וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת עולם שלישית - הקרב על הוודקה

30.11.2006 / 11:29

יצרני הוודקה המסורתיים מתנגדים לחידושים כמו הוספת ענבים או מייפל. הדבר עלול לגרום למשבר סחר חמור בין אירופה לארה"ב

בעידן הקומוניסטי הפולנים זיקקו [[וודקה]] מפחם, לאחר שנכשלו בנסיונם לייצר את המשקה מתרנגולות. בשבדיה זוקק המשקה משאריות במפעלי נייר. אך ייצרני הוודקה היום אינם מגלים סובלנות כלפי מרכיבים חלופיים במשקה.

"וודקה אמיתית מייצרים אך ורק מדגנים או מתפוחי אדמה", אמר רולנדס גולביס, מנכ"ל המזקקה הגדולה בלטביה במזקקת וודקה משנת1900. בראיון לעיתון "הראלד טריביון"אמר, כי "אם מזקקים ענבים וקוראים לזה וודקה, נוכל לקרוא לתפוח תפוז ולברנדי בירה", הוסיף בציניות.

אולם הגדרת הוודקה אינה כל כך ברורה ופשוטה. באירופה מתנהלת מלחמת וודקה. מצד אחד עומדת הגישה המסורתית, בפולין, פינלנד, שבדיה והמדינות הבלטיות, הטוענים כי וודקה טהורה עשויה רק מדגנים, תפוחי אדמה ודבשת סלק סוכר.

מצד שני נאבקים מזקקים מאיטליה, צרפת, בריטניה והולנד על הגדרה ליברלית יותר של המשקה. לטענתם, טעם הוודקה אינו נובע ממרכיביו. אחרי הכל, [[ג'יימס בונד]] בעצמו דרש שהוודקה מרטיני שלו יהיה "מנוער, לא מעורבב", אך מעולם לא התעקש על וודקה מדגנים.

תכסיס ציני של המדינות הנורדיות והבלטיות

פינלנד, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי ומדינה בה הוודקה היא בת בית, קוראת לחקיקה שלפיה על בקבוקי וודקה המכילים מרכיבים חדשניים כפירות או סירופ מייפל, יהיה סימן מיוחד שיציין זאת. אך יצרנים יריבים, בהם "דיאג'יו" הבריטית יצרנית "סמירנוף", אומרים כי מדובר בתכסיס ציני של המדינות הנורדיות והבלטיות, לנכס לעצמן מסורת שאינה שלהן ולקחת מונופול על שוק הוודקה העולמי.

"אין בסיס לטענה לפיה יש רק דרך אחת לייצר וודקה", אמר כריס סקוט-וילסון, דובר "ברית הוודקה האירופית", הפועלת נגד ההצעה הפינית. הוא הוסיף, כי "לומר שטעם הוודקה מקורו במרכיביה זה מגוחך. הרי רוב השותים מוסיפים לה מיץ תפוזים, מי טוניק או נוזלים אחרים". השמרנים זועמים נוכח התבטאויות אלה, וטוענים שלוודקה טובה יש טעם ייחודי.

ההימור אינו רק על הטעם: שוק הוודקה העולמי מגלגל כ-12 מיליארד דולר בשנה. מתנגדי הצעת החקיקה הפינית מזהירים שהיא עלולה לעורר מלחמת סחר עולמית בהשתתפות ארה"ב, שם זוכים חידושים כוודקה מייפל לפופולריות רבה.

"אם [[האיחוד האירופי]] ינסה לסלק את הוודקה האמריקאית מאירופה, ארה"ב תגיב בארגון הסחר העולמי", אמר אלן בטלר מ"דיאג'יו". "ארה"ב תגביל את יבוא הוודקה האירופית לתחומה, ואז תפרוץ מלחמת הסחר".

מדינות "רצועת הוודקה" (מרכז ומזרח אירופה וסקנדינביה) טוענות שהן נלחמות למען הגנה על מסורת בת מאות שנים. "אין ענבים בבירה, ולא יהיו ענבים בוודקה", אמר גולביס. "קונים וודקה מהסיבה שזו וודקה".

איפה הומצאה הוודקה?

בעניין מקורות הוודקה מתנהל ויכוח עז. הרוסים טוענים שהם המציאו את המשקה, ומצביעים כי שיטות הזיקוק שלהם יושמו כבר במאה ה-12. גם פולין טוענת להיותה הראשונה. לדעת היסטוריונים, כבר במאה השמינית, ייצרו איכרים בפולין אלכוהול קפוא מיין.

מלחמת הוודקה מציבה אתגר נוסף לאיחוד בן 470 מיליון הצרכנים. כיום קיימות הגבלות גיאוגרפיות הנוגעות ל-600 מוצרים, החל ביינות וכלה בגבינות. הצרפתים מתעקשים על כך ששמפניה הוא משקה המיוצר בחבל שמפיין בלבד, אך מתכוננים לזקק וודקה מפסולת ענבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully