וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ צרצור משוכנע: "חמאס רוצה שלום"

ניר יהב

20.3.2009 / 18:02

"שיתבסס על עקרונות של מדינה פלסטינית בגבולות 67". לדבריו, התבטאות זו יצאה מפיהם של משעל, יאסין והניה

השייח' ח"כ איברהים צרצור מאמין בכל ליבו שחמאס מוכן לשלום עם ישראל. כפי שמנחם בגין הפתיע את כולם כשחתם על הסכם שלום עם מצרים, הוא אומר, חמאס יפתיע את כולם.

ח"כ צרצור, יו"ר התנועה האיסלמית וראש מפלגת רע"מ-תע"ל, הוא מוסלמי אדוק. את חמאס ומנהיגיו הוא מכיר היטב, כמו גם את הבסיס ההלכתי לפעילותם. "הקשיבו לי היטב", הוא מבקש, "אני אומר במלוא הכנות והאחריות - עם חמאס ניתן לעשות שלום, עם אבו מאזן לא באמת אפשר".

חמאס באמת רוצה שלום?

"כן. אני מתכוון לחמאס בעזה, בגדה וגם בחו"ל. שמעתי את הדברים הללו בעצמי, דרך אגב, ממנהיגי חמאס שונים, שאמרו לי שהם רוצים לכונן שלום עם ישראל באופן מיידי שיתבסס על עקרונות של מדינה פלסטינית עצמאית בעלת ריבונות מוחלטת בגבולות 67', כלומר שתכלול את הוצאת כל ההתנחלויות, כולל ממזרח ירושלים. בחמאס אומרים שיש להשאיר נושאים לדיון לדורות הבאים. הפלסטינים והישראלים צריכים ליצור תשתית לקיום שתי מדינות ואת השאר יש להשאיר לדורות הבאים. אני מאמין שאם ישאירו תשתית של שלום ואמון הדדי לדורות הבאים - הדורות הבאים לא יחליטו להפוך את הקערה על פיה".

מי מבין מנהיגי חמאס אמר לך את הדברים?

"איסמעיל הניה, אחמד יאסין לפני שחוסל, חאלד משעל. הם אמרו את זה גם בפומבי, אגב, לא רק לי באופן אישי. אני אומר במלוא הכנות - הם אמרו לי את הדברים הללו. הניה אמר לי את זה באופן חד משמעי ושמעתי את זה גם באופן אישי מאחמד יאסין לפני פרוץ אינתיפאדת אל-אקצא".

הם מוכנים להתפשר בנושא פליטים למשל?

"לא. בשום פנים ואופן. הם מוכנים להביא כל הסכם למשאל עם. הם גם אמרו לאבו מאזן להמשיך לנהל את המשא ומתן ושהם ינהלו את מדיניות הפנים. הם אמרו לו גם שהם יתמכו בכל הסכם שיביא, ואם העם הפלסטיני יצביע בעד ההסכם, הם יקבלו אותו. חמאס יהיה הראשון שיתמוך בתוצאות משאל-עם על בסיס עקרון אחד – חמאס הודיע שהוא אינו יכול לפתור את הבעיה הפלסטינית מ-א' עד ת', אלא מתוך פרגמטיות מוחלטת הוא אומר שאת השלבים הבאים הוא ישאיר לדורות הבאים. כלומר, חמאס וישראל יגיעו להסכם שלום וישאירו את נושא הפליטים לעתיד. למה לא? אולי ביום מן הימים כל הארץ הזו תהפוך למדינה אחת, מי יודע מה יקרה? רק אלוהים יודע".

היית רוצה שהארץ הזו תהפוך למדינה דו-לאומית?

"מבחינתי כן. כל העולם כולו הולך לכיוון של גושים, אירופה למשל, אני חושב שהמזרח התיכון הולך גם הוא לכיוון הזה".

שאלת ראאד סלאח

השייח' צרצור (50) תושב כפר קאסם, למד ספרות אנגלית ובלשנות אנגלית באוניברסיטת בר אילן. במשך שבע שנים כיהן כראש מועצת כפר קאסם ומאז 1998 עומד בראש הפלג הדרומי של התנועה האיסלמית לאחר שהחליף את מייסד התנועה, השייח' עבדאללה נימר דרוויש. עד 1996 פעלה התנועה האיסלמית תחת קורת גג אחת אולם כוונת התנועה להתמודד לכנסת פילגה אותה ויצרה "פלג צפוני", קיצוני יותר, שמתנגד להשתתפות בבחירות ושבראשו עומד השייח' ראאד סלאח מאום אל-פחם.

הכעיסה אותך קריאתו של השייח' סלאח להחרים את הבחירות?

"אני חושב שזו דעה לגיטימית אבל הוכח מעל כל ספק שדעתו אינה נכונה. דעתו לא התקבלה אפילו בעיר מולדתו אום אל-פחם. 20 אלף אנשים הצביעו שם בבחירות. זוהי דעתו, הוא חושב שהכנסת לא יכולה לתרום, אנחנו מכבדים את דעתו, אבל רוב האוכלוסייה הערבית חושב שהבחירות לפרלמנט מהוות כלי. אני מתנגד לייבוש כל המסלולים האחרים שבהם אנחנו משרתים את הציבור הערבי ולהתמקד רק בבחירות לכנסת. זה דבר פסול. נמשיך לתמוך בבחירות כל עוד הן מועילות. עד עכשיו, כתנועה איסלמית, אנו מאמינים שהכנסת מועילה ויכולה לעזור לאוכלוסיה הערבית".

אתה מרוצה מההישג שלכם בבחירות?

"ציפינו ליותר קולות, במיוחד בנגב, וכנראה שבעתיד צריך למצוא את הנוסחה שתבטיח שיותר מ-50-60 אחוז מהקולות האלה יגיעו. אסור לשכוח שרבים מתושבי הנגב גרים במרחקים גדולים מאוד מהקלפיות ואם היתה לנו יכולת כספית, היינו מסייעים להם להגיע. אסור לשכוח שהכוח של בל"ד וחד"ש הוא די יציב והמאבק הוא למעשה על הקול האיסלמי. לכן, כששייח' סלאח קרא להחרים את הבחירות בעקיפין או במישרין, הוא לא פגע בבל"ד או בחד"ש אלא ניסה לפגוע ברע"מ-תע"ל".

לכן שאלנו אם דבריו הכעיסו אותך.

"אני לא מדבר במושגים של כעס אבל אין ספק שאני לא רואה בעין יפה את מה שסלאח מנסה לעשות. כיבדתי את דעתו אבל לא את התנהגותו בנושא זה. הוא היה צריך לאפשר לאנשים להכריע אם להצביע או לא. הוא לא עשה את זה בבחירות האחרונות ועל כך אני מצר".

נחזור לאירועים האקטואליים. מה חשבת על כישלון המגעים לשחרור שליט?

"באופן אישי לקחתי את זה ללב. הרגשתי מאד עצוב כשהמגעים נכשלו. ידעתי שבבסיסו, הנושא הזה הוא אנושי גם מהצד של ההורים של שליט וגם מהצד של משפחות האסירים הפלסטינים. אני קורא לישראל ולחמאס: 'די להצהרות המתלהמות'. אולמרט אמר שיש לישראל עסק עם תנועה אכזרית וחסרת רחמנות. המושגים האלה לא יכולים להועיל בשום פנים ואופן. קל וחומר כשמי שאומר אותם הוא אדם שהתחיל את כהונתו במלחמת לבנון שזרעה הרס ורצח והשלים את כהונתו בזוועות שביצע בשם ממשלת ישראל בעזה. הוא האחרון שיכול לדבר על אכזריות. חמאס צריך גם הוא להפסיק לאיים להפוך את שליט לרון ארד שני. אלה דברים שלא רק מסוכנים, אלא גם מנוגדים לכל טעם אנושי".

לישראל צריכים להיות קווים אדומים במשא ומתן?

"אגיד דבר שאולי יפתיע אתכם. לדעתי צריך לרוקן את כל בתי הכלא מכל האסירים, יהודים וערבים, שנמצאים בכלא על בסיס של עשייה לאומנית".

כולל רוצחים?

"כולל הכול. צריך להגיע למצב של פשרה היסטורית בין שני עמים. את הדבר הזה, אגב, אני לא ממציא. אחרי הסכם אוסלו כמעט כל בתי הסוהר בישראל התרוקנו. אסור לשים קווים אדומים. לו הייתי אולמרט, הייתי משחרר את כל האסירים ברשימה של חמאס. הגיע הזמן לחשוב גם מזווית הראייה של ההורים והמשפחות ולא רק של הממשלה ושל מדיניות. ישראל הרי התנסתה בעסקאות לחילופי שבויים, עסקת ג'יבריל והעסקה עם חיזבאללה. הרי סמיר קונטאר לא פחות מסוכן מהרוצחים שאמורים להשתחרר בעסקת שליט. יש לדאוג לכך שהאזור ידהר לכיוון של עשיית שלום שתביא להפסקת הפעולות האלה שכל פעם מחזירות אותנו למעגל ההתנגשויות".

קודם הפלסטינים, אח"כ סוריה

ח"כ צרצור הופתע השבוע כששמע את ראש הממשלה מטיל את כל האחריות לכישלון המגעים עם הפלסטינים על הרשות הפלסטינית. "זה הדבר האחרון שציפיתי לשמוע", הוא מודה. "הרי כל שני וחמישי היה אולמרט מקבל את אבו מאזן בחיבוקים ונשיקות אז בסופו של דבר הוא בא ומאשים אותו? איני יודע מה ישראל רוצה. אם ישראל רוצה לעשות שלום עם פרטנר, הרי יש את אבו מאזן".

אבל פתח, לשיטתך, כבר לא רלוונטי.

"מבחינתי מי שהוא אינו רלוונטי הוא המפלגות בישראל, ובעיקר הממשלה שתקום השבוע. מדינות העולם הערבי, כולל הפלסטינים, החליטו שהשלום הוא הבחירה האסטרטגית שלהם".

אמרת שבגין הפתיע את כולם כשחתם על הסכם שלום עם מצרים. אולי נתניהו וליברמן יפתיעו גם הם את כולם כשיחתמו על הסכם שלום עם סוריה, למשל?

"קודם הפלסטינים, לאחר מכן סוריה", מבהיר ח"כ צרצור את סדר העדיפויות שלו. "אני אהיה המאושר מבין תושבי היקום הזה אם זה יקרה. ישראל צריכה לעבור משלב של עיסוק בתהליך לעיסוק בשלום. בשנים האחרונות התעסקה ישראל עם התהליך ולא עם השלום. כל ממשלה שתקום תישפט על סמך מעשיה ולא על סמך הצהרותיה. אם היא תחתום על הסכמי שלום עם מדינות ערב, אשמח מאד".

גם הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית יסכים איתך?

"אני מכיר את ראאד סלאח ואני אומר במלוא הכנות שכן. סלאח יהיה האחרון שיתנגד לכל מה שאמרתי עכשיו. יש הבדל ברטוריקה, אבל בסיס ה'אני מאמין' של סלאח אינו שונה ממה שאני אומר. הוויכוח הוא עניין של רטוריקה. סלאח הלך לכיוון מתלהם יותר בעוד שאנחנו הלכנו לכיוון יותר רגוע".

מה העמדה שלכם כלפי סוגיית הפליטים?

"לא תמצא פלסטיני אחד שיגיד לך שהוא מוותר על זכות השיבה. איך אפשר לקבל ברמה המוסרית מצב שבו לפליט יהודי שגורש ממולדתו, דהיינו ארץ ישראל, לפני 3,000 שנה יש זכות לשוב למולדתו בזמן שלפליט פלסטיני שגורש ממולדתו לפני 60 שנה אין זכות לשוב למולדתו? מוסרית לא תמצא אף אחד שיחשוב שלא מגיע להם לשוב".

ומעשית?

"אנו מודעים היטב לבעייתיות בנושא הזה כשנוגעים לפרקטיקה של הסוגיה הזו. לכן הצדדים צריכים לשבת ולמצוא את הדרך שתפתור את הבעיה הזו. במקום ישראל הייתי מכיר ב'נכבה' ובזכות של הפלסטינים לשוב למולדתם. הרי אם אתה שולל מהם לשוב, אתה שולל את הזכות שלך לשוב. בנוסף, ישראל צריכה להגיד שהיא מכירה ואחראית למה שקרה ולמצוא את הדרך לתת להם יכולת להגשים את חלומם".

נדמה שיותר מהכל, נהנה ח"כ צרצור לדבר על איסלם, דתות, הנביא מוחמד והקוראן. הוא נוהג לתבל את דבריו בציטוטים מהקוראן כמו גם בסיפורים על הנביא מוחמד, ולעיתים הוא נאלץ לעצור את שטף דיבורו ולחזור אל קרקע המציאות הפוליטית הסבוכה. הוא נחשב, למשל, כמי שמנסה לקדם את איחוד המפלגות הערביות. "כיסאולוגיה היא הדבר שבסופו של דבר מכתיבה את הטון. אני מוכן לשבת עם בל"ד וחד"ש ואמרתי להם שהמסגרת הזו לא תביא לאיחוד אידיאולוגי. כל גוש ישמור את השקפת עולמו אבל נהפוך לרשימה אחת".

אתה נחשב לאחת הדמויות המרכזיות בציבור הערבי – ראש התנועה האיסלמית, יו"ר רע"מ-תע"ל, ראש מועצה לשעבר. לא מתחשק לך לפעמים להפוך לשר בממשלה ולהשפיע יותר?

"לא. כל עוד ישראל חיה בצל של לחימה מצד אחד, ואפליית הציבור הערבי מצד שני, לא נוכל להפוך לחלק אינטגרלי מיישות שמבצעת מדיניות של אפליה נגד העם שלך. אגב, כשאנו מפגינים ואומרים 'לא', איננו מתקוממים נגד מדינת ישראל אלא נגד מדיניות הממשלות. יש הרבה יהודים, כמובן, שמסכימים איתנו. במלחמת לבנון השנייה אמרנו 'לא', קראו לנו בוגדים. במבצע 'עופרת יצוקה' אמרנו 'לא' וקראו לנו בוגדים. איני יודע למה האנשים האלה לא יכולים להבין פעם אחת ולתמיד שאנחנו מתנגדים למלחמה משום שמלחמה היא אינה הפתרון. משא ומתן סביב שולחן הדיונים והורדת המחסומים הן הדרכים הנכונות לפתור סכסוכים. בלי שאבין את הכאב שלך ואת החלום שלך, לא ניתן להתקדם קדימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully