וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש וקלינטון: צריך לבנות מחדש את האיטי

שני נשיאי ארה"ב לשעבר, שמונו ע"י ברק אובמה לעמוד בראש הקרן לגיוס תרומות לקורבנות בהאיטי, אמרו כי יתמקדו תחילה בהצלת חיים והעברת סיוע לניצולי רעידת האדמה

רויטרס

(צילום באדיבות דובר צה"ל, עריכת וידאו: לירז ליבנה)

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון וג'ורג' בוש, שמונו לעמוד ביחד בראש הקרן לסיוע להאיטי, הבהירו היום (ראשון) כי הם יתמקדו תחילה בהצלת חיים והעברת סיוע לניצולי רעידת האדמה, על מנת שניתן יהיה להבטיח יציבות ראשונית במדינה.

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, נחת הערב בהאיטי ואמר כי הוא מתרגש ואסיר תודה על התגייסות הקהילייה הבינלאומית למען שיקום האי. עם הגעתו להאיטי יצא באן למטה האו"ם שקרס ברעידת האדמה, בה נהרגו לפחות 40 מעובדיו, ובהם ראש הכוחות באי, הדי ענאבי. מאות מעובדי האו"ם בהאיטי עדיין מוגדרים נעדרים. "לא נבזבז שום פריט, אף דולר", אמר באן עם הגעתו להאיטי. מוקדם יותר אמר מזכ"ל האו"ם: "מדובר באחד המשברים הקשים ביותר בעשורים האחרונים. הנזק, ההרס ואובדן חיי האדם פשוט מזעזעים". לדבריו, על חברי משלחות הסיוע בהאיטי להיצל כמה שיותר בני אדם, להגביר את הסיוע ההומניטרי לניצולים ולשמור על תיאום מרבי בין משלחות הסיוע הרבות הפועלות במדינה. באן הוסיף ואמר כי האו"ם אחראי להזנתם של 40 אלף מניצולי הרעש, וכי עד סוף ינואר עתיד הארגון לטפל בשני מיליון מתושבי האי.

אתמול הכריז הנשיא ברק אובמה כי שני קודמיו בתפקיד יעמדו בראש קרן התרומות שנועדה לסייע לתושבי האיטי להתמודד עם נזקי רעש האדמה ולאחר מכן לשקם את המדינה הענייה. "עבורי, הצלחה תהיה לסייע להציל חיים בטווח הקצר, ואז נוכל לדאוג לגבי הטווח הארוך אחרי שהמצב יתייצב", אמר בוש בראיון לתוכנית "מצב האומה" ברשת CNN. קלינטון הוסיף ואמר כי הצלחה תהיה, בשלב הראשוני, הקמה של "רשת מהירה שתוכל להעביר במהירות מזון, מים, תרופות ומידע לכל הנזקקים".

קלינטון הודה כי קיים תסכול מכך שהסיוע לא מגיע למי שאכן זקוקים לו ביותר, אם זאת ציין כי התהליך מתקדם במהירות על אף התנאים הקשים. "אנשים צריכים להבין - לא רק שהעיר השתטחה, אלא שגם הפרלמנט קרס, הארמון הנשיאותי התמוטט. עדיין יש חברי פרלמנט נעדרים, עדיין יש שרים נעדרים. המדינה והתשתית שלה התמוטטו, ואני חושב שארצות הברית עושה עבודה טובה, יחד עם הקהילה הבינלאומית".

קלינטון, שבשנה האחרונה שימש כשליח מיוחד של מזכ"ל האו"ם להאיטי, סיפר כי הממשלה המקומית החלה לעבוד על שיקום המדינה עוד לפני האסון. "לפני רעידת האדמה לא דיברנו על שיקום, דיברנו על בנייה של מדינה חדשה", אמר קלינטון, "הייתה תוכנית ממשלתית שהם פיתחו יחד עם האו"ם אבל זו הייתה התוכנית שלהם. מה שאני מאמין שיקרה הוא שהם יקחו בחשבון את כל ההרס הזה, את כל העבודה שצריך לעשות והם ישכתבו את התוכנית כך שהיא תוקדש לבנייה של מדינה חדשה. אני חושב שמה שאנחנו רוצים לעשות כעת, זה לראות אנשים משתתפים בבנייה". קלינטון סיכם ואמר כי כעת צריך "לבנות משהו חזק יותר. זה לא מספיק רק לבנות מחדש".

בתוך כך מספר ההרוגים והפצועים ממשיך לעלות. מניין ההרוגים ברעידת האדמה בהאיטי עלול להגיע ל-200,000 בני אדם, כך מסר שר הפנים של האיטי פול אנטוינה בן אימה. "כבר אספנו כ-50,000 גופות. אנו מעריכים כי בין 100,000 ל-200,000 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה, למרות שלעולם לא נדע את המספר המדויק". נשיא האיטי רנה פראוול תיאר את ההרס במדינתו כהרס שהיה נגרם בהפגזה במהלך מלחמה. "ניתן להשוות את הנזק שראיתי פה לנזק שהיה נגרם אם המדינה הייתה תחת הפגזה במשך 15 ימים", אמר. "זה כמו במלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully