וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיניסטים סרבנים יצאו למסע הסברה נגד צה"ל

נעמה טלמור

1.10.2009 / 17:43

שלושה סרבני גיוס הגיעו לדרום אפריקה כדי לדבר על "רמיסת זכויות האדם" שמבצעת לטענתם ישראל. "בתי הספר בישראל מונחים לבצע שטיפת מוח של כל התלמידים"

יובל אופיר (20), ועומר גולדמן (20) מתל אביב וגם סהר ורדי (19) מירושלים, בחרו שלא להתגייס לשירות צבאי או לאומי המחוייב על פי חוק במדינת ישראל. כעת הם החליטו לקחת את סוגיית אי הגיוס לצה"ל ולהעלותה לדיון בזירת ההסברה הבינלאומית.

לאחר שחתמו על "מכתב השמיניסטים" וסירבו להתגייס לשירות צבאי בטענה כי צה"ל הוא "צבא כובש הפוגע באופן יומיומי בזכויות האדם של הפלסטינים" (כך על פי המכתב) – יצאו אתמול השלושה לדרום אפריקה כחלק מקמפיין להגברת המודעות לפעילות צה"ל בשטחים ובמסגרת מסע הסברה המאורגן ע"י ארגון "פתחו את רחוב השוהאדה" הנלחם בזירה הבינלאומית כנגד פעילות צה"ל. הארגון פועל בשיתוף פעולה עם עמותות דרום אפריקאיות שפעלו בעבר כנגד האפרטהייד במדינה, ואשר מזוהות עם הצד הפלסטיני בעימות במזרח התיכון.

שלושת הצעירים, בגיל צבא, יבלו לא פחות מ-10 ימים במדינה ובמסגרתו ינאמו וייפגשו עם תלמידים בבתי הספר המובילים והגדולים במדינה בערים יוהנסבורג וקייפטאון: ה"שמיניסטים" (כפי שהם מכונים במודעות הארגון) ילמדו שיעורי היסטוריה בכמה מבתי הספר היוקרתיים, ייטלו חלק באסיפות השבועיות בכמה בתי ספר אחרים, יקיימו מסיבות עיתונאים בשתי הערים ויזכו לקבלת פנים מיוחדת ב"מרכז דזמונד טוטו לשלום" בקייפטאון.

"הדרך היחידה שיגיח השינוי בתודעה בישראל היא על ידי קבוצה קטנה של אזרחים מחויבים שבחרו לשנות את המצב על בסיס שיוויון זכויות לישראלים ולפלסטינים ולהכיר בכך שבמלחמה לא ייפתר דבר. אנחנו בזמן שונה בהיסטוריה שבו זה לא מקובל יותר לשלוט בעם אחר", סיפר לוואלה! חדשות אילן שטראוס, יהודי, אזרח דרום אפריקה, החבר בארגון "פתחו את רחוב שהאדה" ובקהילה היהודית.

"אני מרגיש שישראל ממשיכה לכבוש 3 מיליון פלסטינים, והיא הרוויחה לצערי ביושר את המוניטין שלה כאומה שלא מקיימת זכויות אדם וחוק בינלאומי. הכיבוש הישראלי מוביל לסבל יומיומי. המסע הזה הוא חלק מתהליך רחב שאנחנו מקיימים בקהילה הבינלאומית שכבר לא מקבלת את העובדה שזכויות אדם נרמסות, בישראל – פלסטין".

ראיונות בתקשורת

הבוקר התראיינו שלושת הצעירים הישראלים ל"חי-FM", תחנת הרדיו היהודית ביוהנסבורג, ובה טענו כי "בתי הספר בישראל מונחים לבצע שטיפת מוח של כל התלמידים בהם על חשיבות השירות הצבאי". כאשר נשאלו על ידי המראיין האם החמאס לא מבצע גם הוא שטיפת מוח בתלמידיו השיבו: "נכון, אבל אצלם הדבר נובע מ-40 שנה של כיבוש". עומר גולדמן פרסמה הצהרה באתר המקדם את מסע ההרצאות של השמיניסטים ואמרה כי "אני מאמינה בחשיבות של לשרת את החברה שאני חלק ממנה - וזו בדיוק הסיבה שאני מסרבת לקחת חלק בפשעי המלחמה שהמדינה שלי מבצעת. אלימות לא תוביל לשום פיתרון, ואני לא אקח חלק בשום סוג של אלימות ויהי מה". גולדמן, אגב, התפרסמה בישראל בהתבטאויותיה השנויות במחלוקת בעבר בין היתר על רקע היותה ביתו של סגן ראש המוסד לשעבר.

ביקורם של השמיניסטים עורר השבוע ויכוח סוער בתוך הקהילה היהודית במדינה הדרומית שלא ידעה כיצד לקבל את האורחים הלא צפויים מישראל: בתום ויכוח ארוך החליט בסוף השבוע האחרון ועד בתי הספר היהודיים בקייפטאון שלא להיענות לבקשת ה"שמיניסטים" ומארגני "סיבוב ההופעות" שלהם ולא אישר להם לנאום בפני חמשת בתי הספר היהודיים בעיר או אף להיפגש עם נציגי "מועצת התלמידים הציונית" של בתי הספר.

למרות זאת, החליט ועד הקהילה היהודית במדינה להיפגש עם הצעירים ולשמוע את עמדתם. ביקור השמיניסטים מעורר הדים בקהילה בין היתר לאור העובדה שבראש צוות המארגנים עומדים שני צעירים יהודים, סטודנטים בשנות ה-20 לחייהם, בוגרי מערכת החינוך היהודית בדרום אפריקה שאף נמנו על הנהגת אחת מתנועות הנוער הציוניות במדינה והחלו בשנים האחרונות להיות פעילים למען נסיגת צה"ל מהשטחים וקידום המודעות באפריקה לנושא.

בלבול בקהילה היהודית

ה"שמיניסטים" מבקרים באפריקה כחלק מחגיגות 25 שנה לארגון "הפסיקו את הגיוס" האפריקאי: מדובר בארגון שקם למנוע את המשך הגיוס של צעירים לבנים בדרום אפריקה לצבא ששירת בעצם את שלטון האפרטהייד במדינה עד נפילתו בשנת 1994. כחלק מציון 25 שנים לארגון, החליטו ראשיו להביא את השמיניסטים הישראלים כ"ממשיכי הדרך" של הארגון ביבשת אחרת ובסכסוך אחר.

לאחר הפגישה עם השמיניסטים הוחלט בוועד הקהילה היהודית להוציא הודעה מיוחדת לעיתונות המגנה את הניסיון של המארגנים לערוך השוואה בין חיילי צה"ל וארגון האי.סי.סי שלחם בגיוס אזרחים למען המשטר הגזעני בדרום אפריקה. "ההשוואה היא שגויה ומקוממת", נכתב בהודעה לעיתונות אשר פירטה את כל ההבדלים בין "צבא שמטרתו הייתה לשרת משטר של אפליה ודיכוי על בסיס גזע,. לבין צבא לגיטימי שהוא בגדר הכרח ותפקידו לשמור על בטחונה של מדינה דמוקרטית עצמאית הניצבת בפני איום מתמיד", לשון ההודעה.

יוסי אשד, ראש משלחת הסוכנות היהודית בקייפטאון, דרום אפריקה אמר כי "הביקור של קבוצת הסרבנים בדרום אפריקה מתקיים בתקופה בה אנחנו, אנשי המשלחת היהודית בדרום אפריקה וכלל מנהיגות הקהילה במדינה, נמצאים במאבק הסברתי על רקע האירועים בעולם בשל דו"ח גולדסטון. יש כאן כבוד גדול לחופש הביטוי ולמגוון הדעות המושמעות, והקהילה היהודית בדרום אפריקה היא קהילה מגוונת ופתוחה, אבל אין מקום למתן לגיטימיות לסרבנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully