וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית בצפון: ההשתלשלות שהובילה לחילופי האש

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

3.8.2010 / 14:39

למרות השקט שנשמר בארבע השנים האחרונות, המתיחות בין ישראל ללבנון וחילופי האש בין הצבאות בצפון מהווים סממן לשורת תקריות שאירעו באחרונה בין הצדדים. כך התהוותה ההסלמה

מאז שהסתיימה מלחמת לבנון השנייה נשמר אמנם השקט בגבול בין ישראל ללבנון, אולם בתקופה האחרונה שוררת בין שתי המדינות מתיחות שהגיעה לשיא היום בתקרית האש בין צבא לבנון לצה"ל. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, הצהיר בשבוע שעבר כי פניו לא למלחמה עם ישראל אך שני הצדדים יודעים כי בדומה לחטיפת חיילי המילואים אלדד רגב ואהוד גולדווסר ביולי 2006, כל אירוע קטן עלול להצית את הגבול מחדש.

הגורם המרכזי בשנה האחרונה למתיחות בין ישראל ללבנון הוא ללא ספק חשיפתן של עשרות רשתות ריגול בלבנון שפעלו למען ישראל. רק הבוקר דיווחו כלי התקשורת בלבנון שכוחות הביטחון במדינה עצרו קצין בצבא לבנון, בדרגה המקבילה לסגן אלוף, בחשד ששיתף פעולה עם ישראל. בימים האחרונים הולכים ומתווספים עוד ועוד שמות של לבנונים, בעיקר כאלה העובדים כבכירים בחברות תקשורת מקומיות, שריגלו למען המודיעין הישראלי.

במהלך החודש האחרון נעצרו בלבנון ארבעה בני אדם בחשד לריגול עבור ישראל, מתוכם על שלושה נגזר עונש מוות. על פי הדיווחים בלבנון, מאז חודש אפריל שבשנה שעברה נעצרו בלבנון בין 60 ל-70 בני אדם בחשד לריגול למען המודיעין הישראלי ובחשד שהעבירו מידע על תנועות של בכירים בחיזבאללה ואתרים של הארגון. ישראל אמנם שומרת על שתיקה סביב הנושא ולא מגיבה, אך ברור לכל כי הוא גורם למתיחות חריפה בין המדינות.

לפני כשבועיים הודיעה לבנון כי היא מתכננת להגיש תלונה לאו"ם, במסגרתה תאשים את ישראל בריגול בתחומה. שר התקשורת טארק מיתרי אמר בישיבת הקבינט הלבנוני כי השרים בממשלתו הסכימו פה אחד "להגיש דו"ח מפורט על הסוכנים למועצת הביטחון של האו"ם". לא רק הממשלה זועמת אלא גם חיזבאללה כמובן: באחד מנאומיו האחרונים קרא נסראללה לרשויות החוק להוציא לפועל כמה שיותר עונשי מוות נגד נאשמים בריגול למען ישראל.

אירוע נוסף - פרשת רצח חרירי

אירוע נוסף שגרם למתיחות בין המדינות – ובעיקר בין ישראל לחיזבאללה - בשבוע האחרון היה הדיווח לפיו ועדת החקירה של האו"ם בעניין חיסול ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי מתכוונת להאשים בכירים בחיזבאללה במעורבות ברצח. הגם שישראל איננה קשורה ולו במעט לפרשה, נסראללה בנאומיו האחרונים האשים את ישראל וארה"ב כמי שעומדות מאחורי הניסיונות להאשים את ארגונו ברצח: "ישראל עומדת מאחורי האשמתנו ברצח חרירי", אמר.

ביום ראשון הותר לפרסם כי לפני כשבועיים נפל טיסן בגודל של כחצי מטר בשטח ישראל באזור הצפון, סמוך לגבול עם לבנון, אירוע שיצר אף הוא מתיחות בין ישראל לחיזבאללה. מדובר צה"ל נמסר כי "ככל הנראה, הצעצוע שייך לרשת התקשורת הלבנונית 'אל-מנאר'. בבדיקה שנערכה, לא התגלו על הטיסן אמצעי צילום כלשהם". בשנת 2006 שיגר חיזבאללה בשני מקרים שונים מטוס זעיר ללא טייס מסוג "אבאביל". המטוס חג מעל נהריה ועכו וחזר ללבנון, תוך שחיזבאללה מפרסם את התמונות.

לפני כחודש חשף צה"ל צילומים עדכניים של הכפר השיעי אל-חיאם בדרום לבנון ובו מחסני תחמושת, בונקרים ומפקדות של חיזבאללה המשמשים כחלק מבנק המטרות של צה"ל. החשיפה הובילה למתיחות קשה בין ישראל לחיזבאללה, ובכיר הארגון הלבנוני השייח' נביל קאווק אף אמר בתגובה כי גם לארגונו יש בנק מטרות לתקיפה בישראל.

"ישראל מנסה לפצות על התבוסה שנחלה ולשקם את האמון שנסדק בקרב דעת הקהל הישראלית", אמר קאוק בנאום בעיירה סוואנה. לדבריו, הציבור בישראל איבד אמון ביכולת של צבאו, "ולפיכך צה"ל מנסה לומר לו 'יש לנו בנק מטרות בדרום לבנון'". הוא איים על ישראל באמרו כי "כל האיומים והתרגילים של ישראל יתרסקו אל מול הפתעותיו של חיזבאללה בכל מלחמה עתידית".

בארגון הלבנוני אמרו אמנם כי הם "מעוניינים שהקיץ יעבור בשקט" אך הבהירו כי "לאור הניסיונות הישראלים להכין דבר-מה, אנחנו נמצאים בשיא הכוננות".

לפני כחודש פרצו עימותים בין תושבי הכפרים בדרום לבנון לחיילי יוניפי"ל הפועלים במקום. מפקד צבא לבנון אמר לפני כשלושה שבועות כי בכוונתו לתגבר את הכוחות לאורך הגבול עם ישראל ב-3,000 חיילים נוספים בעקבות העימותים ומתוך כוונה להגן על חיילי יוניפי"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully