וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ אולמרט התפטר מתפקידו

21.9.2008 / 15:37

רה"מ הודיע הערב על התפטרותו: "זו לא החלטה פשוטה". הנשיא פרס יוועץ הערב עם ראשי הסיעות ויטיל את משימת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שיוכל להקים קואליציה יציבה

(צילום: רויטרס וגדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: רועי כ"ץ)

נשיא המדינה שמעון פרס צפוי להתחיל עוד הערב (ראשון) את המגעים עם ראשי הסיעות בנוגע להקמת ממשלה חדשה, בעקבות התפטרותו של ראש הממשלה אהוד אולמרט. פרס ימשיך במגעים עם ראשי הסיעות גם מחר, לפני טיסתו לעצרת האו"ם בניו יורק ביום שני בלילה. עם זאת, במידה שפרס לא ישלים את המגעים עם ראשי הסיעות עד מחר בלילה, הוא ידחה את יציאתו לניו יורק.

במסגרת המגעים, פרס יוועץ עם ראשי הסיעות ויטיל את מלאכת הרכבת הממשלה לחבר כנסת שיוכל להשיג רוב בקרב סיעות הכנסת. לפי ההערכות, פרס יטיל את המשימה להקים ממשלה חדשה על יושבת ראש קדימה החדשה, ציפי לבני. אם יטיל פרס על לבני את המלאכה עוד מחר, יהיה עליה להקים ממשלה עד ה-3 בנובמבר. אם לבני לא תצליח להקים ממשלה, אולמרט עתיד לעמוד בראש ממשלת מעבר עד לעריכת בחירות לכנסת ועד להקמת קואליציה חדשה.

סיעת מרצ קיבלה הזמנה מבית הנשיא להיפגש עם שמעון פרס מחר בבוקר בשעה 10:45. מטעם מרצ יגיעו לפגישה יו"ר הסיעה ח"כ זהבה גלאון ויו"ר המפלגה חיים אורון.

מוקדם יותר, אולמרט הודיע לשרי הממשלה על התפטרותו במהלך ישיבת הממשלה. אולמרט יגיש הערב את מכתב התפטרותו לנשיא המדינה שמעון פרס. "זו לא החלטה פשוטה וקלה. אבל אני חושב שאני נוהג בדרך הראויה והממלכתית" אמר אולמרט בפתח דבריו. "אני מאמין שהתהליכים שהממשלה הובילה בראשותי, כאלה שאפשר לדבר עליהם וכאלה שאי אפשר לדבר עליהם יירשמו בהיסטוריה של מדינת ישראל על שמו של כל אחד שהיה שותף".

אולמרט בירך את שרת החוץ ציפי לבני על ניצחונה בבחירות לראשות קדימה. "אני מאחל לציפי לבני להקים ממשלה במהירות ובהרכב שהיא תבחר. אני אעמוד לראשותה ואסייע לה כדי שתצליח בתפקידה. מי כמוני, ואולי עוד כמה אנשים כמו אהוד ברק, יודע כמה זה קשה, כבד ואחראי להוביל ממשלה. החובה שמוטלת עליי היא לעזור למי שנבחר לנהל את הממשלה בדרך הטובה ביותר".

הקמת ממשלת אחדות

ציפי לבני אמרה כי "סדר העדיפות שלי הוא בראש ובראשונה מדינת ישראל ולאחר מכן העניין הפוליטי. ולכן מול כל האתגרים הכלכליים, המדיניים והביטחוניים הלא פשוטים העומדים בפתחנו. צריך לפעול במהירות להקמת ממשלה יציבה בישראל ועדיפה ממשלת אחדות. אני מצפה משותפותינו הקואליציוניות לפעול בהתאם. במידה שיסתבר תוך זמן קצר שלא ניתן להקים ממשלה יציבה נלך לבחירות וננצח",

בישיבת הממשלה הבוקר נראה אולמרט כמי שאבן נגולה מליבו. הוא ניתח בהתלהבות את ניצחונה של נבחרת הכדורסל של ישראל והעפלתה לאליפות אירופה וכינה את המאורע "מרטיט ומרגש". שרת החוץ ציפי ליבני תמכה בדבריו של אולמרט ואמרה כי "זוהי ההוכחה כי יש אלוהים". אחר כך התפנה אולמרט לעסוק במשבר הכלכלי הפוקד את העולם, תוך כדי שהוא רומז לממשיכיו שלא יסטו מהמשנה הכלכלית שהוא הוביל כראש ממשלה. "זו איננה שנה רגילה. אנו יכולים לגרום לצמיחה ואנו יכולים לגלות חוסר אחריות ולערער על ההצלחות שלנו שלא לצורך". מי שבלט בהעדרו היה שר התחבורה שאול מופז, שהודיע לפני מספר ימים על "פסק זמן מהחיים הפוליטיים".

אולמרט הבטיח בשבוע שעבר, שמיד אחרי שייבחר יו"ר קדימה החדש, יגיש את התפטרותו לנשיא וימליץ לו להטיל על מנהיג מפלגתו הנבחר את מלאכת הרכבת הממשלה הבאה. ביום שישי דחקה לבני באולמרט לקיים את הבטחתו ולהקדים ולהתפטר. בינתיים המשיכה לבני בפגישותיה עם ראשי המפלגות השונות במטרה לגבש קואליציה חדשה. אמש נפגשה לבני עם יושב ראש מפד"ל זבולון אורלב, שאמר בתום הפגישה כי "יש לקצר את תקופת הגסיסה הפוליטית של הממשלה ולפעול להקדמת הבחירות לאלתר".

עדכון ראשון: 10:37

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully