וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש חדש לסוכנות הגרעין באירן - תרגיל?

ארז רומס

18.7.2009 / 8:25

האם יש סיבה לאופטימיות בעקבות הכרזתו של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד על מינויו של עלי אכבר סלחי, הידוע כמתון, לראש סוכנות הגרעין במדינה? "יתכן שמדובר בהטעיה בלבד"

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד הודיע אמש (שישי) על מינויו של עלי אכבר סלחי לראש סוכנות הגרעין במדינה, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות הגרמנית והיומון "דר שפיגל". סלחי יהפוך בעצם מינויו לאחראי הישיר על כל האספקטים הטכניים של פיתוח הפצצה הגרעינית באירן. לפי הערכת "דר שפיגל", מדובר בצעד בונה אמון מצד אחמדינג'ד כלפי ארצות הברית, שכן סלחי ידוע כ"מתון ובעל מוכנות לדיאלוג" יותר מקודמו בתפקיד, רולם רזה אחזדה.

אחזדה התפטר שלשום מתפקידו והנשיא מחמוד אחמדינג'ד קיבל את התפטרותו. אחזדה סירב לפרט את הסיבות לעזיבתו את התפקיד והאם הן קשורות לבחירות לנשיאות שנערכו במדינה ב-12 ביוני. אחזדה מקורב למועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי, שהפסיד בבחירות למחמוד אחמדינג'ד, וההערכות הן כי הוא התפטר על רקע המשך כהונתו של אחמדינג'ד.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר, פייר גולדשמידט, העריך כי "מדובר בסימן חיובי מצד הממשלה בטהרן". לדבריו, "יצא לי להכיר את סלחי בעת ששירתנו שנינו יחד בווינה, מושב הסוכנות. הוא אדם הפתוח לדיאלוג, ובעת שכיהן כשליח אירן לסוכנות חתמה אירן על הסכמים המרחיבים באופן משמעותי את היקף הבדיקות שהיא מאשרת לגורמים בינלאומים לבצע במתקני הגרעין שלה, ואף ביטלה בפומבי כמה מיוזמות הגרעין שהצהירה כי תבצע". עם זאת, גולדשמידט הדגיש כי "מאוחר יותר חזר בו השלטון באירן הן מהחתימה על ההסכמים והן מביטול היוזמות".

גורמים במערב הביעו דאגה כי אירן משתמשת במינוי סלחי המתון יותר ככיסוי בלבד, זאת על מנת שיתאפשר לה להמשיך ולעמול על בניית הפצצה הגרעינית. לפי דיווח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, נכון להיום מחזיקה אירן במעל 7,000 צנטריפוגות במתקני הגרעין שלה בנתנז, מתוכן היו בתחילת יוני קרוב ל-5,000 פעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully