וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: חריגות שכר חמורות באוניברסיטאות

נעמה טלמור

17.3.2009 / 12:00

דו"ח המבקר מצביע על ליקויים חמורים בתפקודה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, כשבראשם גירעון העומד על 18 מיליארד שקל

חריגות שכר מופרזות באוניברסיטאות, אי פיקוח של משרד האוצר, וגרעון עצום של 18 מיליארד שקלים. אלו הם רק חלק מהליקויים החמורים שחושף דו"ח מבקר המדינה שבחן את תפקודה של מערכת ההשכלה הגבוהה ומפורסם היום (שלישי). כמו כן מצביע המבקר על שורה של ליקויים חמורים בהתנהלותה של המכללה האקדמית בצפת.

בבסיס הדו"ח מופנית, כאמור, ביקורת חריפה כנגד ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות), וראשי האוניברסיטאות באופן אישי, "ור"ה השתמשה באמתלה של השמירה על החופש האקדמי כדי לסכל את יוזמתו של משרד האוצר לפקח על תנאי השכר והפרישה הנהוגים באוניברסיטאות", מאשים הדו"ח, "אם ימשיכו המוסדות להשכלה גבוהה לפעול באופן לקוי, עלולה להיפגם יכולתם לבצע את תפקידם כראוי. לו"רה יש השפעה ניכרת על חלק לא קטן מהתהליכים המתקיימים במערכת ההשכלה הגבוהה, והוא אף נושא בחלק מהליקויים שנמצאו בביקורת. הדבר מעיד על אחריותם האישית של ראשי האוניברסיטאות לנעשה", נכתב בדו"ח. עוד נכתב כי "ור"ה הערים קשיים על ביקורת מבקר המדינה בטענה שאין למבקר סמכות לבקר אותו. אין זה ראוי שראשי האוניברסיטאות יפעלו לסיכול ביקורת המדינה. רוב הוצאותיו של ור"ה מיועדות למימון שכרם של ראשי תפקידים ושל יועצים מקצועיים שונים".

"גירעון של 18 מיליארדי שקלים"

עוד נכתב בדו"ח כי למרות שהאוניברסיטאות דיווחו על גרעון של 1.5 מיליארד שקלים, בפועל עומד הגרעון על כמעט 18 מיליארדי שקלים. בפועל, כל האוניברסיטאות, למעט אוניברסיטת חיפה, לא רשמו במאזניהן את הזכויות הסוציאליות העתידיות של עובדיהן, לרבות הזכויות הפנסיוניות. "אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת בן-גוריון, אוניברסיטת חיפה ומכון ויצמן צברו גירעונות במאות מיליוני שקלים. האוניברסיטה העברית, הטכניון ואוניברסיטת תל-אביב צברו גירעונות של מיליארדי שקלים". הדו"ח אינו חוסך ביקורת מהוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות"ת) שאמון על בקרת מערכת ההשכלה הגבוהה, ומדגיש כי על אף שידעו בות"ת על "האופן הלקוי של הצגת הנתונים מצד האוניברסיטאות", לא פעלו כמתחייב ממעמדם ומסמכותם כדי להביא לכך שההתחייבויות יוצגו כהלכה.

בדו"ח מטיל המבקר ספק האם התנהגותה של ות"ת עולה בקנה אחד עם התפקידים שהטילה עליה הממשלה, ועם אינטרס המדינה לקיים פיקוח יעיל על פעילותן של האוניברסיטאות. בדו"ח נקבע כי המנגנון, הלא הוא ות"ת, שהיה אמון מטעם הממשלה לעקוב אחר ניצול תקציביהם של האוניברסיטאות כדי למנוע חריגות, "נכשל במילוי תפקידו זה".

נפוטיזם במכללת צפת?

המבקר גם מתייחס בדו"ח למכללת צפת שהחלה את פעילותה בתחילת 2001. המבקר קובע כי היא מכללה בינונית מבחינת מספר תלמידיה בהשוואה למכללות אחרות, בייחוד בהתחשב בעובדה שהיא נוסדה על מנת לפתח את ההשכלה בגליל.

ממצאי הדו"ח מלמדים שקיימת במכללה מערכת מורכבת של קשרי משפחה וקשרים עסקיים בקרב אחדים מחברי מוסדות המכללה, מנהליה, עובדיה וספקיה "היוצרים חשש לניגוד עניינים ולפגיעה בסדרי מנהל תקין", נכתב בדו"ח. המבקר מצביע על העדר פיקוח ובקרה מספיקים של המועצה להשכלה גבוהה, ות"ת ורשם העמותות על הנעשה במכללה. לפי הדו"ח, "שלושה מחברי מל"ג, פרופ' שלמה גרוסמן, יו"ר ות"ת עו"ד אריה הרמלין, פרופ' ברוך נבו שהיתה להם זיקה למכללה היו רשומים כמשתתפים בתחילת ישיבות שבהן נדונה בין היתר מכללת צפת ונמצא כי הן לא דיווחו כנדרש על פי התחייבותם לפני מינויים על זיקותיהם למכללה"

המל"ג: "נפיק לקחים"

מהמועצה להשכלה גבוהה ומהות"ת נמסר בתגובה כי "אנו רואים בדו"ח הביקורת על מערכת ההשכלה הגבוהה כדו"ח חשוב שיש להפיק ממצאיו לקחים שיובילו לשינוי סדרי עבודה והתייעלות של מערכת ההשכלה הגבוהה בכלל ושל מל"ג/ות"ת בפרט. ות"ת רואה בממונה על השכר במשרד האוצר כגוף הקובע והסמכות הבלעדית, האחראית לאכיפה של כל חריגה בנוגע לתנאי השכר במוסדות הציבוריים להשכלה גבוהה בישראל. חשוב להדגיש כי אין ל-ות"ת כל אפשרות לבצע אכיפה על תנאי השכר וזאת מכיוון שהממונה על השכר במשרד האוצר לא מעביר לידיה מסמכויותיו הקבועות בחוק יסודות התקציב".

עוד נמסר כי "המל"ג קיבלה החלטה שחברי מועצה מחויבים להימנע מלהשתתף בדיונים בנושאים הקשורים למוסד שהם מועסקים בו או בנושאים שיש להם השלכה ישירה או ספציפית עליו. נוכח האמור אנו בדעה כי המועצה נוהגת כראוי בכל הנוגע למניעת חשש לניגוד עניינים של חברי המועצה המכהנים. בנוסף, גיבשנו נוהל פנימי לעריכת פרוטוקולים והחלטות של מל"ג וות"ת, במסגרתו נכלל בין היתר רישום חברים שנמנעו מהצבעה בעניין מוסד בו הם מועסקים עקב חשש לניגוד עניינים".

"לעניין הטענות הנוגעות לנהלי הבדיקה שלנו בכל הנוגע למכללה האקדמית צפת- ככלל, נדרשות המכללות האקדמיות המתוקצבות היוצאות לעצמאות להיות בעלות זכויות חכירה בקרקע, בה מתקיימת פעילותן, באופן ישיר ובלעדי".

מועד ראשי האוניברסיטאות נמסר כי "נשיאי האוניברסיטאות מכבדים את מוסד מבקר המדינה, בוחנים בקפדנות את הדו"ח על היבטיו השונים ויפעלו בהקדם ובנחישות בכל הטעון תיקון". עוד הוסיפו בוועד כי "נשיאי האוניברסיטאות שיתפו פעולה עם מוסד המבקר ומסרו לידיו את כל החומר שנדרש לביצוע הביקורת - מכאן שהופתעו מהתייחסותו והם אינם מקבלים את טענתו בדבר היעדר שיתוף פעולה מכל סוג שהוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully