וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איילנד: מודיעין לוקה בחסר פגע בהיערכות למשט

5.9.2010 / 18:12

האלוף במיל' גיורא איילנד, שעמד בראש צוות החקירה הצבאית לבדיקת אירועי המשט, הצביע על כשלים בהיערכות למשט. "עיתוי הדיון, חמישה ימים לפני המשט, הוא השגיאה הכי גדולה. היו לממשלה שתי אפשרויות, או לתת לצבא לעצור את המשט או לאפשר לו להיכנס לעזה"

"היחסים הגרועים בין גופי המודיעין השונים פגעו בהיערכות למשט לעזה", כך אמר הערב (ראשון) האלוף במיל' גיורא איילנד, מי שעמד בראש צוות החקירה הצבאית לבדיקת אירועי המשט. האלוף איילנד דיבר על הנושא במהלך אירוע לזכרו של העיתונאי זאב שיף במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב.

איילנד הביע ביקורת קשה על המודיעין הלוקה בחסר שהיה בצה"ל ערב היציאה להשתלטות על המשט וטען כי יחסים גרועים בין גופי המודיעין הם שפגעו במבצע. "אם שואלים האם המשט היה נראה אחרת אם המוסד היה מופעל שלושה חודשים לפני כן, התשובה היא כן", אמר איילנד, "מצד אחד היה כאן חיל הים שמפקדו עמל קשה מאוד אבל מצד שני היה כאן גוף מודיעיני שעמד די בצד.

"הקצרים האלה בתקשורת הם חלק מהעניין ולצערי, גם בתוך הצבא, בין המודיעין של אמ"ן והמודיעין של חיל הים. עצוב לראות בגלל איזה שיקולים או בגלל איזה התעלמויות מידע חשוב מאוד שהיה לאחד לא הגיע לאחר. המאמצים המודיעיניים במקרה הזה התפזרו ולא התמקדו ובמקרה של המשט אפשר רק להצטער על זה".

איילנד התייחס גם לעובדה כי הממשלה התכנסה לדון בענייני המשט רק חמישה ימים לפני יציאתו. "לא עמדו בפני הממשלה מספיק אפשרויות כיצד לעצור את המשט לעזה ערב ההשתלטות", אמר.

"עיתוי הדיון, ב-26 במאי, הוא השגיאה הכי גדולה", הוסיף איילנד, "זה מעמיד בפני הממשלה שתי אפשרויות בלבד, או לתת לצבא לעצור את המשט או לאפשר לו להיכנס לעזה. זה מרחב האפשרויות. אבל מי אמר שזה המרחב שהיה לו היה מתקיים דיון בנושא 3 חודשים קודם לכן, כשהיה ברור שהמשט ייצא לפועל?".

איילנד הציג אופציות שהיו יכולות לעלות בפני הממשלה, אילו היו דנים בנושא המשט שלושה חודשים מראש. כך למשל הציע כי טורקיה הייתה מפקחת על המוצרים שהיו עולים על המשט, ובתמורה ישראל הייתה מאפשרת את הכנסת הספינות לעזה. "אני לא יודע אם זה שהיה הפתרון, ואולי זה די קיצוני, אבל בשלב העלאת הרעיונות לא צריך לפסול דבר. ככה לפחות לא נגיע לשתי אפשרויות שהם ברירת המחדל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully