וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בגאורגיה: ניחוח של מלחמה קרה

גיל קידרון

8.8.2008 / 13:07

צבא גאורגיה פלש הלילה לחבל הבדלני דרום אוסטיה. הממשל במוסקבה החליט להתערב דווקא לטובת האוסטים. מי נגד מי?

צבא גאורגיה נכנס הלילה לבירת חבל דרום אוסטיה שבצפון המדינה. רוסיה מיהרה לאיים על הממשל בטביליסי ואף הפציצה שתי עיירות בגאורגיה. על מה בכלל נלחמים הגאורגים והאוסטים, ואיך רוסיה קשורה לכל המהומה?

החבלים דרום אוסטיה ואבחזיה הם חבלים בדלנים הממוקמים בצפונה של גיאורגיה לחופי הים השחור, בהם חיים המיעוט האוסטי, שהינו עם קווקזי, והמיעוט האבחזי.

החבלים הכריזו על עצמאותם כשפתחו במלחמת גרילה נגד השלטון הגאורגי המרכזי לאחר התפרקות ברית המועצות ב-1991 והכרזתה של גאורגיה על עצמאות. המורדים השתלטו על רוב חלקי האוטונומיה שלהם, אולם אף מדינה או ארגון לא הכיר בעצמאותם, למרות שבמשאלי עם שהנהיגו הממשלות המקומיות נרשם רוב מוחלט שתומך בהתנתקות מגאורגיה ובהקמת מדינות נפרדות. בשנים האחרונות עשתה גאורגיה מאמצים למציאת פתרון דיפלומטי לסכסוך המתמשך במדינתם, אולם ללא הצלחה.

ב-2006 החלו מגעים בין גאורגיה והמערב לגבי הצטרפותה לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו), שבעקבותיהם עלתה רמת המתיחות בין גאורגיה לבין פטרוניתה לשעבר, רוסיה. רוסיה הגבירה את מעורבותה בדרום אוסטיה ואבחזיה, והשתמשה בחיילים בחבלים אלו כחלק מכוח שלום של האו"ם כדי להגביר את השפעתה באזור.

גאורגיה האשימה בחודשים האחרונים את רוסיה בחימוש הבדלנים, שניצלו את הסכסוך הדיפלומטי בין המדינות על מנת לבקש מרוסיה להטיל את חסותה בדרום אוסטיה ואבחזיה. בשבועות האחרונים הצבאות של שני חבלים אלו פעלו ביתר שאת נגד חיילים גאורגים בשטחיהן, ורוסיה אף הודתה שיירטה מזל"ט גאורגי שטס מעל שמי אבחזיה, בטענה שחצה את הגבול האווירי ונכנס לשטחה.

שתי המדינות הזהירו בימים האחרונים מפני ההתלקחות הממשמשת ובאה, אולם לא השכילו לעצור את כדור השלג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully