וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישום: אולמרט קיבל מאות אלפי דולרים

עדי שמחוביץ

1.3.2009 / 20:08

היועץ המשפטי מגולל שורה של חשדות בפרשת "מעטפות הכסף". בין היתר נוהלה עבור רה"מ "קופה סודית" אצל עו"ד אורי מסר

בהודעת היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בעניין הכוונה להעמיד את ראש הממשלה אולמרט לדין בפרשת "מעטפות הכסף", מתוארת מערכת היחסים הארוכה בין ראש הממשלה אולמרט לאיש העסקים משה טלנסקי. "בתחילת שנות ה-90", נכתב בהודעה, "במהלך כהונתו כשר הבריאות, הכיר אולמרט את טלנסקי, איש עסקים יהודי אמריקאי שפרנסתו היתה בין השאר בגיוס כספים ובמתן ייעוץ בתחום גיוס הכספים לארגונים בעלי זיקה לישראל או לעם היהודי".

"בין השניים נרקמה מערכת יחסים מתמשכת וזאת בין היתר על רקע מה שתואר על ידי טלנסקי כהזדהותו עם עמדות שביטא אולמרט ועל רקע זיהויו את אולמרט כדמות מפתח מבטיחה בציבוריות ובפוליטיקה בישראל. אולמרט ניצל לאורך השנים את מעמדו ותפקידיו באופן שיטתי ומתמשך, לקבלת תמיכה וסיוע בעניינים כספיים מטלנסקי. אולמרט פעל להסתרת אופי קשריו האמורים עם טלנסקי ובכלל זה ממבקר המדינה".

בהמשך מפרט היועץ מזוז את כספי הסיוע שטלנסקי העביר לראש הממשלה: "טלנסקי סייע לאולמרט במימון ובגיוס כספים למערכת הבחירות של אולמרט לראשות העיר ירושלים בשנת 1993. בשנת 1997 העביר טלנסקי בהעברה בנקאית לחשבון הבנק האישי של אולמרט ורעייתו בבנק הפועלים בירושלים סכום מזומן בסך של 140,500 שקלים. בשנת 1998, במערכת הבחירות לראשות עיריית ירושלים, סייע טלנסקי לאולמרט בגיוס תרומות ובתרומות אישיות".

עוד נמסר בפירוט כי "בתום מערכת הבחירות ב-1998, נותר בחשבון עמותת 'ירושלים המלוכדת בראשות אהוד אולמרט', חוב בגובה של כ-1.7 מיליון שקלים. אולמרט היה ערב אישית לחוב זה כלפי הבנק, יחד עם ידידו הקרוב עו"ד אורי מסר אשר שימש כיו"ר העמותה. לבקשתו של אולמרט שהועברה באמצעות עו"ד מסר, העביר טלנסקי לעו"ד מסר מחשבונותיו סכומים מצטברים של מאות אלפי דולרים, אשר שימשו בשנת 2002 לכיסוי חוב העמותה לבנק".

עוד עולה מהודעת היועץ המשפטי לממשלה כי "בין השנים 2003 ועד לתחילת 2006, בתקופת כהונתו של אולמרט כשר התמ"ת ובחלק מהתקופה גם כשר האוצר, נוהלה עבורו 'קופה סודית' אצל עו"ד אורי מסר, בה הוחזקו במזומן, מאות אלפי דולרים. 'הקופה הסודית' כללה סכומי כסף במזומן, בדולרים שהתקבלו מטלנסקי וכן סכומי כסף נוספים של אולמרט במזומן ובדולרים, שמקורם אינו ידוע".

"אולמרט סייע לטלנסקי כשהוא יודע שהוא בניגוד עניינים"

בפירוט התמורה שאולמרט קיבל לכאורה מטלנסקי מציין היועץ המשפטי כי "סמוך לראשית שנת 2004, הצטרף טלנסקי כשותף בבעלות בחברת קול-טק האמריקאית שעיסוקה בפיתוח, ייצור ושיווק של מקררי 'מיני בר' למלונות ובתי עסק. במסגרת זו, פנה טלנסקי לאולמרט, שכאמור שימש באותה עת בין היתר כשר התמ"ת, בבקשה כי אולמרט יסייע לו לשווק את מוצרי החברה. פנייתו של טלנסקי נעשתה על רקע הקשרים ביניהם".

"אולמרט הציע לטלנסקי כי הוא יקשר בינו לבין רונלד ארנל, תושב ארצות הברית הקשור בתחום הנדל"ן. במאי 2004, אכן פנה אולמרט לארנל במכתב רשמי מלשכתו כשרת התמ"ת וביקש ממנו לסייע לטלנסקי בקידום עסקיו. כעבור זמן, פנה טלנסקי לאולמרט וביקש ממנו לפנות לשלדון אדלסון, הידוע כמיליארדר ואיש עסקים בתחום הנדל"ן והמלונאות, במטרה לקדם את עסקו של טלנסקי. בעקבות זאת, אכן פנה אולמרט לאדלסון בנובמבר 2005, במכתב החתום על ידו, על נייר מכתבים רשמי שלו כשר התמ"ת ובקיש ממנו לסייע לטלנסקי בקידום עסקיו".

עוד נכתב בהודעת היועץ המשפטי כי "בשלהי שנת 2005 וקודם ליום 3.1.06 ביקש טלנסקי מאולמרט כי יפנה גם ליצחק תשובה, המוכר כאיש עסקים ישראלי, בין השאר בתחום המלונאות והנדל"ן בארץ ובעולם, במטרה לקדם את עסקו של טלנסקי. אולמרט נענה אף לבקשה זו ופנה ליצחק תשובה במטרה לסייע לטלנסקי לקדם את עסקו. בעקבות פניה זו, הוזמן טלנסקי יחד עם איש שיווק של חברת קול טק מניו יורק, לפגישה עם יצחק תשובה בישראל. לאחר מכן, בהמשך לפגישה עם תשובה, נפגשו טלנסקי ואנשי קול טק עוד מספר פעמים עם נציגו של תשובה בניו יורק, במטרה לבחון את האפשרות לרכוש מחברת קול טק את מוצריה ושירותיה".

היועץ המשפטי מדגיש כי "הסיוע של אולמרט לטלנסקי במכתבים לארנל ולאלדלסון ובפניה לתשובה כמתואר לעיל, נעשו על ידי אולמרט תוך שהוא יודע שהוא מצוי בניגוד עניינים מהותי בין מחויבותו האישית העמוקה לטלנסקי, בין היתר עקב קבלת כספים ממנו בסכומים מאוד נכבדים, שהוסתרה מעין כל, לבין מחויבותו למילוי תפקידיו הציבוריים כנאמן הציבור, ללא משוא פנים ותוך שקילת שיקולים של טובת הציבור בלבד. כמו כן ידע אולמרט, כי עצם פניותיו לאדלסון ולתשובה, שני אילי הון בעלי עסקים חובקי עולם, יוצרת מחויבות מצדו גם כלפיהם, עת שהוא מכהן בתפקידיו הציבוריים הממלכתיים ובין השאר כשר התמ"ת וכשר אוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully