וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא טורקיה: "ישראל תשלם על הטעות במשט"

נשיא טורקיה גול, תקף את ישראל על אירועי המשט בוועידה האיזורית באיסטנבול. טורקיה ביקשה שהוועדה תגנה רשמית את ישראל, 21 נציגים תמכו, אך וטו שהטיל השגריר הישראלי מנע את המהלך

תאגיד כאן

באדיבות הערוץ הראשון

נשיא טורקיה עבדוללה גול אמר היום (שני) בוועידה האזורית הנערכת באיסטנבול כי כל נציגי המדינות המשתתפות בוועדה, מלבד הנציג הישראלי, מגנים בחריפות את השתלטות צה"ל על המשט לעזה. לדברי גול, הדבר מעיד על הבידוד בו נמצאת ישראל. הנשיא הטורקי הוסיף כי "ישראל תישא בתוצאות על הטעות שעשתה". כמו כן דרשו נציגי המדינות המשתתפות בוועידה מישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, ולהעמיד את מתקני הגרעין שלה לפיקוח בינלאומי.

טורקיה, המארחת את הפסגה ומכהנת כנשיאה התורנית שלה, ביקשה להעביר החלטה המגנה את ישראל, אך החלטה כזו דורשת את הסכמת כל 22 הנציגים המשתתפים, ואילו הנציג הישראלי, השגריר בטורקיה גבי לוי, סיכל את היוזמה כשהטיל וטו. טורקיה נאלצה להסתפק במעין הצהרה נשיאותית המגנה את ישראל, הצהרה שאין לה כל משעמות רשמית או מעשית.

לוי החליף בפסגה את סגן ראש הממשלה והשר לענייני מודיעין דן מרידור, שהתבקש להישאר בישראל בעקבות המלצת השב"כ. יחד עם לוי ייצג את ישראל גם הקונסול הכללי באיסטנבול משה קמחי.

למרות הטלת הווטו, המנהיגים שלקחו חלק בפסגה הביעו תמיכה ביוזמה הטורקית, בהם גם נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא סוריה בשאר אסד. הגדיל לעשות ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, שאמר כי בכוונת ארצו להעלות לדיון באו"ם את חקירת ההשתלטות הישראלית על המשט לעזה. פוטין כינה את המבצע הישראלי "הפרה חמורה של החוק הבינלאומי". לדברי פוטין, העובדה שההשתלטות בוצעה במים בינלאומיים היא "סיבה לדאגה" והוסיף כי על ישראל להסיר את המצור מעל עזה". פוטין אמר את הדברים בוועידת שיתוף הפעולה שמתקיימת באיסטנבול.

ראש הממשלה הרוסי הוסיף כי "אובדן החיים של אזרחים חפים מפשע החמיר את המצב במזה"ת. אנו מודאגים מאוד מהפרה בוטה שכזו של הנורמות והחוקים הבינלאומיים". לדבריו, יש לחקור ביסודיות את ההתקפה. "פעולות כאלה נגד אזרחים לא מתקבלות על הדעת".

גורמים מדיניים בירושלים מתחו אחר הצהרים ביקורת על טורקיה, לאחר שאנקרה מחתה באופן רשמי על ההפגנות שנערכות מול השגרירות הטורקית בתל אביב. הגורמים אמרו לוואלה! חדשות כי "מדובר בטענה מעוררת גיחוך ושוברת שלושה או ארבעה שיאי גינס בבת אחת. כפי שעשרות אלפי טורקים משולהבים התפרעו בפראות ובחמימות מוח מול נציגויות ישראל בטורקיה, תוך שריפת דגלי ישראל וקריאה לחיסול המדינה הציונית, כך יש למפגינים שוחרי שלום זכות להניף דגלי ישראל מול שגרירות טורקיה בתל אביב ולקרוא קריאות תמיכה במדיניות ישראל. מי שלא מבין את השיעור הבסיסי הזה בהלכות דמוקרטיה אכן חי במאה ה-16".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully