביעי) בביתו שברחובות, שבוע לפני יום הולדתו ה- 86. טל כיהן כסגן הרמטכ"ל והוא אבי פרויקט טנק המרכבה וגשר הגלילים. כמו כן, מיוחסת לו הסיסמה "האדם שבטנק ינצח", שהפכה לימים לסיסמת חייל השיריון. טל, שהותיר אחריו את חגית אשתו, בנו יאיר ובתו פנינה, יובא למנוחות ביום ראשון הקרוב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק על פטירתו של האלוף טל ואמר כי "טל היה מעמודי התווך של הביטחון הלאומי של צה"ל והביטחון הלאומי של מדינת ישראל. טל היה מפקד נערץ בקרב ואחד מאדריכלי הכוח הצבאי של צה"ל, לרבות פיתוח טנק המרכבה. הוא היה מסור כולו לביטחון ישראל ולהבטחת עתידו של עם ישראל".

ישראל אלון טל נולד בשנת 1924 במחניים. בגיל חמש כאשר גר בצפת ניצל מטבח שערכו ערביי העיר במסגרת מאורעות תרפ"ט. בגיל 17 הוא התגייס לצבא הבריטי, ובמלחמת השחרור לחם כמדריך נשק כבד. ב-1954 קיבל את הפיקוד על בה"ד 1 ובמלחמת סיני היה מפקד חטיבה 10. במלחמת ששת הימים פיקד על אוגדה 84 שכבשה את רצועת עזה וחלקים נרחבים מצפון סיני, ובמלחמת יום הכיפורים היה ראש אג"ם וסגן הרמטכ"ל. ב-1974 פרש מצה"ל על רקע סכסוך עם שר הביטחון משה דיין.

טל נחשב כאבי פרויקט המרכבה, טנק המערכה הישראלי שפיתוחו החל בשנת 1970. טנק המרכבה הראשון נכנס לשירות רק בשנת 1980, והשתתף במבצע שלום הגליל. בעקבות המבצע הוחלט על המשך פיתוח סדרת המרכבה. גשר הגלילים שפיתח ביחד עם דוד לסקוב ושעבורו קיבל את פרס ביטחון ישראל, היה אמור להיות "הקלף המנצח" של מלחמת יום הכיפורים בכך שהוא יאפשר צליחת סער של תעלת סואץ במהירות.

מערכת "החווה הסינית" שהתחוללה במשך שלושה ימים בגזרה המרכזית של חזית תעלת סואץ ושבה נהרגו למעלה מ-200 לוחמים נועדה לפתוח את "ציר טרטור" להובלת הגשר. בסופו של דבר הגשר הגיע לתעלה רק ב-19 באוקטובר, חמישה ימים אחרי שאוגדת אריאל שרון צלחה את תעלת סואץ.

"טל היה מבכירי בניה של הארץ"

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בתגובה לפטירתו של טל, כי "מערכת הביטחון כולה מרכינה ראש על פטירתו של האלוף במיל' ישראל טל (טליק), אחד מהמפקדים הנועזים והמשפיעים בתולדות צה"ל. אדם אמיץ, עשוי ללא חת, בעל חזון שתרומתו ועשייתו למען ביטחון ישראל ילוו אותנו עוד שנים ארוכות לאחר לכתו".

שר הביטחון ברק הוסיף : "האלוף ישראל טל, אבי פרויקט טנק המרכבה, הוא מבכירי בניה ובוניה, וחולמיה של הארץ, והימצאותו בצמרת צה"ל ובצמרת העשייה הביטחונית לאורך עשרות שנים, היוותה תרומה חשובה לא רק לעליונותה הצבאית, ליתרון האיכותי ולעוצמתה הכוללת של ישראל, אלא קודם כל לחותם האנושי שהותיר האלוף טל בעשרות אלפי אנשים. אלופים רבים עוצבו ברוחו של חתירה לשלמות, של פרפקציוניזם פנימי, של משמעת שמבינה את הכוח של אחדות פעולה בכל מקום אבל בעיקר בשדה הקרב שבו המבחנים הם כמעט בלתי אפשריים, את השילוב של הדבר הזה עם אנושיות רחבה, עם חוכמה ועם המון אהבת אדם".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גבי אשכנזי, אמר: "הסתלקה מאיתנו הבוקר דמותו של מפקד ולוחם אגדי, ממניחי היסודות של מערך השריון של צה"ל וממפתחי טנק המרכבה הנמנה על טובי הטנקים בעולם. טליק, כפי שכולם כינו אותו, נמנה על דור המייסדים של צה"ל, אשר ביטחון מדינת ישראל, הגנת גבולותיה ושלום אזרחיה היו לו למפעל חיים משחר נעוריו ועד ליומו האחרון. לטליק זכויות רבות, הוא רשם דפים של זהב בהיסטוריה הביטחונית המפוארת, אך גם העקובה מדם של עם ישראל. תרומתו האישית והייחודית לביטחון ישראל איננה ניתנת לכימות. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ספד גם הוא לטל: "לא חשוב איזו דרגה נשא האלוף טל על כתפיו, הוא היה, וכך גם יישאר בתודעתנו, אדם משכמו ומעלה. בעיניו, השיקול המוסרי לא נפל בערכו מהיתרון הטכנולוגי. הוא ידע לחיות בפסגה מוסרית, ולעלות בסולמות הטכנולוגיה. הוא היה מצביא. מורה דרך. פורץ דרכים. ובכולם הוא גילה יכולת מדהימה. אסטרטגיה, המבחינה בין ההכרח להציל את המדינה לבין הצורך לבצר את עמדותיה, נוסחה על ידו בצורה הבהירה ביותר. במלחמה הוא ידע שאין אלטרנטיבה לניצחון. אבל הוא גם האמין שהאלטרנטיבה למלחמה היא השלום הנכסף והוא מצוי בהישג יד. הוא היה הטל הלא נדלה של ישראל. יהי זכרו ברוך".

תת אלוף במיל' אביגדור קהלני, התייחס גם הוא למותו של טל. בשיחה עם וואלה! חדשות סיפר כי נפגש עם טליק בצבא ב-64' ומאז לא נפרדו דרכיהם: "הוא היה בשבילי כמו חצי אבא. הוא היה סנדק של שני ילדי, אחד מנפילי המדינה, נקרא אצלנו מר שיריון. האיש שהמציא את המרכבה בגאוניות, היה גנרל שהשפיע מאוד על עיצוב השיריון בכלל בתוך הצבא והפך אותו למקצועי ביותר. הוא הפך את כולנו להיות גאים בכומתה השחורה. איש מקסים שיכולת לפנות אליו בבעיה והוא לא ירפה עד שיפתור אותה. רבים מאיתנו בשיריון המשכנו לשמור עימו על קשר אישי הדוק".

עדכון ראשון: 10:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully