וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתלבטות נגמרה: רה"מ תומך בעסקה

29.6.2008 / 15:55

אולמרט הכריז כי תומך בעסקת השבויים עם חיזבאללה, למרות ש"ככל הידוע לו הם אינם בחיים". ראשי השב"כ והמוסד קראו לשרים להתנגד

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ראש הממשלה אהוד אולמרט הודיע היום (ראשון) בישיבת הממשלה כי הוא תומך בקיום עסקת השבויים עם חיזבאללה והמליץ לשרים לאשרה. זאת, למרות שלדבריו, "ככל הידוע לנו שני חיילנו אינם בחיים", ועל אף ההתנגדות של ראש השב"כ יובל דיסקין וראש המוסד מאיר דגן, שקראו לא לקבל את העסקה.

לדברי אולמרט, ועדה מיוחדת של גופי המודיעין הגיעה למסקנה פה אחד כי החיילים מתים. "תוצאות הוועדה אושרו על ידי הרמטכ"ל גבי אשכנזי והוא העביר אותן לידי הרב הצבאי הראשי, תא"ל אביחי רונצקי", אמר.

"קרוב לוודאי שפעולת החטיפה שהביאה למותם היתה מלכתחילה מבוססת על רצון החיזבאללה להביא לשחרור סמיר קונטאר, מכיוון שאין ברצונם או ביכולתם למסור פרטים על רון ארד לשם כך". המשיך ואמר אולמרט בישיבה. "ואולם, יש הבדל יסודי בין גורלם של אודי ואלדד לגורלו של רון ארד, שגם 20 שנה אחרי אין לנו מידע ודאי בכלל".

בני משפחות החטופים, הממתינים מחוץ לישיבת הממשלה, הביעו סיפוק מהחלטתו של אולמרט לתמוך בעסקה. שלמה גולדווסר, אביו של החייל החטוף אהוד גולדווסר, אמר לוואלה! חדשות כי "אני מקווה שזה נכון, ואם זה נכון אנחנו מקווים מאוד שהעסקה תעבור וייגמר כל העניין הזה". בני המשפחות לא מוכנים לקבל את דברי אולמרט לפיהם בניהם מתים. "אף אחד לא יודע מה מצבם", אמר גולדווסר. "אנחנו יודעים רק דבר אחד: ההנחה היא שהם נחטפו בחיים ועל פי זה נעשתה העסקה, ועד היום לא הגיע שום מידע אחר".

"ההתמודדות הבאה רובצת לפתחנו"

ראש הממשלה סיפר על השתלשלות האירועים והטיעונים השונים שהובילו אותו לקבל את העסקה. "לפני תשעה ימים הציג בפני עופר דקל את המתווה האחרון שאליו התגבשה העסקה", סיפר. "בכל נימי נפשי הרגשתי כי המתווה הזה אינו מספק את ציפיותיי ותקוותי. אך כנגד זה התייסרתי בידיעה כי בשלב הזה הברירה איננה בין קיום עסקה זו, או גיבושה של עסקה אחרת נכונה יותר. אילו חשבתי כי יש סיכוי לגבש עסקה אחרת, נכונה יותר, מאוזנת יותר, בשלב הזה שאליו הגענו, לא הייתי מהסס לומר לכם כי אין מנוס מלעשות מאמץ נוסף ולהגיע בסופו של דבר לתוצאה אחרת, גם במחיר של המתנה נוספת".

"ניסיתי לחשוב על כל מתווה אפשרי", ממשיך אולמרט, "על כל סדק שדרכו ניתן יהיה לשנות את הצורך בהכרעה לגבי המתווה הזה מתוך אמונה שאפשר יהיה לגבש מתווה אחר. נשאתי בליבי את עומק התסכול והצער על מה שהתהווה בפרשת רון ארד, ועל האכזבה העמוקה מעצמנו שלא השכלנו בעבר לעשות מה שאולי, היה אפשרי אז כדי למצוא אותו ולדעת בוודאות מה עלה בגורלו. והגעתי למסקנה כי מדינת ישראל לא ראוי לה שתעבור את המסלול הזה פעם נוספת".

לגבי דברי המוסד והשב"כ, אמר אולמרט כי על אף שהוא מעריך אותם ואת דעתם, "הגענו לנקודה בה חללינו החטופים נמצאים בהישג יד. איחרנו את המועד לשנות את התנאים שהיו מתחייבים על פי הניתוח הזה שהם הציג".

לדברי אולמרט, "עוצמת הכאב על החזרת החללים לא תהיה קטנה מתחושת העלבון על החגיגות שיהיו בצד שכנגד. אני מקווה שהציבור הישראלי ידע להפיק מכך את הלקח הראוי כדי להיות מוכן יותר ובשל יותר להתמודדות הבאה, והיא כבר רובצת לפתחנו. אני מקווה , כי הסיפוק מהתרת הספקות של משפחות רגב וגולדווסר תיתן לנו את מנוחת הנפש ואולי הנחמה על כך, שאנו צריכים לעשות את הצעד הזה."

"על ההחלטה ליפול היום"

ישיבת הממשלה בנושא עסקת השבויים עם החיזבאללה ממשיכה גם כעת. מזכיר הממשלה עובד יחזקאל הקצה לישיבה חמש שעות לפחות, אך ייתכן שתארך אף יותר יותר. בפתח הישיבה שמעו השרים סקירה ביטחונית מלאה לגבי העסקה, לאחריה החלו לדון בעסקה מכל צדדיה ובסופה תתקיים ההצבעה המכרעת.

אולמרט הדגיש כי על ההחלטה בנוגע לעסקה להתקבל עוד היום, לאחר ש"יוצגו הנושאים על כל המגוון והפירוט של ההיבטים השונים הכרוכים בהחלטה". ואולם, הוא הציג לשרים את ההחלטה כבעייתית. "בסופו של דבר", אמר אולמרט לשרים, "אנו נושאים באחריות באופן בו נוכל להביט בעיניים של משפחות גולדווסר ורגב, ארד, הרן ושליט, בעיניים של כל אזרח בישראל ובעיקר נוכל להביט במצפוננו ולהגיד שהיה נקי בעת שקיבלנו את ההחלטות הללו".

אולמרט דיבר גם על ההתלבטויות האישיות שלו, ואמר כי הן היו "התלבטויות עמוקות". "אני מודה שהתלבטתי ארוכות וממשוכות בגלל הפנים הרבות שיש להחלטה הן מבחינה מוסרית, הן מבחינת הרקע וההיסטוריה שמלווה את המגעים הללו וגם בעיקר בגלל ההשלכות שיש לעניין הזה בעתיד".

"גם לאנשים שנושאים באחריות עליונה בתפקיד כמו שלי מותר להתלבט", הסביר ראש הממשלה, "אולי אפילו חובה להתלבט, לפני שמגיעים להחלטה שלהשלכותיה יהיה חלק משגרת חיינו במשך שנים רבות. עסקתי בכך בכל הימים האחרונים וגם המסקנות שאליהן הגעתי אינן פתורות מספקות ודילמות איתן נצטרך להתמודד עוד שנים רבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully