וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל מת בלבנון, תחקיר האירוע הוטה

גלעד גרוסמן

7.12.2009 / 19:50

פרקליט הוריו של קובי סמילג, שנהרג בקרב בבינת ג'ביל, היה מעורב בצוות הבדיקה שהכין את התחקיר על מותו. כך חשפה המדינה בתשובתה לבג"ץ על עתירה שהגישו ההורים

הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, הורה על הקמת צוות בדיקה חדש שיחקור את מותו של לוחם צה"ל במהלך קרב בבינת ג'ביל במהלך מלחמת לבנון השנייה, זאת משום שפרקליט הורי החייל היה מעורב בצוות הבדיקה המקורי. כך עולה היום (שני) מתשובת המדינה לעתירה שהגישו הוריו של לוחם השריון קובי סמילג, שנהרג במלחמת לבנון השנייה.

הריו של סמילג עתרו ביולי לבג"ץ בדרישה לחייב את הרמטכ"ל להדיח מצה"ל את רס"ן אלי מיכלסון, שהיה סגן מפקד גדוד 52 בזמן המלחמה. לטענתם, הסמג"ד היה האחראי הישיר למותו של בנם, שנהרג לאחר שטנק שבו נסע עלה על מטען ליד בינת ג'בל. ההורים טענו שמיכלסון כשל בכך שלא פעל להוציא את בנם מהטנק, בו היה לכוד במשך כשלוש שעות. ההורים הסתמכו בעתירתם על הממצאים והמסקנות הכלולים בדו"ח צוות הבדיקה של המקרה, בראשות אלוף גרשון הכהן, שהגיש את מסקנותיו לרמטכ"ל לפני כחודש.

לאחר סיום המלחמה נחקרה התקרית על ידי המג"ד הנכנס של גדוד 52, שהעיר על התנהלותו של רס"ן מיכלסון, אך קבע שלא מצא דופי בפעולות הכוחות המחלצים. הדו"ח הועבר למפקד האוגדה האחראי על הגדוד וגם לאלוף פיקוד המרכז דאז, יאיר נווה, ושניהם אישרו את המסקנות.

לאחר שסיכום התחקיר הגיע לידי הוריו של סמלינג, הם התלוננו על פערים עובדתיים בין מה שנמסר להם על ידי גורמים שונים לבין הכתוב בתחקיר. בעקבות זאת נערכה בדיקה נוספת של האירוע, ושוב נקבע שמיכלסון פעל באופן מקצועי וסביר.

ההורים לא הסתפקו בכך, ולבסוף הוחלט בצה"ל על הקמת צוות בדיקה נוסף בראשותו של האלוף הכהן. הפעם מצא צוות הבדיקה שניתן להצביע ב"חכמה שלאחר מעשה", על החלטות שגויות שקיבל מיכלסון. הצוות קבע שלא מדובר ברשלנות, אולם יש להתייחס לכך כאשר קידומו של מיכלסון יעמוד על הפרק.

צוות בדיקה חדש

אולם כעת מתברר שבתחקיר הצה"לי התגלה כשל מביך. תא"ל (במיל') עמי פלנט, שהיה מפקד גייסות השריון בעבר וסייע לאלוף הכהן בעריכת הבדיקה, הזמין את פרקליטם של ההורים, עו"ד שלמה ציפורי, להיות מעורב בבדיקה. עו"ד ציפורי העיר הערות על טיוטת הדו"ח לפני שזו הופצה, ובדו"ח הסופי אף שולבו הערותיו.

פלנט מסר במסגרת התגובה לעתירה, כי העביר את טיוטת הדו"ח לציפורי כדי לנסות להגיע לנוסח מוסכם על הצדדים, וכי בדו"ח נכללו "מספר קביעות מוטות לחובת רס"ן מיכלסון בתקווה שהדבר יביא לסיום ההתדיינות בנוגע לאירוע".

בעקבות הממצאים החליט הרמטכ"ל להקים צוות בדיקה חדש, כדי שיהיה בסיס עובדתי מוצק לשקול את בקשת ההורים. "צה"ל, והרמטכ"ל כעומד בראשו, חש עצמו מחויב הן כלפי עצמו וחייליו, והן כלפי אזרחי מדינת ישראל, לתחקר כל אירוע, בין בקרב ובין בשגרה, על מנת לחתור לשיפור מתמיד דרך הפקת לקחים והטמעתם", נכתב בתשובת המדינה. "חקר האמת הינו ערך עליון בתרבות התחקיר של צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully