וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תשלח שוטרים לשמירת הסדר בהאיטי?

השר לביטחון פנים הודיע כי בעקבות בקשת מזכ"ל האו"ם באן קי מון הוא שוקל לשלוח עד 100 שוטרים למדינה מוכת הרעש. רעש אדמה נוסף בעוצמה של 6.1 הורגש בצהריים בהאיטי, וכוחות החילוץ הצליחו לאתר ניצולים ששרדו בין ההריסות שבוע ימים

רויטרס

(צילום:רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק)

האם ישראל גם תשמור על הסדר בהאיטי? לאחר ששיגרה צוות חילוץ ורפואה שוקל כעת השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ להוציא כוח משטרתי לשמירת הסדר הציבורי בהאיטי. השר הודיע על כך היום (רביעי) בעקבות פנייתו של מזכ"ל האו"ם באן קי מון. אהרונוביץ פנה למשטרת ישראל שתבחן את האפשרות להוציא כוח בסדר גודל של שמונים עד מאה שוטרים בשירות סדיר וגמלאים.

שבעה ימים לאחר רעידת האדמה שהחריבה את האיטי עדיין מצליחים כוחות הסיוע למצוא ניצולים בחיים בין ההריסות, בזמן שרעש אדמה נוסף פקד את המדינה. המכון הססמולוגי של ארצות הברית הודיע כי רעש אדמה בעוצמה 6.1 בסולם ריכטר פקד את האיטי לפי שעה לא ידוע על נפגעים או על נזק. מוקד רעש המשנה היה רק 59 קילומטרים מערבית לבירה פורט או פראנס, בעומק של עשרה קילומטרים בלבד, מה שמגביר את הסיכוי לנזק כתוצאה מהרעש. בצה"ל אומרים כי לא נגרם נזק לבית החולים הישראלי וכי איש מחברי המשלחת לא נפגע.

121 בני אדם חולצו עד כה בחיים על ידי צוותי החילוץ הבינלאומיים הפועלים בהאיטי, כך הודיעה היום (רביעי) אליזבת ברייס דוברת סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, שתיארה את המספרים הללו כ"נס". מהמספרים הללו עולה כי רק ביממה האחרונה חולצו בחיים 31 בני אדם, כיוון שביום שלישי הודיע האו"ם על 90 ניצולים שנמצאו בחיים.

שני ילדים, זוג אחים בן 8 ובת 10, חולצו הבוקר בחיים מהריסות בניין בן שתי קומות בפורט או פרינס על ידי צוות חילוץ של שירותי הכבאות של ניו יורק. ב-CNN דווח כי השניים הובאו לבית החולים הישראלי באי, שם יוצב מצבם והם אוחדו עם אביהם. "רק להסתכל על העיניים של האבא הזה ולראות את הדמעות שלו אחרי שאמרנו להם שהם חולצו. פשוט מחזה מרגש" - כך תיאר לגלי צה"ל סגן אלוף ד"ר טארף באדר מצוות החילוץ הישראלי בהאיטי, את הצלתם הדרמטית של זוג האחים. "אבא שלהם יושב ביניהם, מחבק אותם. זה פשוט סוריאליסטי", סיפר ד"ר באדר, "לא להאמין שהם שרדו שבוע מתחת להריסות".

מספר שעות קודם לכן דווח כי אשה מבוגרת, ככל הנראה בת 70, חולצה בחיים מהריסות של הקתדרלה הקתולית בעיר. צוות החילוץ המקסיקני שחילץ אותה סיפר כי היא שרה כאשר צוות החילוץ הוציא אותה מההריסות: "כאשר הרגשתי אותה תופסת את ידי ולוחצת אותה הרגשתי כאילו אלוהים לוחץ אותה. נישקתי את ידה והיא אמרה "בני, בני", סיפר אחד מאנשי הצוות. מאוחר יותר אותרה בחיים גם צעירה בת 25 בין הריסות סופרמרקט.

צוותי ההצלה אמנם ממשיכים למצוא ניצולים, אך בעיקר גופות של מתים. הצוותים הרפואיים שהגיעו להאיטי מעידים כי נוסף על מניין ההרוגים הבלתי נתפס, ייתכן כי הגרוע מכל עוד עומד להתרחש. עיקר החשש הוא כי מחלות וזיהומים יתפשטו בקרב הניצולים ויצאו מכלל שליטה. "הזדהמות של פצעים פתוחים היא האיום הגדול ביותר", אמר ג'וש רוקסין, מומחה לבריאות הציבור באוניברסיטת קולומביה העובד ברואנדה.

שוטר מכוון נשק לעבר אזרח שמנסה לבזוז ציוד חירום. רויטרס
"אחרי השקיעה, השוטרים יורים בלי אזהרה מוקדמת"/רויטרס

תושבי המדינה מתמודדים כעת עם בעיה נוספת: חוסר היכולת לזהות ולקבור את המתים. מאז יום שישי האחרון משליכות משאיות של הממשלה את הגופות לתוך בור מלבני ענק בטיטאניין, כמה קילומטרים צפונית לפורט או פראנס. לפי נתוני הממשלה שפורסמו אמש, 75 אלף מקורבנות האסון כבר נקברו בקברי אחים, וההערכה היא שמניין ההרוגים יגיע ל-200 אלף.

במקביל מנסים במדינה להתמודד עם עשרות אלפי הניצולים שחיים בערי אוהלים מחוץ לבירה וממתינים לסיוע ועם האנרכיה ששולטת ברחובות. עשרות חיילים אמריקאים במסוקים נחתו אתמול על מדשאת ארמון הנשיאות ההרוס של האיטי. במקביל, הודיע האו"ם כי יוסיף 3,500 חיילים ושוטרים לזירוז המאמצים הבינלאומיים ולהגנה מפני האלימות והביזה, המאטות את חלוקת המזון לתושבים.

ארבעה רחובות בלבד מהמקום בו נחתו החיילים האמריקאים השתוללו במרכז העיר מאות בוזזים. "ככה זה. אנחנו לא יכולים לעשות כלום", אמר קצין משטרה בהאיטי ארינה באנס, שניסה להרחיק אזרחים מהמקומות הנבזזים, למען שלומם וביטחונם. צוותים רפואיים בהאיטי אמרו כי הטיפול שהם מעניקים כעת לפצועים מתמקד בפצעי יריות, בנוסף לשברים והחבלות מרעידת האדמה. תושבים מקומיים רבים הקימו יחידות שמירה חמושות נגד פושעים ובוזזים. "בלילה מסוכן מדי", אמר רמי רולן, מאבטח שנשכר בידי בעל חנות מקומית בכדי שיבריח בוזזים. "אחרי השקיעה, השוטרים יורים בלי אזהרה מוקדמת".

פושעים וראשי כנופיות שנמלטו מבית הסוהר של העיר השתלטו על שכונת העוני סיטה סוליי, והמשטרה קראה לאזרחים לקחת את החוק לידיהם. "אם לא תהרגו את הפושעים, הם יחזרו ויהרגו אתכם", צעק קצין משטרה ברמקול. בעקבות המצב ההומניטרי והביטחוני הקשה בהאיטי, נמלטים אלפים מפורט או פראנס על אוטובוסים, כשפניהם מועדות לכפרים. ואולם, בכירים אמריקאים והאיטים הזהירו שיסוכל כל ניסיון להגיע בסירות לארצות הברית.

חיילים אמריקאים הצניחו אתמול חבילות אספקה לאזורים מאובטחים מחוץ לעיר הבירה במקום להנחיתם בשדה התעופה, העמוס כבר יתר על המידה. על אף שזרימת המזון, המים והאספקה לנזקקים מנמל התעופה היחיד של העיר גוברת והולכת, עדיין מצפה לכוחות הסיוע עבודה רבה. אנליסטים של הנציבות האירופית מעריכים כי כרבע מיליון נפצעו ומיליון וחצי נותרו ללא קורת גג. רבים מהניצולים חשים תרעומת על העיכובים באספקת הסיוע.

(עדכון ראשון: 08:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully