וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: תומכי בוטו יבקשו נקמה

שי אילן

27.12.2007 / 16:05

מנהיגת האופוזיציה הפקיסטנית כיהנה פעמיים כראש ממשלה ובילתה 8 שנים בגלות. אחרי הירצחה צפויה מהומה פוליטית

בנזיר בוטו, מנהיגת האופוזיציה הפקיסטנית שנהרגה היום (חמישי) בעצרת בחירות, נולדה ב-21 ביוני בשנת 1953 למשפחה אמידה. אביה, עלי זולפיקר בוטו, היה מייסד מפלגת העם הפקיסטנית, וכיהן כראש ממשלה בין השנים 1971 ל-1977. מפלגת העם היא בעלת השקפות חברתיות ליברליות ותפיסה כלכלית סוציאליסטית. בוטו למדה מדע המדינה באוניברסיטאות הרווארד ואוקספורד בשנות כהונתו של אביה. היא חזרה לפקיסטן בשנת 1977, זמן קצר לפני ההפיכה הצבאית במדינה, שבמהלכה הודח אביה. עלי בוטו הוצא להורג בשנת 1979, ובנזיר ירשה את הנהגת המפלגה, בתקופת כהונתו של השליט הצבאי מוחמד זיא אל-חק.

בוטו נבחרה לראשות ממשלת פקיסטן בפעם הראשונה בשנת 1988. היא הייתה האישה הראשונה שעמדה בראש מדינה איסלמית. כעבור 20 חודשים היא אולצה להתפטר בעקבות הוראת הנשיא באותה עת, גולאם אישאק חאן.

בוטו נבחרה שוב לראשות הממשלה בשנת 1993, אחרי התפטרותו של נוואז שריף, גם הוא מועמד בבחירות הנוכחיות. גם כהונתה השנייה לא הושלמה והיא הודחה בשנת 1996, בגלל האשמות בשחיתות ולקיחת שוחד. בשנת 1999 היא הורשעה ונשפטה יחד עם בעלה אסיף עלי זרדרי לחמש שנות מאסר וקנס של כ-9 מיליון דולר.

פיגוע מיד עם חזרתה מגלות

בעת ההרשעה שהתה בנזיר בוטו מחוץ לפקיסטן, והיא בחרה שלא לחזור. מאוחר יותר ביטל בית המשפט העליון את ההרשעות בטענה שהן היו מוטות פוליטית, אולם בוטו שהתה בגלות מאז ועד לפני כחודשיים. בשנה האחרונה איחדה בוטו כוחות עם הנשיא פרווז מושרף, מתוך כוונה ליצור שותפות דמוקרטית של חלוקת כוחות. אחרי מגעים ממושכים הגיעו השניים להסכמה וחזרתה של בוטו לפקיסטן התאפשרה. המטרה של מושרף היתה שבוטו תזכה בבחירות ותכהן תחתיו כראש ממשלה, על מנת ליצור יציבות במדינה ולהימנע מהפיכה. הבחירות במדינה היו אמורות להיערך ב-8 בינואר. כעת נשמעות הערכות לפיהן הבחירות יבוטלו.

מיד עם חזרתה בחודש אוקטובר בוצע פיגוע נגד תומכיה בו נהרגו 139 בני אדם. קיצוניים איסלמים, חברים באל קאעדה ובטליבן איימו לבצע פיגועים נגדה ונגד הנשיא מושרף, בגלל מדיניותם החילונית והפרו מערבית. הנשיא מושרף הכריז זמן קצר לאחר מכן על מצב חירום ולא איפשר לתומכי האופוזיציה לקיים עצרות בחירות. בין השניים שררה מתיחות בעקבות מצב החירום, ודרישתה של בוטו ממושרף להפסיק לכהן כמפקד הצבא ולערוך רפורמות דמוקרטיות.

בוטו נרצחה בעצרת בחירות בעיר רוואלפינדי, על ידי מחבל מתאבד שירה לעברה ואחר כך פוצץ עצמו. לא ידוע מי ביצע את ההתנקשות, והסברה האוטומטית היא שמדובר בקיצונים מוסלמים, אנשי אל קאעדה. מצד שני, נשמעו גם טענות שהנשיא פרווז מושרף, שחשש מאובדן כוחו בבחירות הקרובות עומד מאחורי המעשה. גם אם אלו תיאוריות קונספירציה חסרות בסיס, אין ספק שפקיסטן תיזרק עכשיו למצב של מהומה פוליטית, ותומכיה של בוטו ירצו בנקמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully