וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת יד ושם: נאומו של האפיפיור מאכזב

הרב מאיר לאו אמר בתום נאומו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ביד ושם כי "המילים 6 מיליון לא הוזכרו. במקום נרצחו הוא אמר נהרגו"

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ 1)

הרב ישראל מאיר לאו, יושב ראש מועצת יד ושם, ואבנר שלו, יושב ראש הנהלת יד ושם, הביעו הערב (שני) אכזבה מנאומו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 באוהל יזכור ביד ושם.

הרב לאו אמר בתום הנאום כי "הוא אמנם היה נאום מרגש בחלקו, אך לא נאמר בו מה שהיה צריך להיאמר. אין מילה אחת של השתתפות בצער, אין חמלה או כאב על הטרגדיה הנוראה. אפילו המילים שישה מיליון לא הוזכרו. במקום נרצחו הוא אמר נהרגו. יש הבדל ברור בין מיליונים לבין שישה מיליון. חסרה כאן המילה - כואב לי, צר לי. והאמירה 'אני מתנצל'".

סגן ראש הממשלה השר אלי ישי הגיב לנאום ואמר כי "מצער שעם ישראל ובמרכזו ניצולי השואה לא שמעו היום בהיכל הזיכרון לשואה דברים מפורשים בגנות מכחישי השואה ההיסטוריים והאקטואליים. בשואה נרצחו ולא נהרגו שישה מיליון קדושים. צר לי שלא נאמרו דברים מפורשים בגנות האנטישמיות בגילגוליה האקטואליים". גורמים במשרד החוץ אמרו כי הם "לא מחלקים ציונים לנאומים".

יו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו, אמר לוואלה! חדשות כי מדובר ב"נאום חשוב וחיובי מעיקרו, שהציג פן חדש שמקדם את העיון והמחשבה על השואה. אבל, חסרו בו שני דברים. ראשית, לא היתה שום התייחסות לאנטישמיות. האנטישמיות היא הרקע לשואה ובלעדיה היא לא היתה. והיום, שוב יש אנטישמית, שיש צורך לטפל בה, וחבל שהוא לא הזכיר זאת. אבל הוא דיבר על זה בבוקר ולכן, בסופו של דבר, אני לא חשוב שזו בעיה גדולה מדי".

"הדבר השני" המשיך שלו, "זה שהוא היה מאוד אפיפיור ולא היה זכר ליוזף רצינגר [השם עימו נולד]. הוא לא הביא לידי ביטוי את הרקע האישי שלו והניסיון האישי שלו כאדם בתקופת מלחמת העולם השנייה. כלומר, הוא לא הזכיר את הרוצחים, ולדבר על הרג ועל אבדן בלי לציין שהיו רודפים, שהיו כאלה שביצעו את מעשים, זה בעייתי. לא מדובר באשמה אלא באחריות. אם אנחנו עם הפנים קדימה, אז אנחנו צריכים שישימו דגש בדיוק על העניין הזה של לקיחת אחריות על מעשי העבר".

"אין להכחיש את סבל הקורבנות"

באוהל יזכור אמר בנדיקטוס ה-16 כי "אין להכחיש את סבל הקורבנות. באתי לעמוד דומם באתר ההנצחה הזה שהוקם לזכר קורבנות השואה. הקורבנות שאיבדו את חייהם אך לעולם לא יאבדו את שמותיהם הצרובים לנצח בנשמות אהוביהם. שמותיהם צרובים לנצח בלב כל מי שלא יאפשר עוד לעולם שמעשה זוועה כזה יכתים שוב את האנושות, והם חקוקים מעל הכל בליבו של האל העליון".

עוד הוסיף בנדיקטוס ה-16 כי "כמו קודמיי גם אני והכנסייה מחוייבים להבטיח ששנאה לא תשכון לעולם בלב האדם. כשאנחנו נמצאים כאן קריאתם עדיין מהדהדת בליבנו. קריאה נגד כל מעשה של עוול ואלימות, גילוי נצחי של גזילת דם מחפים מפשע. אני מודה מעמקי נשמתי על ההזדמנות לעמוד כאן בדממה, דממה לזכור, דממה להתפלל ודממה לקוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully