וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איילנד: ניתן היה למנוע את המשט בדרך מדינית

כשבוע וחצי לאחר שפורסמו ממצאי ועדת החקירה הצבאית לאירועי המשט, אומר יו"ר הוועדה האלוף (במיל.) גיורא איילנד, כי פתיחת ההקלות על מעבר סחורות לרצועה, יכולה היתה להביא לביטול המשט

"שלושה חודשים לפני המשט היו לישראל דרכי פעולה מדיניות רבות, שהיו מאפשרות למנוע אותו" – כך אמר הבוקר (שישי) ראש ועדת החקירה הצבאית שמינה הרמטכ"ל לבדיקת אירועי השתלטות צה"ל על המשט לעזה, האלוף (במיל.) גיורא איילנד. איילנד טען בראיון לקול ישראל כי פתיחת ההקלות שאישרה ישראל בסגר על מעבר הסחורות לרצועת עזה, יכולות היו להביא לביטולו של המשט. בהשתלטות צה"ל על המשט ב-31 במאי נהרגו תשעה מפעילי האנייה הטורקית "מאווי מרמרה" ועשרות נפצעו.

לדברי איילנד, "אחרי המשט ויתרה ישראל ופתחה מעברים לעזה, אך היא היתה יכולה לעשות זאת מראש, בתיווך מדינה אירופית ולהביא בכך לביטול בטרם ייצא לחופי עזה". איילנד הוסיף כי ישראל ידעה מראש על שינוי המגמה המדינית בטורקיה ועל התהדקות קשריה עם ארגון ה-IHH, אשר עמד מאחורי המשט לצד ארגון FreeGaza. לטענתו, הדבר חיזק את כוחה של ישראל בצפייה מראש של מהלך האירועים. עוד טען איילנד, כי "בעניינים רבים קשה להבדיל בין הצבאי למדיני", והציע לכנס לקראת דיון כזה את אנשי הדרג המדיני והצבאי לדיון בפעולה.

לפני כעשרה ימים פורסם דו"ח ועדת איילנד לחקר פעולות צה"ל באירועי ההשתלטות על המשט לעזה. האלוף איילנד, אמר עם פרסום הדו"ח כי "לא היו תקלות ולא היו התרשלויות מצד הצבא, אולם היו שגיאות מקצועיות רבות, שחלקן נעשו גם בדרגות הבכירות, שהביאו לתוצאות כפי שכולנו מכירים". בדו"ח לא כלולות מסקנות אישיות, אולם את מירב חיצי הביקורת סופגים בעלי הדרגות הגבוהות, בעיקר בחיל הים ובאגף המבצעים בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully