וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "להביא לעולם ללא נשק גרעיני"

טלי גולדשטין

5.4.2009 / 11:55

נשיא ארה"ב נשא נאום לקראת פסגת האיחוד האירופי-אמריקאי בפראג והתייחס לסוגיית הגרעין: "יש להכריח את צפון קוריאה לשנות כיוון"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הגיע הבוקר (ראשון ) לפראג, בירת צ'כיה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, לקראת פסגה האיחודי-ארה"ב. במהלך נאומו, התייחס אובמה לסוגית הגרעין, בעקבות שיגור טיל צפון קוריאני לטווח ארוך מוקדם יותר. "הדור שלנו לא יכול להישאר בשקט. עומדת בפנינו בחירה מול איום הנשק הקטסטרופלי. אי אפשר לפתור סוגיות אלו במהירות ובקלות. עלינו לעבוד יחד ולהתמקד באינטרס המשותף. נאשר מחדש את הערכים המשותפים שלנו ונתעלם מההבדלים הקטנים. זוהי המטרה שלשמה הגעתי לאירופה".

"על מנת לחדש את השגשוג, עלינו לאחד כוחות", המשיך הנשיא האמריקאי. "ליצור משרות חדשות, לשנות את המערכת הפיננסית וליישם חוקים חדשים שימנעו משברים נוספים בעתיד. יש לנו מחויבות לשגשוג עולמי, לעניי העולם, למדינות המתפתחות, במיוחד מאחר שאין להן קשר למשבר. הקצנו טריליון דולר כדי שכולם יקבלו סיוע", אמר.

"עלינו לחזק את הברית בינינו", קרא אובמה למדינות נאט"ו. "נאט"ו הוקמה לפני שישים שנה אחרי שהקומוניזם השתלט על צ'כיה. התאחדנו כדי ליצור את הברית החזקה ביותר בעולם. עמדנו יחד שנה אחרי שנה, עשור אחר עשור עד שהחירות פשטה בעולם. אנחנו מאוחדים על ידי ערכים משותפים, היסטוריה משותפת והברית בינינו. התקפה על מדינה אחת, היא התקפה על כל המדינות".

"שמנו ליעד לחסל את הטרוריסטים מאל קאעדה באמצעות המלחמה באפגניסטן. אנחנו מכבדים את ההקרבות של העם הצ'כי במלחמה זו. עלינו לעבוד יחד כמדינות החברות בנאט"ו כדי להתמודד עם איומים חדשים, לחזק את שיתוף הפעולה כדי להילחם בסכנות חוצות גבולות. כמו כן, עלינו לחזק שיתוף הפעולה עם רוסיה", הוסיף.

"המלחמה הקרה נעלמה - אך האיום הגרעיני נישאר"

אובמה התייחס לסוגיית הנשק הגרעיני בעולם, ואמר כי "אחת הסוגיות החשובות ביותר היא עתיד הנשק הגרעיני במאה ה-21. קיום נשק גרעיני הוא המורשת המסוכנת ביותר של המלחמה הקרה. כיום, המלחמה הקרה נעלמה אך הנשק נישאר. איום המלחמה הקרה נעלם, אך הסכנה של מתקפה גרעינית עלה. יותר ויותר מדינות רוכשות נשק זה, עושות ניסויים בנשק, שוק שחור עלה ופרח, הטכנולוגיה לפתח פצצה גרעינית התפשטה. מאמצנו לא יישאו פרי אם עוד ועוד מדינות ימשיכו כך. זה חשוב לאנשים בכל קצוות העולם. אם פצצה גרעינית אחת תתפוצץ בניו יורק, תל אביב, פריז, פראג, מוסקבה או איסלמבאד אלפי בני אדם ימותו – אין סוף להשלכות של פצצה גרעינית על הביטחון הלאומי, הכלכלה, החברה וההישרדות של הגזע האנושי".

יש הטוענים כי אי אפשר לעצור את התפשטות הנשק הגרעיני. פטליזם כזה הוא אויב מסוכן. אם נאמין שהתפשטות היא בלתי נמענת ושהשימוש בנשק גרעיני היא בלתי נמנע, עלינו לעמוד יחד כדי להילחם על זכות בני האדם להיות חופשיים במאה ה-21. כמעצמה גרעינית היחידה שהשתמשה בנשק גרעיני, על ארה"ב מוטלת האחריות המוסרית לפעול. איננו יכולים להצליח לבד, אנחנו יכולים להוביל את המאמץ ולקבל סיוע. אני מצהיר על מחויבות האמריקאית לשלום ולעולם ללא נשק גרעיני. אינני תמים, היעד לא יושג במהירות, אולי לא בימי חיי. צריך סבלנות והתמדה. עלינו להתעלם מהקולות שטוענים כי העולם לא ישתנה – עלינו להתעקש – כן אנחנו יכולים!".

אובמה פירט את האסטרטגיה החדשה של ממשלו. "בשלב הראשון, על ארה"ב לנקוט בצעדים להפחית את הנשק הגרעיני שברשותה. כל עוד האיום קיים, נשתמש בכל מה שברשותנו כדי להילחם בו. נצמצם את ראשי הנפץ הגרעיני, נגבש אמנה חדשה עם הרוסים עוד השנה. הנשיא מדוודב ואני התחלנו בתהליך בלונדון ונגבש הסכם עד סוף השנה. לאחר מכן, יכלול את כל המעצמות הגרעיניות. הממשל שלי יגבש הסכם האוסר על פיתוח טכנולוגיה לייצור נשק גרעיני. הגיע הזמן שייפסקו הניסויים בנשק הגרעיני. ארה"ב תבקש לשים קץ לייצור ולניסויים. עלינו לשים קץ לייצור נשק גרעיני ולחומרים ממנו הוא מיוצר".

"בשלב שני, נחזק את אמנת אי הפצת הנשק הגרעיני. כל המדינות יקבלו גישה לאנרגיה גרעינית למטרות שלום. עלינו לבנות מסגרת חדשה לשימוש בנשק גרעיני למטרות אנרגיה ירוקה. בנוסף, נטיל סנקציות על מדינות שיסרבו לשתף פעולה".

"כמה מדינות ישברו את החוקים, לכן אנו זקוקים למסגרת של עונשים. רק הבוקר נזכרנו מדוע אנו זקוקים לגישה החדשה. צפון קוריאה הפרה את החוקים, על ידי ניסוי טיל לטווח ארוך. התגרות זו מזכירה לנו את הצורך בפעולה למניעת הפצת נשק גרעיני. פעולות מסוג זה צריכות להיענש. העולם צריך להתאחד כדי למנוע הפרה של החוקים. זה הזמן לתגובה בינלאומית חזקה".

תומך בדיאלוג עם אירן

אובמה התייחס גם לסוגית התוכנית הגרעינית של אירן. "הממשל שלנו יבקש שיתוף פעולה עם אירן על בסיס כבוד והבנה הדדית. אנחנו מאמינים בדיאלוג. נציג בפני אירן בחירה ברורה: אנו רוצים שתצטרף לקהילה הבינלאומית, נתמוך בזכותה לפתח גרעין למטרות שלום. או שממשלה אירן תבחר בבידוד והגברת האיום. פעילות הגרעין של אירן מהווה איום אמיתי על ארה"ב שכנות אירן ובעלות בריתה של ארה"ב. כל עוד האיום מאירן ממשיך, נתקדם עם מערכת ההגנה מפני טילים. אם האיום ייעלם, ניצור בסיסי חזק לביטחון עולמי נסיר את המערכת ההגנה מפני טילים המוצבת באירופה".

לסיכום דבריו, אמר אבמה: "עלינו להבטיח שמחבלים לעולם לא ישיגו נשק גרעיני. מחבל אחד עם נשק אחד יכול לגרום להשמדה המונית. עלינו לפעול עם תחושה של מטרה. אני מכריז על מאמץ בינלאומי חדש לפרק את העולם מנשק גרעיני בתוך ארבע שנים. נחפש אחר שותפות חדשות, נחזק שיתוף פעולה עם רוסיה, נהרוס את השוק השחור לנשק גרעיני כדי למגר את האיום. נארח פסגה בינלאומית למלחמה באיום הגרעיני בהמשך השנה. הגורל של הגזע האנושי יהיה מה שנחליט. הבה נקבל את האחריות המוטלת עלינו להוביל את העולם לעתיד משגשג יותר. יחדיו אנחנו יכולים!"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully