וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה אישר מימון למחקר בתאי גזע

טלי גולדשטין ועידן דורנר

9.3.2009 / 18:22

בניגוד לנשיא בוש, שהתנגד בתוקף למחקר בתאי גזע עובריים, החליט אובמה להתעלם מהלחצים מצד אנשי דת ולהעביר את המימון

נשיא ארה"ב ברק אובמה החליט היום (שני) על הסרת חלק מהאיסורים שהוטלו על המימון הפדרלי של מחקר בתאי גזע עובריים. ההחלטה יוצרת מחלוקת חריפה בארה"ב בין גורמים דתיים המתנגדים להפלות לבין אלו הסבורים כי המחקר עשוי להוביל למציאת טיפולים למחלות חשוכות מרפא.

"האפשרויות שטומן בחובו המחקר בתאי גזע עובריים עדיין לא ידועות, ואסור להפריז בחשיבותו", אמר אובמה בנאום שנשא בבית הלבן לפני החתימה, "אך המדענים מאמינים כי ייתכן שלתאים האלה יש פוטנציאל לסייע לנו להבין, ואולי אפילו לרפא, כמה מהמחלות הקטלניות ביותר. נתמוך במדענים שעוסקים במחקר מהסוג הזה ונשאף לכך שאמריקה תוביל את העולם בגילויים שאולי הוא יספק".

"אני לא מאמין בבחירה השקרית בין מדע לערכים", המשיך אובמה, "כאדם בעל אמונה, אני מאמין שעלינו לדאוג איש לרעהו ולפעול למניעת סבל אנושי. אני מאמין שניתנה לנו האפשרות לבצע את המחקר הזה והאנושיות שלנו מורה לנו לערוך אותו באחריות. לעולם לא נתייחס אליו בקלות דעת. נפתח קווים מנחים נוקשים, אותם נאכוף בנחישות, כיוון שלא נסבול שימוש לא נאות במחקר".

פרשנים טוענים כי שינוי המדיניות הוא חלק מהתחייבות אובמה להפריד בין מחקר מדעי לאינטרסים פוליטיים. ההכרזה מתוזמנת כך שתאפשר מספיק זמן לבדיקה מדוקדקת של הסוגייה לפני שהתקציב הממשלתי יאזל.

רוצה לעקוף את כולם

במסגרת מחקר תאי גזע עובריים, נלקחים תאים אנושיים, מוחדרים לביציות של חיות ומתפתחים שם במשך כמה ימים. לאחר מכן, כל תא גזע בלתי מפותח – המכיל 99% ד.נ.א. אנושי – נקצר ונעשה בו שימוש ליצירת רקמות של מוח, עור ועוד במטרה לטפל במחלות קשות כגון אלצהיימר, סרטן ופרקינסון.

תאי גזע הם תאים מיוחדים שאינם נושאים מטען גנטי ייחודי. היתרון הזה מאפשר להשתיל אותם בכל איבר או מערכת בגוף, שם הם מתאימים את עצמם לסביבה, מתחלקים ומחליפים תאים שמתו או נפגעו. תהליך זה מאפשר להשתיל תאי גזע באיברים חולים או פגועים ולרפא אותם.

השימוש בתאים אלו במחקר שנוי במחלוקת אתית. על רקע המחלוקת העזה, מדענים מנסים כיום לפתח שיטות ליצירת תאי גזע מבלי להשתמש בעוברים. החלטת אובמה לבטל את המגבלות על המימון התקבלה בברכה על ידי חוקרים בתחום. "אני מרגיש שמישהו מכיר בי אחרי שמונה שנים של מאבק. אני יודע שההחלטה תפיח חיים בצוות שלי", אמר דוקטור ג'ורג' דיילי ממכון הארוורד לתאי גזע.

במהלך מסע הבחירות שלו, אובמה הבהיר היטב כי אם ייבחר הוא ישנה את החלטת ממשל בוש בנושא. הנשיא בוש הטיל וטו פעמיים על ניסיונות הקונגרס להסיר את המגבלות. "אני תומך בהרחבת המחקר של תאי גזע", אמר אובמה בזמנו. "אני מאמין שההגבלות שהטיל הנשיא בוש על מימון המחקר הגבילו את המדענים ומנעו מאיתנו את האפשרות להתחרות במדינות אחרות המשקיעות בתחום", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully