וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל ברדעאי: השיחות עם אירן התחילו טוב

נציגי אירן בדיונים בווינה בנושא הגרעין הודיעו כי לא ידברו ישירות עם הצרפתים בשל עמדתם הנוקשה, אך ראש סוכנות הגרעין נשאר אופטימי

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: ענת ברק)

סבב השיחות השני בין אירן למעצמות נפתח אחר הצהריים (שני) בווינה שבאוסטריה, בחסות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. אירן הפתיעה את כולם כאשר זמן קצר לפני פתיחת הדיון הודיעה שנציגיה לא ישוחחו באופן ישיר עם עמיתיהם מצרפת. למרות זאת, יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל ברדעאי סיכם את היום הראשון של היחות בצורה חיובית. "הייתה לנו התחלה טובה ופגישה מועילה. דנו במרבית הנושאים הטכניים ונמשיך בשיחות מחר ב-10 בבוקר", אמר ברדעאי.

נציגי אירן, ארה"ב, רוסיה וצרפת התכנסו היום בווינה כדי ללבן את המחלוקת סביב תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלמית. השיחות נועדו להמשיך את הדיון הראשון שהתקיים בתחילת החודש, שבו נדונה האפשרות שאירן תסכים לכך שמדינה אחרת תעשיר אורניום עבורה.

אירן אמרה לפני תחילת הדיון כי התנאים שמציבות המעצמות אינם מקובלים עליה. הממשל בטהרן הודיע כי אין בכוונתו להסכים לדרישת המערב להעביר את רוב האורניום המועשר שברשותו למדינה אחרת,בתמורה לקבלת דלק גרעיני. אירן טוענת כי היא זקוקה לאורניום כדי לייצר דלק גרעיני עבור כור אזרחי, בעוד שבמערב חוששים כי האורניום ישמש אותה עבור פצצה גרעינית.

המתנגדת התקיפה ביותר לעמדה האירנית היא צרפת ולכן פחות משעה לפני פתיחת הדיון הודיעה רשת טלוויזיה ממלכתית בטהרן כי המדינה מסרבת לקיים שיחות ישירות עם צרפת. זאת, מאחר שפריז "לא עמדה בעבר בהתחייבויותיה למסור לידי אירן חומרים גרעיניים". אירן הבהירה שנציגיה לא ישוחחו עם הצרפתים, אך לא הביעה התנגדות להשתתפותם בפגישה בווינה.

עוד לפני פתיחת הדיונים המשיכה אירן להצהיר שהיא לא תעצור את תכנית העשרת האורניום שלה. דובר הארגון לאנרגיה אטומית באירן אמר הבוקר שהמדינה תמשיך להעשיר אורניום גם אם היא תקנה דלק גרעיני מצד שלישי. הדובר הוסיף שאירן תעשיר אורניום בעצמה אם לא תושג עסקה בשיחות. "אם השיחות לא ישיגו את התוצאות המבוקשות, נתחיל להעשיר אורניום בעצמינו", אמר הדובר.

הצדדים צפויים לדון היום בדרכים לספק לכור הגרעיני לצרכי מחקר בטהר, אורניום מועשר ב-20%. מומחים אומרים שאירן תנסה היום להפריך את חשדות ממשלות המערב שהכור הגרעיני שלה פועל במסווה להתחמשות גרעינית, מה שאירן מכחישה.

בתחילת החודש מסרו דיפלומטים מערביים שאירן הביעה הסכמה עקרונית לשלוח כ-80% ממצבור האורניום שלה, המועשר בדרגה נמוכה, לרוסיה ולצרפת להמשך עיבוד. אחרי כן, יושב האורניום לטהרן כדי לשמש כדלק בכור אשר משמש לצרכי מחקר. אם הצעד יוביל לכך שהאורניום של אירן יועשר במדינה אחרת במקום בשטחה, ייתכן שהיא תוכל בכך למנוע את החרפת הסנקציות נגדה, שהוטלו בשל סירובה להשעות את ההעשרה בשטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully