וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

”צעד ראשון לקראת שחרור גלעד”

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

30.9.2009 / 15:00

משפחת שליט הודיעה כי שחרור קלטת הווידאו של גלעד שליט ביום שישי הוא "צעד ראשון בכיוון הנכון בדרך לשחרורו. אנו מצפים בכליון עיניים לקבל אות חיים אותנטי ראשון מגלעד"

גדעון צנטנר

(צילום: רויטרס וגדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

"אנו מצפים בכליון עיניים לקבל אות חיים אותנטי ראשון מגלעד. מדובר בצעד ראשון בכיוון הנכון בדרך לשחרורו", כך נמסר היום (רביעי) ממשפחת שליט בעקבות ההודעה כי ביום שישי הקרוב תועבר לישראל קלטת וידאו עדכנית של גלעד שליט בה הוא נראה בריא ושלם גם לאחר מבצע עופרת יצוקה.

גם יושבת ראש האופוזיציה ציפי לבני הגיבה על ההתקדמות בעסקת שליט "אני קודם כל מקווה מעומק ליבי שהקלטת הזאת תביא קצת רווחה להוריו, שיראו אותו שהוא במצב טוב". חברת הכנסת מירי רגב (ליכוד) הגיבה לשחרוררן הצפוי של 20 אסירות פלסטיניות בתמורה לקלטת וידיאו עדכנית של החייל החטוף גלעד שליט ואמרה כי "המידע שמגיע בעניין גלעד שליט מעודד, זהו שלב אחד בתוך משא ומתן". אנו חייבים למצות אותו ולהימנע מלחזור על טעויות העבר, דוגמת התנהלות בעניין הנווט רון ארד. חשוב לקדם ולהביא לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט ולהחזירו הביתה".

הפגנה למען שליט מול ביתה של לבני. נעם כהן
יותר משלוש שנים בשבי. גלעד שליט/נעם כהן

התגובות החיובית למהלך מגיעות גם מצד חמאס. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר בצהריים (רביעי) כי הקלטת שתועבר לישראל תוכיח כי שליט חי ובריא. בראיון לרשת הטלוויזיה אל ערבייה אמר אבו מרזוק, כי עסקת הווידאו עם ישראל תבוצע בד בבד עם שחרור 20 האסירות הפלסטיניות. מחזיק "תיק שליט" בחמאס, ד"ר אוסמה מזיני, אמר כי מיני-העסקה תבוצע בעקבות בקשת המתווך הגרמני לוודא מה מצבו של שליט לאחר מבצע "עופרת יצוקה". לדבריו, שחרור 20 האסירות הוא "צעד חיובי".

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי גיבוש עסקת הווידאו עם ישראל הוא בשורה משמחת לעם הפלסטיני. הוא הסביר כי העובדה שיותר אסירות מארגון פתח מאשר אסירות מחמאס ישוחררו במסגרת העסקה מוכיחה כי חמאס דואג לכל הפלגים הפלסטינים. הוא הבהיר כי על פי המסורת המוסלמית, חמאס נותן עדיפות לשחרור נשים מהכלא. "אנחנו ממשיכים לנהל משא ומתן לגיבוש עסקה כוללת, אולם מה שמעקב את השגתה הוא העקשנות הישראלית", הוסיף.

בשיחה עם אתר חדשות פלסטיני אישר אבו מרזוק את עובדת עסקת הווידאו עם ישראל, אך סירב להיכנס לפרטים. הוא אמר כי על הפלסטינים להמשיך לפעול למען שחרור כל האסירים ושיבח את הפלגים הפלסטינים החמושים על מאמציהם לחטוף עוד חיילים ישראלים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

גם הזרוע הצבאית של חמאס התייחסה להתקדמות המו"מ. במסיבת עיתונאים בעזה אמר דובר הזרוע, אבו עוביידה: "אני מקווה שהעסקה הקטנה הזו תוביל לעסקה הכוללת". אבו עוביידה בירך על השחרור הצפוי של 20 אסירות פלסטיניות בתמורה לקלטת וידאו בה נראה החייל החטוף חי ובריא.

עם זאת, הבהיר עוביידה, כי הארגונים הפלסטיניים החמושים לא יוותרו על תנאיהם לגיבוש עסקת שליט. דובר הזרוע הצבאית של חמאס סיפר, כי ארבע מהאסירות הפלסטיניות שישוחררו משתייכות לחמאס, חמש לפתח, שבע נטולות שיוך פוליטי, שלוש מהג'יהאד האיסלמי ואחת מהחזית העממית.

אבו מוג'האד, דובר הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית - אחד הפלגים שמחזיקים בשליט - אמר שהפלגים הפלסטינים העבירו לישראל "קלטת בת דקה". לדבריו, שלוש מהאסירות שצפויות להשתחרר הן מחברון, שמונה משכם, ארבע מרמאללה, שלוש מבית לחם, אחת מג'נין ואחת מעזה.

הפגנה לכלול את גלעד שליט בהפסקת האש. נעם כהן
הפגנה לכלול את גלעד שליט בהפסקת האש/נעם כהן

הקלטת שנמצאת בידי המתווך הגרמני ותגיע לישראל ביום שישי איננה הראשונה. כארבעה אותות חיים מהחייל החטוף גלעד שליט כרב הגיעו לידי ישראל במהלך השנים בהן הוא שבוי.

כשלושה חודשים לאחר חטיפתו, באוקטובר 2006, התקבל בישראל מכתב ששלח החייל החטוף גלעד שליט להוריו. המכתב נכתב על ידי שליט באוגוסט 2006, והוא היה תנאי לפתיחת משא ומתן לשחרורו. במכתב, שככל הנראה הוכתב לשליט על ידי חוטפיו, נכתב: "אל אמא ואבא אחיי וחבריי אני שולח לכם שלום. הבריאות שלי מתדרדרת מיום ליום במיוחד קשה לי נפשית וזה גורם לי לדכאונות רבים. אני מכחה (הטעות במקור) שייגמר הסיוט הבלתי נסבל ואנושי בו אני נמצא ואני ישתחרר מהכלא הסגור והמבודד במיוחד אחרי שעבר יום הולדתי ה-20, אותו קיוויתי שנחגוג יחדיו".

בחודש יוני 2007 השמיע חמאס קלטת שבה נשמע קולו של שליט. בקלטת אמר שליט בין היתר: "אני גלעד בן נועם שליט, הכלוא אצל המוג'אהידין (הלוחמים). אמא ואבא, אחותי ואחי, חברי בצה"ל. אני מוסר לכם דרישת שלום ואת געגועיי לכולכם".

בחודש יוני 2008 קיבלה משפחת שליט מכתב נוסף מגלעד. המכתב, שאותו כתב החייל החטוף, הועבר להוריו כחלק מהתחייבות חמאס לנשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully