וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופק חלש

רן ארז

31.8.2010 / 10:14

לאלץ את המורים לעבוד במסגרת שהם מתנגדים לה ובתנאים מרעים יגרום לירידת המוטיבציה ולחיפוש אחר דרך לברוח ממערכת החינוך. רן ארז היה שמח לפתוח את שנת הלימודים ללא תכנית "אופק חדש"

בגמרא נאמר "שאין גוזרים גזרה על הציבור אלא אם כן רוב ציבור יכול לעמוד בה". אין כאמירה כזו לשקף, הלכה למעשה, את הרפורמה "אופק חדש": זו גזרה אשר טעמיה הן גם הסיבות לכך שרוב ציבור המורים אינו יכול לעמוד בה ואף אינו רוצה. זה שנים ש"שכר מורים" הוא ביטוי נרדף ל"מבזה". כך גם סמכויותיהם וכך גם מעמדם. אופק חדש אינו משפר אף לא אחד מאלה.

יותר עבודה, פחות שכר

תקצר היריעה מלפרט את אי התאמתה של אופק חדש לחינוך העל יסודי, אבל רק כדי לסבר את האוזן: היום משרת מורה בבי"ס על יסודי (מכיתה ז' ומעלה) כוללת 24 שעות. באופק חדש מתווספות 12 שעות. זוהי תוספת של 50% עבודה תמורת 26% תוספת השכר הניתנת במסגרת הרפורמה. משמע, תוספת העבודה הנדרשת מהמורים במסגרת רפורמה זו גדולה בעשרות אחוזים מתוספת השכר המשולמת בגינה, וזאת מבלי להתייחס לוויתור על גמולים ועל תנאי עבודה נוספים אשר עוגנו בהסכמים קיבוציים לאחר מאבקים קשים ולאורך שנים.

כך שאם עד כה המורים היו והווים במצב של over worked under paid, הרי שכשמדובר ברפורמה, זה נכון עשרת מונים. ראוי לבחון את הפער הקיים בין התייחסות המורים לרפורמה זו להתייחסות המדינה, קרי, משרדי החינוך והאוצר. ואגב, באומרי מורים, כוונתי אינה לעמדת ארגון המורים, אלא, פשוטו כמשמעו, למורים אותם אנו מייצגים, אלה אשר כופים עליהם לעבוד בתנאי הרפורמה אופק חדש.

המדינה נוהגת לנמק את התנגדות המורים כ"קושי להסתגל לשינויים". לא כך היא. המורים מתנגדים משום שהם מבינים שרפורמה זו מרעה את תנאי עבודתם ומפחיתה את שכרם, ואף אינה מיטיבה עם תלמידיהם. לכן התסיסה האדירה, לכן העצומות החתומות על ידי עשרת אלפים מורי חטיבות ביניים, בהם אחוז לא מבוטל של חברי הסתדרות המורים.

מאידך, המכבש המופעל על ידי משרדי החינוך והאוצר והלחצים המופעלים על המורים הם חסרי תקדים. מורים המסרבים לעבוד במסגרת אופק חדש מאוימים. הנה כדוגמא, במכתב רשמי שנשלח למורים לפני כמה חודשים על ידי המשנה למנכ"ל משרד החינוך, ד"ר איציק תומר, נאמר שמורים שלא ישתפו פעולה בהטמעת הרפורמה אופק חדש "ייחשבו כעוברים עבירת משמעת, על כל הסנקציות המתלוות לכך".

דרושה: רפורמה שתממן את עצמה

ארגון המורים העל יסודיים מתנגד לאופק חדש וזו עובדה ידועה. אולם, משום מה קיימת נטייה לשכוח שארגון המורים, הוא בראש וראשונה איגוד מקצועי שמטרתו להגן על המורים, לדאוג לזכויותיהם ולקידומם הכלכלי והמקצועי ולכן, במאבקו של הארגון נגד אופק חדש הוא פועל כשזכויות המורים לנגד עיניו ולא זכויותיו כארגון. המורים, כבעלי המקצוע, ככלל וכפרטים, משהבינו שרפורמה זו, במהותה, אינה מטיבה עמם, החלו להביע בדרכים רבות ושונות את התנגדותם הנחרצת לעבוד במסגרתה. למעשה, ככל שנוקפים הימים, רמת ההתנגדות עולה וגואה.

לאור זאת, לא לגמרי ברור מדוע מתעקש משרד החינוך לכפות את הרפורמה, הר כגיגית, על המורים. האם זו הדרך שתוביל לקידום מערכת החינוך? בל נשכח, המורים הם אלה האמורים לבצע את העבודה וכל רפורמה שאלה האמורים לבצעה הלכה למעשה מתנגדים לה, לא תצא לפועל. מורי ישראל הם עובדים בעלי מסורים, בעלי מצפון אישי ומקצועי, רצון ומוטיבציה לקדם את תלמידיהם, לחנכם ולהשכילם. לבוא ולאלץ אותם לעבוד במסגרת שהם מתנגדים לה, בתנאים מרעים, יגרמו לכך שהמוטיבציה תעלם והם יחפשו או נכון לומר, מחפשים, שכן זה כבר קורה, כל דרך לברוח מן המערכת שממילא סובלת ממחסור במורים.

אבל משרד החינוך ויותר מכך משרד האוצר בשלהם. הם פועלים בכל דרך, לא משאירים אבן על אבן במטרה להרחיב את אופק חדש, תוך התעלמות משיקול דעתם של המורים ורצונם (אלה בשטח ולאו דווקא ארגון המורים), תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שאופק חדש אינה מתאימה, גם חינוכית וגם כלכלית, תוך התעלמות מההיגיון הפשוט שלא ניתן להחיל את אותה רפורמה על החינוך העל יסודי והיסודי - שהרי תנאי העבודה הם שונים, אופי העבודה שונה, האחריות שונה.

ארגון המורים העל יסודיים, בצד היותו איגוד מקצועי הוא אגודה פרופסיונלית שמטרתה לקדם את מערכת החינוך, על מוריה ותלמידיה. אנו מאמינים בלב שלם שהשקעה בחינוך היא השקעה בביטחון ובעתיד של מדינת ישראל. איננו נגד רפורמה במערכת, ההיפך הוא הנכון והרי כבר לפני 10 שנים יזמנו, גיבשנו וניסינו בהצלחה את הרפורמה "עוז לתמורה", אלא שזו רפורמה שדורשת השקעה תקציבית מצד המדינה וזו מסרבת. המדינה, ובפרט משרד האוצר, מעדיפים רפורמה המממנת את עצמה, בלא השקעה נוספת. כזו היא אופק חדש.


• הכותב הוא יו"ר הנהלת ארגון המורים העל יסודיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully