וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באן מתעקש: ועדה בינ"ל לבדיקת המשט

האו"ם פרסם כי המזכ"ל סבור שוועדת הבדיקה הישראלית היא חשובה, אך יחד עם זאת באן קי מון עדיין לא זנח את הצעתו להקמת ועדת בדיקה בינלאומית

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

למרות שהממשלה אישרה הבוקר הקמת ועדת בדיקה לאירועי המשט לעזה, בהשתתפות משקיפים בינלאומיים, נדמה כי בקהילה הבינלאומית עדיין לא זנחו את הדרישה להקמת ועדה בינלאומית לבדיקת האירועים. האו"ם מסר אמש (שני) כי המזכ"ל באן קי מון "רשם לפניו" את הודעת ממשלת ישראל על מינוי ועדת בדיקה לאירועי המשט לעזה, אך בכוונתו להמשיך לדחוף להקמם ועדת חקירה בינלאומית.

"חקירה ישראלית יסודית היא חשובה ועשויה לעלות בקנה אחד עם הצעתו של מזכ"ל האו"ם, ולעמוד בציפיות הקהילה הבינלאומית לחקירה אמינה", מסר דובר האו"ם פרחאן האק, אך הוסיף כי "הצעתו של באן לחקירה בינלאומית עדיין נותרה על השולחן והוא מצפה לתשובה ישראלית חיובית". לדבריו, ישראל עדיין לא דחתה את ההצעה על הסף.

בתחילת השבוע שעבר פעל באן לגיבוש צוות בינלאומי לחקירת השתלטות צה"ל. על פי ההצעה, בפאנל הוועדה יוצבו לפחות נציג טורקי אחד ונציג אחד מישראל, ובראשה יוצב ראש ממשלת ניו זילנד לשעבר ג'פרי פלמר. גורמים דיפלומטיים סיפרו כי בנוסף לנציגות הטורקית והישראלית, יצורפו לוועדת החקירה בין שניים לשלושה נציגים נייטרליים, שייבחרו מתוך רשימה שהרכיב מזכ"ל האו"ם באן בעצמו. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי שוחח בטלפון עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון, ודחה את הצעתו.

לעומתו, דובר מחלקת המדינה האמריקאית פיליפ קראולי אמר הערב כי החלטת ישראל להקים ועדה לחקר אירועי המשט לעזה היא "צעד חשוב קדימה".

הממשלה אישרה הבוקר פה אחד את הרכב הוועדה לבדיקת המשט לרצועת עזה. בוועדה, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל, יהיו חברים גם פרופ' שבתאי רוזן, מומחה למשפט בינלאומי, וכן האלוף (מיל') עמוס חורב, לשעבר נשיא הטכניון. עבודת הוועדה תלווה על ידי שני משקיפים זרים: חתן פרס נובל לשלום דייוויד טרימבל מאירלנד והמשפטן הקנדי קן ווטקין.

"שני עקרונות מרכזיים הנחו אותנו בהצעה להקמת הוועדה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "הראשון הוא שמירה על חופש הפעולה של חיילי צה"ל ואמינות התחקיר הצה"לי". נתניהו הסביר כי לבד מהרמטכ"ל גבי אשכנזי, אף לא אחד מחיילי צה"ל ימסור עדות. "צה"ל באמצעות ועדת החקירה בראשות האלוף (במיל) גיורא איילנד יעביר סיכומי תחקירים מבצעיים שהוועדה ערכה".

(עדכון ראשון: 23:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully