וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תעשו עבורנו עכשיו?

קובי בורנשטיין

15.6.2010 / 15:39

דו"ח ועדת החקירה בעניין מפוני גוש קטיף הוא אות קין על החברה הישראלית ועל המשמעות של ערבות הדדית. הרב בורנשטיין מתפלל שממצאי הבדיקה יובילו לפחות לתיקון חברתי

חמש שנים אחרי, סוף סוף קיבלה עמדתנו את הגושפנקה של ועדת החקירה. כמה חבל שזה היה צריך לקחת חמש שנים, ועכשיו נותר לתהות כמה זמן ייקח ליישם את מסקנות הוועדה. אנחנו, תושבי גוש קטיף, שעדין נמצאים באתרים הזמניים, נאלצים לשלם את המחיר הכבד של הכשל המערכתי הזה. ב"ה נותר בנו כוח להמשיך ולהיאבק להמשיך ולבנות ולהמשיך ולגבש את הקהילות מחדש, כי לולא היוזמה הבלתי פוסקת שלנו, הרי ברור שמצבנו היה גרוע הרבה יותר.

כשאני מסתכל אחורה על השנים האחרונות אני שואל מדוע היה צריך את כל הסבל המיותר הזה? איך זה שהחברה הישראלית לא חוללה רעידת אדמה על הפגיעה הכל-כך קשה בזכויות האלמנטריות שלנו? כפי שהגדירה הוועדה: "זכויות המעוגנות בחוזה האזרחי הבסיסי המבטיח את זכויות האדם של כל אזרח במדינה, קל וחומר של אזרחים שהמדינה עצמה הפכה אותם לפליטים במדינתם".

בניגוד לדימוי שניסו להדביק לנו, הוויכוח איננו כלכלי על גובה הפיצוי. ראשית הפתרון נעוץ בלקיחת אחריות ממלכתית, ואכן הוועדה קובעת כי באחריות המדינה היה לתת עדיפות לאומית לבנין מחדש של קהילות גוש קטיף, אפילו ביתר שאת מעוצמת ההתגייסות למימוש תוכנית ההתנתקות.

הוועדה גם מחזקת את עמדתנו, לפיה אין קשר בין אחריות הממשלה לבין הסירוב המוצדק והלגיטימי שלנו לשתף פעולה עם מנהלת סלע בתקופת המאבק שקדם לגירוש. זעקנו שהמדינה לא מבינה את המשמעות של העתקה קהילתית, בעוד שאנחנו לקחנו אחריות על כל החוליות המוחלשות שבתוכנו וידענו שרק העתקה קהילתית תיתן מענה ראוי , הרי שהמערכות הממשלתיות לא ידעו לדבר בשפה קהילתית, אלא פרטנית בלבד. לכן הן נכשלו באופן מחפיר.

תעזרו לנו להמשיך הלאה?

לצערי הרב, הדו"ח הוא אות קין על החברה הישראלית ועל המשמעות של ערבות הדדית וסולידריות חברתית. אני מתפלל שהדו"ח אכן יוביל תהליך תיקון לאומי חברתי, לאו דווקא בנושא גוש קטיף. אנו הרגשנו כל הזמן שבמקום שהמדינה תצא מגדרה לתקן את שהיא קלקלה, הרי שכל המערך הבירוקרטי רק מערים קשיים על גבי קשיים ומחזיר אותנו אחורה. הוועדה תיארה את תחושות אלה במילים חריפות הרבה יותר.

חברי ואני שותפים היום לפרויקט נפלא של בניה מחדש של 18 ישובים חדשים. לקחנו על עצמנו את המשימה הזו. הגדרנו לעצמנו שלא נשאיר אף משפחה מאחור. למרות חומות של מכשולים אין-סופיים, ב"ה, בשנה זו אנו רואים כבר את התחלות הבניה החדשות. יש דרך ארוכה לפנינו, אבל הרי אנחנו לא מפחדים מכך. נותר רק לראות האם בעקבות דו"ח הוועדה, החברה הישראלית בכלל ומוסדות המדינה בפרט יצטרפו אלינו בכל העוצמה, כדי שנעמוד במשימה זו.

* הכותב הוא מראשי ועד מפוני גוש קטיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully