וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילי המשט: ישראל רצתה להרוג כמה שיותר

רון רייכמן

29.6.2010 / 14:09

ארגון ה-IHH הטורקי פרסם דו"ח לסיכום מסקנותיו בנוגע להשתלטות צה"ל על ספינות המשט שעשה דרכו לעזה. הדו"ח תוקף בחריפות את ההחלטות שהתקבלו בירושלים וטוען כי "ישראל ביצעה מתקפת טרור מתוכננת, במטרה לרצוח מתוך עוינות גרידא". בצה"ל סירבו להתייחס לדברים

הארגון הטורקי "הקרן לסיוע הומניטרי" IHH פרסם הבוקר (שלישי) דו"ח לסיכום אירועי המשט לעזה מתאריך ה-31 למאי. הדו"ח בן 40 העמודים קבע כי "השתלטות צה"ל על הספינות, במהלכה נהרגו תשעה פעילים, היתה עוינת מלכתחילה. מטרתה היתה להרוג ולהרוג כמה שיותר בני אדם". עוד נקבע בדו"ח כי "חיילי צה"ל לא פתחו באש לעבר הספינות לשם אזהרה, אלא במטרה להרוג בפעילים". כשבועיים לאחר אירועי המשט הכניסה ישראל את הארגון לרשימת ארגוני הטרור.

"בעוד שישראל מקפידה לעוות את האמת ולהפיץ מידע כוזב, דו"ח זה מבקש לספק מידע על מטרות המשט ההומניטרי ועל המתקפה הישראלית", נכתב בדו"ח. בין היתר, בארגון מדגישים כי "חיילי צה"ל פתחו באש בזמן שהם ירדו לעבר הספינה. עם ירידתם, החיילים לא פתחו באש לאות אזהרה, אלא שהם כיוונו לעבר ראשיהם של שני אזרחים בלתי חמושים, שהיו על סיפון ה'מרמרה'. כתוצאה מכך, הפעילים נהרגו במקום". עוד נטען כי החיילים ירו אש חיה בעת שירדו, והפעילים החלו להתגונן "מפאת העבודה שבמפלסים התחתונים שהו נשים וילדים".

הדו"ח קובע כי "ישראל הציגה דוגמה לפעולה בלתי חוקית של עצירת הניסיונות לשבור את המצור על עזה, מצור המהווה עונש קולקטיבי עבור הפלסטינים. המתקפה שנוהלה היתה אלימות נגד האנושות כולה ונגד השלום באזור". הדו"ח תוקף את ממשלת ישראל במישרין: "ממשלת ישראל ביצעה מקפת טרור מתוכננת, במטרה לרצוח מתוך עוינות ותו לא. ישראל פתחה במלחמה נגד השלום". עוד נטען כי, "אם ישראל תיוותר בעקבות פעולותיה מבודדת ומנוטרלת ותחת מצור, הארגון יפעל גם כדי לתמוך בה".

הדו"ח מאשים את חיילי צה"ל בעבירות שונות ובהן "תקיפה, חדירה בלתי חוקית, רצח ופציעה". בין ההאשמות: חסימת ערוצי תקשורת, תשאול בלתי חוקי ומעצר בלתי חוקי, החרמת דרכוניהם של לפחות 19 בני אדם, השתלטות על רכוש פרטי והחרמתו, עינוי, השפלה, יחס משפיל והתעללות פיזית בפעילי המשט.

ביקשו לספק סיוע הומניטרי

בפתח הדברים, צוין כי במשט השתתפו כ-700 פעילים מ-36 מדינות שביקשו להגיע לרצועת עזה "במטרה לספק לתושבי סיוע הומניטרי ולהגביר את הדיון הציבורי בנושא המצור כחלק מסדר היום הבינלאומי". בהמשך נטען כי בשעה 04:30 בלילה, "ממשלת ישראל ביצעה מתקפת טרור" נגד ספינות המשט וגרמה למותם של תשעה פעילים ולפציעתם של כ-50.

בדו"ח נמסר כי במסגרת המתקפה, ארבע ספינות קרב של צה"ל, שלושה הליקופטרים, שתי צוללות וכשלושים סירות קטנות איגפו את ספינות המשט. בארגון טוענים כי למן השעה 22:30 קיבל קברניט ה"נאווי מרמרה" הודעות "מאיימות ומטרידות" מהצי הישראלי. הארגון טוען כי הקברניט השיב להודעות אלה בהצהרה הבאה: "על סיפוננו 600 פעילים, ואנו מתקדמים דרומה במים בינלאומיים במטרה להעביר לעזה את הציוד ההומינטרי". עוד נטען כי בצה"ל, לאחר שנחסמו ערוצי התקשורת בין הספינה לתחנות השידור, ביקשו מהנוסעים ללבוש "חליפות הצלה כאמצעי בטיחות למקרה של תקיפה ישראלית אפשרית".

הדו"ח מפרט בנושא מספר הנוסעים שהיו על כל אחת משמונה ספינות המשט (כולל הרייצ'ל קורי שהגיעה מספר ימים לאחר מכן), וכן מתאר בפרוטרוט את הציוד והאספקה שהיו הספינות. בין השאר מצוין בדו"ח כי הספינות נשאו עמן מזון, מוצרי טקסטיל וביגוד, ציוד רפואי וסיעודי, חומרי בניי רבים ביניהם 3,500 טונות של בטון ועוד.

"החיילים התעלמו מאות הכניעה"

הדו"ח מדגיש כי אף על פי ש"רק לעבר פעילי ה'מרמרה' נפתחה אש באופן ישיר, כל ספינות המשט הותקפו בידי מאות חיילי צה"ל, שפניהם היו צבועים בצבעי הסוואה". באשר לתגובת פעילי המשט להשתלטות זו, נטען בדו"ח כי הפעילים "לקחו את כל הבא ליד לשם הגנה: בקבוקי מים, כיסאות ומקלות, במטרה לנטרל את חיילי צה"ל". לפיכך, "שלושה חיילים ישראלים נוטרלו וכלי הנשק שלהם הושלכו לים". משהחיילים נפצעו, הם "הועברו לחדר הרופא לקבלת טיפול רפואי".

בהמשך, מששודר אות מצוקה באמצעות לווין, הודיע ראש הארגון הטורקי בולנט ילדרים לפעילי המשט "להימנע מכל צורה של התנגדות". בדו"ח נכתב כי ראש הארגון הוריד את חולצתו הלבנה ונופף בה לעבר חיילי לאות "כניעה", ואלה "התעלמו מקריאתו והמשיכו לירות". בהמשך, על פי הדו"ח, הושגה הפסקת אש רק באמצעות התערבותה של ח"כ חנין זועבי, שפנתה אל החיילים והבטיחה שבתמורה להפסקת האש, יועברו לידיהם חיילי צה"ל שנפצעו.

בארגון טוענים כי מרגע ההשתלטות על הספינות, חיילי צה"ל הביעו "יחס משפיל" אל הפעילים ואף לאלה מהם שנפצעו, דרשו מהם, גברים כנשים, לשכב על הקרקע. "משנעצרו מאות הפעילים, הם הוכו על ידי כוחות צה"ל ועברו עינוי פסיכולוגי, כשרבים מחפציהם הוחרמו". לאחר מכן, נטען, "הפעילים עברו מסע ייסורים שהסתיים רק בשעה 19:00 לעבר יעד לא ידוע", ולדבריהם, "רק באמצעות ח"כ זועבי התברר כי מדובר בנמל אשדוד".

בצה"ל סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully