וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדאם חוסיין - דיוקנו של עריץ

30.12.2006 / 7:44

הוא היה אחד השליטים האכזריים ביותר בהיסטוריה המודרנית והוביל את ארצו ל-3 מלחמות - האחרונה בהן הובילה גם למפלתו

סדאם חוסיין נולד בשנת 1937 בעיירה אל אווג'ה, הסמוכה לתכרית בצפון עירק. אביו נעלם זמן קצר לאחר הולדתו והוא גדל לסירוגין בבית דודו ובבית אביו החורג.

בגיל 20 סדאם הצטרף למפלגת ה[[בעת']], הוא השתתף בהתנקשות כושלת בשליט הצבאי של עירק עבדול כארים קאסם, בחסות האמריקנים, נפצע והועבר לקהיר, שם למד משפטים.

בשנת 1963 תפסה מפלגת הבעת' את השלטון בעירק ו[[סדאם חוסיין]]התקדם בשורותיה ובצבא, גם באמצעים אלימים. בשנת 1979 מונה לנשיא עירק והנהיג את ארצו למלחמה ממושכת ועקובה מדם עם אירן. בשנת 1990, שנתיים בלבד לאחר סיום המלחמה עם אירן, פלשו כוחותיו לכווית והשתלטו על שדות הנפט שלה. לאחר שלא שעה לדרישת המערב לסגת, פתחו בעלות הברית בהנהגת ארצות הברית במתקפה על עירק. בתגובה שיגרה עירק כמה עשרות טילי סקאד אל ישראל.

גם אחרי מלחמת המפרץ נמשכו עימותים אלימים בין עירק ומדינות המערב, המתיחות החריפה עוד יותר לאחר פיגועי האחד עשר בספטמבר ולפני כארבע שנים פלשו בעלות הברית לעירק והפילו את משטרו של סדאם חוסיין. הוא נתפס כעבור כמה חודשים במקום מסתור והועמד לדין בפני שופטים עירקים.

חוסיין נודע באכזריותו הרבה כלפי בני עמו, במיוחד הכורדים והשיעים. הוא דיכא ביד קשה כל נסיון לערער את יציבות משטרו והוציא להורג רבים ממתנגדיו או מי שסבר כי הם בוגדים בו, בהם בני משפחתו. בין השאר הורה לרצוח את שני חתניו לאחר שהבטיח להם חנינה.

חוסיין תמך באינתיפאדה הפלסטינית ועודד פיגועי התאבדות בישראל באמצעות תשלום נדיב למשפחות המחבלים. הוא כפר בסמכות בימ"ש לדון אותו, וניסה להלך אימים על שופטיו, כמה מהם הוחלפו במהלך הדיונים. בסופו של דבר חוסיין עמד לדין רק על מקצת פשעיו ונתלה אחרי שהורשע בטבח כ-150 שיעים בעיירה דוג'ייל בשנת 1982.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully