וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 ימי אבל ברשות: "פשע נגד חפים מפשע"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

31.5.2010 / 12:27

יו"ר הרשות הפלסטינית האשים את ההנהגה הישראלית בביצוע טבח מתוכנן נגד המשט והכריז על אבל בשטחים. הוא קרא לאו"ם לגנות את ישראל על ה"פשע נגד חפים מפשע"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז הבוקר (שני) על שלושה ימי אבל בשטחי הרשות הפלסטינית בעקבות האירועים האלימים בהשתלטות צה"ל על המשט לעזה, במסגרתם נהרגו לפחות 10 אזרחים זרים ונפצעו חמישה חיילי צה"ל, מתוכם שניים במצב קשה. אבו מאזן אמר כי מדובר בפשע נגד חפים מפשע ושהפעולה היא טבח מתוכנן. "ההחלטה לתקוף התקבלה בהנהגה הישראלית מבעוד מועד", אמר אבו מאזן שקרא לאו"ם לגנות את ישראל.

גם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד גינה בצהרים את ההשתלטות של צה"ל על המשט ואמר כי "כוחות הכיבוש הישראלי ביצעו פשע נגד פעילי שלום בינלאומיים שהשתתפו במשט החופש, שרצו בדרך בלתי אלימה להביא סיוע הומניטרי ולהסיר את המצור שמטילה ישראל על בני עמנו ברצועת עזה. הממשלה מגנה בחריפות את הפשע הזה, ששוב מעיד על זלזולה של ישראל בחייהם של אזרחים חפים מפשע, וצפצופה על כללים, חוקים והחלטות בינלאומיות".

מוקדם יותר גינה ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה את "המתקפה הישראלית הברברית" על ספינות 'משט החירות' שהיו בדרכן לרצועה וקרא למזכ"ל האו"ם באן קי-מון לספק הגנה למשתתפי המשט. בחמאס קראו לאזרחים ברחבי העולם לצאת ולהפגין מול שגרירויות ישראל במחאה על ההשתלטות הישראלית.

הניה כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה קרא לציבור הפלסטיני לקיים "תהלוכות זעם" במחאה על הריגתם של פעילים שהשתתפו במשט שהיה בדרכו לרצועת עזה. הוא קרא עוד לקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי ותיאר את פעולת צה"ל כ"פשע נתעב". הוא אמר כי יום זה ייזכר כ"יום החירות" ואמר כי ההרוגים במשט הם "שאהידים".

השתלטות חיל הים על ספינות המשט החלה בסביבות השעה 4 לפנות בוקר והסתיימה בסביבות 8 בבוקר. לפי הדיווח של דובר צה"ל למעלה מעשרה ממשתתפי המשט נהרגו במהלך השתלטות צה"ל על הספינות ועשרות נפצעו. כמו כן נפצעו ארבעה לוחמים של חיל הים. לדברי צה"ל במהלך הפעולה להשתלטות על כלי השיט נתקלו החיילים באלימות פיזית קשה מצד המפגינים שתקפו אותם לעדותם בירי מאש חיה, בנשק קר, סכינים ואלות שהוכנו מבעוד מועד ואף חטפו נשק מאחד הלוחמים. לנוכח סכנת החיים שנשקפה נאלצו הלוחמים להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות ואף נשק חי.

בתוך כך, ועדת המעקב של ערביי ישראל התכנסה הבוקר כדי לדון באירועים האלימים בהשתלטות צה"ל על המשט לעזה, במסגרתם נהרגו לפחות 15 אזרחים זרים. בתום דקת דומייה לזכר הרוגי המשט, החליטו חברי הוועדה לנקוט בשורה של צעדי מחאה שבראשם הכרזה על שביתה כללית מחר. בהמשך היום צפויות להתקיים תהלוכות מחאה ביישובים הערבים.

אל הישיבה המיוחדת הגיעו נציגים מכל המפלגות, וביניהם יו"ר חד"ש ח"כ מוחמד ברכה, ח"כ עפו אגברייה, יו"ר רע"מ-תע"ל איברהים צרצור וח"כ מסעוד גנאים. בהיעדרו של יו"ר הוועדה מוחמד זידאן הנמצא אף הוא במשט לעזה, מילא את מקומו ראמז ג'ראייסי, המכהן גם כראש עיריית נצרת. ג'ראייסי קרא להעמיד לדין את "פושעי המלחמה" הישראלים בגין הריגת פעילי במשט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully