וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד אולמרט הוא החשוד המרכזי ב"הולילנד"

איילה חננאל וגלעד גרוסמן

15.4.2010 / 15:45

אחרי ימים של חוסר ודאות הותר היום לפרסום כי ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הוא החשוד המרכזי בפרשת השוחד של פרויקט הולילנד. על פי החשד, אולמרט קיבל שוחד של מאות אלפי שקלים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עוז מרון, טל אנגלנדר ורויטרס. עריכה: גדי וינסטוק. קריינות: אילן שניג)

הותר לפרסום: בית המשפט אישר היום (חמישי) לפרסם כי הדמות הציבורית החשודה בקבלת שוחד בפרשת הולילנד שכונה עד עכשיו כ-א"א הוא כפי שרבים העריכו – ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. הוא חשוד שבזמן שכיהן כראש עיריית ירושלים קיבל לידיו מאות אלפי שקלים בתמורה לקידום פרויקט הולילנד.

אולמרט חשוד שקיבל שוחד בשלוש פעמים שונות, לצורך קידום פרויקטים שונים של הקבלן הלל צ'רני. לפי החשד, קיבל אולמרט שוחד הן כראש עיריית ירושלים, כשפעל לקידום פרויקט "הולילנד", והן כשר התמ"ת האחראי על הרשות לפיתוח עסקים, כשפעל לקידום פרויקט "צוק מנרה" ליד קריית שמונה ולקידום הפשרת הקרקעות באזור החירייה עבור חברת "הזרע".

עוד עולה מחשדות המשטרה כי רוב כספי השוחד שהתקבלו במזומן ובהמחאות, הועברו לאולמרט דרך ידיו של עורך הדין אורי מסר, אשר רשם את קבלת הכספים בחשבוניות פיקטיביות בגין ייעוץ מקצועי שהעניק לחברות. לטענת המשטרה, את ההמחאות פדה מסר בעזרת חלפני כספים בשוק האפור.

אולמרט, ששב מחו"ל הלילה, התייחס לראשונה לפרשה במהלך סוף השבוע והכחיש כל מעורבות לפרשה. הערב הוא צפוי למסור הודעה רשמית על הנושא ולהתייחס לחשדות נגדו. בראיון בסוף השבוע בחו"ל אמר ראש הממשלה לשעבר כי הוא "די מופתע. אני לא יודע על מה המהומה ואני מכחיש כל קשר" עוד אמר אולמרט כי ישוב בסוף השבוע לישראל, "ואם המשטרה תרצה לשוחח איתי, אתייצב ואמלא את חובתי".

"שמעתי על הפרסומים השונים. לא פנו אליי או לפרקליטיי בנושא", אמר אולמרט. כזכור, אולמרט כיהן כראש עיריית ירושלים בזמן הפרשה שנחשפה בימים האחרונים. במשטרה ובבית המשפט מגדירים את פרשת "הולילנד" כאחת מפרשות השוחד החמורות בשנים האחרונות, שככל הנראה נמשכה למעלה מעשר שנים ובמהלכה הועברו עשרות מיליוני שקלים כשוחד.

מקבלי השוחד שינו עמדתם

בית המשפט התיר לפרסום בנוסף כי למשטרה יש עד מדינה, שזהותו עדיין אינה מותרת לפרסום, ובעזרתו היא מתכוונת לבסס את ראיותיה בתיק. מספר רב של חשודים נעצרו מאז התפוצצות הפרשה בשבוע שעבר. ביניהם אנשי עסקים ויזמים, בכירים בעיריית ירושלים ואמש פורסם כי אורי לופוליאנסקי, ראש העיר לשעבר של ירושלים נעצר אף הוא בחשד לקבלת שוחד בתמורה לקידום פרויקט הולילנד בהליכי האישור בעירייה.

במהלך החקירה פשטו החוקרים על משרדי עיריית ירושלים והחרימו מסמכים שונים. יחד עם עו"ד מסר, נעצרו חמישה חשודים, ביניהם מהנדס עיריית ירושלים, העצורים חשודים שקיבלו שוחד בתמורה לקידום פרויקטים נדל"ניים של אנשי עסקים, בכללם פרויקט הולילנד שבמרכז ירושלים, פרויקט בצוק מנרה ופרויקט בנייה של חברת הזרע.

מפרטים שהותרו לפרסום עולה כי במהלך הליכי התכנון והאישור המורכבים של פרויקט הולילנד, ניתן שוחד בסדר גודל של מיליוני שקלים לשורת עובדי ונבחרי ציבור בדרגים שונים במערכות השונות. בתמורה, אומרים במשטרה, "בניגוד לעמדת מרבית הגורמים המקצועיים, ולעיתים בניגוד לעמדתם הראשונית של חלק מהחשודים קודם לקבלת השוחד, קידמו הללו את הפרויקט, אפשרו את הרחבתו בהיקף משמעותי, ואת שינוי ייעוד הקרקע ממלונאות, תוך נטישת הייעוד המקורי לחלוטין".

לטענת המשטרה, כתוצאה מתשלומי השוחד "הוגדלו אחוזי הבנייה בפרויקט בכ-1,200% מאלה שניתן היה לאשר על פי התוכנית המקורית שחלה על הקרקע, לפני תחילת תשלום השוחד". בנוסף, אומרים החוקרים כי "התאפשר להמיר את ייעודה של הקרקע לבנייה למגורים במקום למלונאות וניתנו הקלות משמעותיות נוספות מסוגים שונים, בבנייתו ששוויים של כל אלה מגיעים כדי מאות מיליוני שקלים".

עדכון ראשון: 13:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully