וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הצללים שאיראן מנהלת על אדמת ישראל

30.1.2021 / 16:50

משטר האייתוללות עושה מאמץ כביר לחדור אל ישראל כדי לאסוף מודיעין ולבצע פיגועים, ואף הקים יחידה סודית שזו מטרתה. מערכת הביטחון מסכלת במשך שנים הקמת תשתית טרור שתנקום את חיסול סולימאני ומדעני הגרעין, אך החשש מפני תאים רדומים ימשיך לרדוף אותה

בווידאו: טקס בטהראן לציון שנה לחיסולו של סולימאני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בסביבות שנת 1997 הועבר הפיקוד על כוח קודס האיראני, אחד משמונת הגופים הביטחוניים של משמרות המהפכה, מידי הגנרל אחמד וואחידי לידי הגנרל קאסם סולימאני. מהר מאוד הבינו בסוכנויות הביון המערביות כי מדובר במפקד בעל אסטרטגיה שונה ומסוכנת.

הארגון, שתכליתו לסייע בייצוא המהפכה האיראנית, תוך זריעת חוסר יציבות וטרור ברחבי העולם על בסיס האינטרסים של משטר האייתוללות, החל לעבור ארגון מחדש. סולימאני חילק את כוח קודס למחלקות: מודיעין, פיננסים, פוליטיקה, חבלה ומבצעים מיוחדים, ובמקביל הקים בתוכו גיסות לפי חלוקה גיאוגרפית. ככל שחלף הזמן התעצם כוחו ברחבי תבל. הקרבה בין המנהיג העליון חמינאי לסולימאני עשתה את כל ההבדל ואפשרה לו לגלוש לתחום המדיני, הפוליטי, לחבר בין ארגונים, תקציבי עתק, ולהעצים את החדירה במדינות רבות.

חקירת שב"כ שנחשפה בשנת 2012 סיפקה הצצה נדירה לעולם הצללים של כוח קודס והשיטתיות בהכשרה והחדרת סוכנים. המאמץ הכביר מצד איראן נמשך במשך שנים.

3 בינואר 2020 - בהוראת טראמפ: חוסל מפקד כוח קודס האיראני, אסם סולימאני בתקיפה אווירית בעיראק. רויטרס
סייע למשטר אסד במלחמת האזרחים והתבסס במרחב הגבול הישראלי. סולימאני/רויטרס

שלושה פלסטינים מאזור יהודה ושומרון הודו בחקירתם ב-2012 שגויסו על ידי האיראנים ושהו באיראן במשך שלוש שנים. הם עברו שם הכשרה צבאית בחסות משמרות המהפכה, במטרה לשמש כדור המפקדים הבא של חמאס. פעולה אסטרטגית ארוכת טווח, שייעודה השתלטות ארגון הטרור שהלם באותן שנים בישראל באמצעות מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת. זו לא הייתה הפעם הראשונה בה פעילי חמאס צבאיים קיבלו הכשרה צבאית באיראן, אך לדבריהם בחקירה נאמר להם כי ה"מחזור הראשון" הוא הארוך ביותר.

במהלך החקירה התברר כי נעשתה אליהם פנייה בנפרד מצד אנשי קשר של ההנהגה הצבאית של חמאס בחו"ל. הפנייה התבצעה במקומות בהם התגוררו או שהו לצורך לימודים באקדמיה מקומית: חלף ברצועה, ג'עברי בסודאן, וחרזאללה בירדן. אנשי הקשר הציעו להם לצאת לאיראן לקורס קצינים צבאי ממושך. עם הסכמתם כונסו משתתפי הקורס בסודאן שבימים אלו מנרמלת את יחסיה עם ישראל, וקיבלו, לקראת נסיעתם, ויזות לאיראן בשגרירות האיראנית המקומית.

טארק זאיע, פעיל חמאס צבאי שהגיע במיוחד לסודאן מסוריה, תדרך את המשתתפים לשמור על חשאיות, ולאמץ סיפור כיסוי לפיו הם יוצאים ללימודים באוניברסיטאות בחו"ל. על רקע החשש שייחשפו על ידי שב"כ. בנוסף, הוויזות שקיבלו לא הוחתמו בדרכוניהם, אלא בדף נפרד, על מנת שלא לחשוף בפני ישראל את דבר שהותם שם. השלושה שהו באיראן בין השנים 1998-1995, בחסות משמרות המהפכה האיראניים, ועברו מסלול ההכשרה, בו השתתפו שישה פעילי חמאס: שניים מהרצועה, שניים מאיו"ש ושניים שמוצאם מחו"ל.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מודיע כי יאסור על ייבוא של חיסונים נגד קורונה מארצות הברית ובריטניה למדינה. 8 בינואר 2021. רויטרס
הקרבה אפשרה חופש פעולה לסולימאני. חמינאי/רויטרס

הקורס של כוח קודס כלל לימודי פרסית במשך שמונה חודשים בעיר קזוין, אימון ירי בנשק קל וטיפול בחומר נפץ, קורס קצינים במכללה צבאית במשך כ-15 חודשים, בשנים 1997-1996. הוא כלל אימונים צבאיים וכושר גופני, שיעורי אמל"ח, ניווט וקריאת מפות, שדאות, שינוי חזות חיצונית, שמירה על חשאיות וביטחון אישי, טיפוס, הליכה על חבלים, צניחה, רכיבה על אופנוע, שחייה, צלילה ושייט בסירות מנוע והגנה עצמית. כמו כן, בקורס למבצעים ופיגועים מיוחדים למדו שיטות לביצוע התנקשויות באישי ציבור מאובטחים והתנקשות באמצעות כלי רכב.

במהלך הכשרתם ביקרו את חאלד משעל, שהיה אז ראש הלשכה המדינית של חמאס בחו"ל, סגנו מוסא אבו מרזוק ואחרים, בהם עמאד אל-עלמי ואוסאמה חמדאן, שהיה מעורב בארגון קליטתם ושהייתם באיראן.

לקראת חזרתם לגדה עברו הנחקרים מספר תדרוכים ופעולות הכנה כמו הכנת סיפורי הכיסוי, לפיהם הם למדו בהודו ובסודאן. הם תודרכו לגבי המשך פעילותם בשטח, הקמת תשתיות צבאיות ממודרות ונפרדות ברצועה והקמת מנגנון ביטחון שתפקידו להגן על חמאס מפני שב"כ. בשנת 1999 חזרו דרך ירדן ומצרים ונעצרו במעברי הגבול. רמת התחכום של האיראנים בעתיד תלך ותהפוך הרבה יותר קשה לחשיפה ופיצוח עבור שב"כ.

היחידה החשאית בתוך כוח קודס

רוב הפעילות של כוח קודס הצליחה להסתתר הרחק מעיני הזרקורים, עד לרגע בשנת 2011 שבו סולימאני זיהה את הפוטנציאל הגלום בסיוע למשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. הוא בא לידי ביטוי ביועצים, נשק ולוחמים, בתמורה לביסוס כוחות איראניים ברחבי סוריה ולאחר מכן במרחב הגבול הישראלי, בנוסף לאחיזה בלבנון. המנהיג העליון חמינאי השתכנע ואישר את הרעיון לביצוע.

עשרות אלפי שיעים גויסו כחברי מליציות בפיקוד איראני או של חיזבאללה ונשלחו להגן על אסד. במקביל, המשיך כוח קודס להבריח משלוחי נשק עבור חמאס וג'יהאד אסלאמי מאיראן, דרך סודאן, סיני ומתחת למנהרות פילדלפי, עד עזה. בשנת 2011 משלוחי הנשק כללו מאות רבות של רקטות תקניות (רובן לטווחים ארוכים של 20 ו-40 ק"מ), כאלף פצצות מרגמה, עשרות בודדות של טילי נ"ט, טונות של חומרי נפץ תקני וחומרי גלם לייצור אמצעי חבלה.

מסעוד עלי מוחמדי, מדען גרעין אירני שחוסל מחוץ לביתו בטהרן, 12 בינואר 2010. Fars News Agency, AP
מסעוד עלי מוחמדי, מדען הגרעין שחוסל מחוץ לביתו ב-12 בינואר 2010/AP, Fars News Agency

שנה קודם לכן, התעוררו בכירי משמרות המהפכה לחלום בלהות. ב-12 בינואר 2010 אופנוע ממולכד התפוצץ ליד מכוניתו של מדען הגרעין מסעוד עלי מוחמדי. עשרה חודשים לאחר מכן, ב-29 בנובמבר 2010, הצמיד אופנוען מטען חבלה למכוניתו של מדען הגרעין מג'יד שהרייארי וחיסל אותו. האיראנים הבינו שזו מגמה והפנו אצבע מאשימה כלפי המוסד הישראלי.

סולימאני החליט באותה תקופה להקים את יחידה 400, כגוף חשאי בתוך כוח קודס כדי לרכז מאמץ ולחדור למדינות זרות ביניהן ישראל. כשם שאיראן נחדרה מודיעינית ומבצעית לביצוע חיסול מדעני הגרעין. משימת ההקמה הוטלה על הגנרל חאמד עבדלהי, שבעבר היה מפקד מחלקת המודיעין של כוח קודס.

זרועות התמנון של איראן נשלחות לרחבי תבל

יחידה 400, הוגדרה כאחת הזרועות המסווגות של כוח קודס שייעודה לגייס סוכנים בעלי דרכון זר שיוכלו לנוע בחופשיות ברחבי העולם, לחדור למדינות, כדי לאסוף מודיעין על אישים ומתקנים לצורך מבצעי, לוגיסטיקה, חדירות וביצוע פיגועים. היחידה מתמחה גם בהפעלת כלי נשק וחומרי חבלה.

לפי פרסומים זרים, מג'יד עלאווי, מפקד בכיר נוסף, הצטרף ליחידה 400 והביא עמו ניסיון עשיר בפעולות מבצעיות במדינות זרות. בהתאם להוראות של סולימאני היחידה שמרה על רמות מידור גבוהות וניתקה כל קשר ישיר לאיראן.

כבר בראשית דרכה נקבע כי היא תפעל רק תחת הוראה ואישור של חמינאי. עוד באותה שנה היא הייתה אחראית על כמה פעולות טרור כמו חיסול דיפלומט סעודי במאי 2011, ניסיון לחסל את שגריר סעודיה בארה"ב, ופעולות נוספות בהודו, גאורגיה ותאילנד. עוד התברר לפי פרסומים זרים, כי יחידה 400 עושה שימוש בחברות מסחריות, ארגוני דת, גופי צדקה ותרבות ברחבי העולם לצורכי הסוואת פעילות.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, בתיכרית, עיראק, מרץ 2015. רויטרס
גייס סוכנים זרים. סולימאני בעיראק, 2015/רויטרס

ניתן להעריך כי חיסולו של ראש הזרוע הצבאית בארגון חיזבאללה עימאד מורנייה והאיומים שלא התממשו להוציא אל הפועל נקמה נגד ישראל, האיצו תהליכים בטהראן לעיבוי וחיזוק יחידה 400. אולי כשסולימאני הבין שהמשימה לחדור את ישראל גדולה על חיזבאללה, הוא החליט להובילה אישית ובאופן ישיר, במשימות שכל כולן הטלת אימה ויצירת כאוס במדינות שונות, וכן הקמת תאים רדומים והכנתן ליום פקודה.

ביולי 2019 פרסם עיתון בבגדאד פוסט ידיעה על סדרת מעצרים בצ'אד, שהצביעו על מעורבות ישירה של משמרות המהפכה האיראנים בגיוס פעילים בני המקום, בני 35-25, לביצוע פיגועים נגד יעדים מערביים באפריקה. באותה ידיעה נכתב על ניסיונות הנחת מטעני חבלה בפאתי לונדון על ידי פעילים מטעם איראן. לפי הערכות בקהילת המודיעין, מאז 2015 הוקמו תאים רדומים של כוח קודס האיראני בצ'אד, גאנה, ניז'ר, גמביה, מרכז אפריקה. הפשרת 150 מיליארד דולר במסגרת הסכם הגרעין בין המערב לאיראן סייעה לאייתוללות להאיץ ולממן פעולות טרור.

בינואר 2019 הונחתה המכה הקשה ביותר על הארגון, כשארצות הברית חיסלה את סולימאני בעיראק. לא חלפה יממה וחמינאי הודיע כי אסמעיל קאני, סגן מפקד כוח קודס, שבצמרת המשטר רוכשים לו כבוד על חלקו במלחמת עיראק-איראן, יחליף את סולימאני. לפי גורמים באמ"ן, המינוי המהיר נועד להצביע על המשכיות, כדי להמשיך אל המטרה שלשמה הוקם כוח קודס. היה בזה גם איתות אל בכירי ארגוני הטרור והמליציות מולם עבד סולימאני - שלא יחשבו שנותר חלל.

מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני, בטקס לציון שנה לחיסול קאסם סולימאני, באוניברסיטת טהראן, איראן, 1 בינואר 2021. רויטרס
באמ"ן מעריכים כי המינוי המהיר נועד להצביע על המשכיות. קאני/רויטרס

באמצעות מרבד של חיוכים וקסם אישי של סוחרים ממולחים, הניעו בטהראן את גלגלי הטרור קדימה - כולל בימים אלו - נגד ישראל. ניתן להעריך שכשהרמטכ"ל אביב כוכבי דיבר השבוע נאומו במכון INSS על פעולת קומנדו במעגל שני, הוא התכוון להתמודדות עם איראן או שלוחיה.

שני אגפים שונים בשב"כ אחראים לסיכול כוונות איראן לחדור ללב המדינה: האגף לסיכול ריגול ואגף ישראל וחו"ל. אחד מביט פנימה והשני מביט החוצה אל העולם, במטרה לאסוף את המידע עוד לפני שפוגשים אותו כאיום בלב ישראל. פעולות אלו, חשוב לציין, מבוצעות בשיתוף עם צה"ל והמוסד.

ספוגי תחושת השפלה עקב חיסולי המדענים, המשיכו אנשי כוח קודס ויחידת 400 להפעיל מאמצים לחדור את ישראל ולנסות להערים על יכולות שירות הביטחון הכללי. ב-1 באוגוסט 2013 נעצר ישראלי שביקש לשתף פעולה עם המשטר האיראני. העצור, אזרח ישראלי, הנמנה עם "נטורי קרתא", הודה בחקירתו בשב"כ כי במהלך 2011 יצא מישראל לברלין, במטרה לפגוש בנציג איראני.

העצור מסר בחקירתו כי פעל מתוך מניע של שנאה למדינת ישראל, ועל מנת לקבל תמורה כספית. שמונה חודשים לאחר מכן נעצר אזרח בלגי בשם אלכס מנס, בזמן שניסה לצאת מישראל דרך נמל התעופה בן גוריון. ברשותו נמצאו, בין היתר, צילומי שגרירות ארצות הברית בישראל. בחקירתו בשב"כ התברר כי הוא סוכן מודיעין בן 63 ממוצא איראני ובעל אזרחות איראנית. שמו המקורי הוא עלי מנסורי, והוא הגיע לישראל בשליחותם של גורמי מודיעין איראנים לביצוע משימות שונות.

עלי מנצורי המרגל האיראני בהארכת מעצר בשלום פ"ת, ספטמבר 2013. דרור עינב
עלי מנסורי, סוכן המודיעין שפעל בשירות איראן, בהארכת מעצרו, ספטמבר 2013/דרור עינב

בינואר 2018 חשף שב"כ תשתית שפעלה מטעם המודיעין האיראני בשטחי יהודה ושומרון, שגויסה ומומנה על ידי פעיל במודיעין האיראני המתגורר בדרום אפריקה. לפי החקירה המסועפת התברר כי מוחמד מחארמה גויס לפעילות במסגרת המודיעין האיראני על ידי קרוב משפחתו בכר מחארמה, שנולד בחברון ומתגורר בשנים האחרונות בדרום אפריקה - מדינה הידועה לפי גורמי ביטחון כזירה משמעותית לטובת איתור, גיוס והפעלה של סוכנים איראנים מול ישראל.

בחודש יולי 2019 חשף שב"כ ניסיון של המודיעין האיראני להקים תשתית ריגול בישראל בכיסוי עסקי. שב"כ עצר בחברון את תאאר שעפוט, אזרח ירדני בן 32, לאחר שקיים פעילות חריגה עליה לא ניתן לפרט. במהלך החקירה התברר כי שעפוט, איש עסקים ירדני, נכנס לישראל בשליחות המודיעין האיראני לביצוע משימות, שנועדו להקמת תשתיות בישראל ובשטחי יהודה ושומרון, תשתיות שישמשו לפעילות חשאית מצד האיראנים.

"לרוב המופעלים לא באמת יודעים את מטרת הקצה של האיראנים למעט זה שהם מופעלים למשימה", הסביר גורם ביטחוני שבעבר עסק בשב"כ בסיכול ריגול, "האיראנים מתאפיינים בתחכום וטכניקות ברמות הגבוהות ביותר. השיטתיות שלהם מוכחת לאורך השנים. הם עובדים על כמה ערוצים במקביל, מבלי שאף ערוץ יודע על האחר ולא בוחלים באמצעים. הבסיס לפעולה לרוב הוא הוא מאמץ לניתוק הקשרים לארץ המקור: איראן".

האיראנים וחיזבאללה ניסו לנקום את חיסולו של מורנייה בסוריה ולגבות מחיר מישראל. בשנת 2012 בוצע הפיגוע בבורגאס בו נהרגו שישה אזרחים ויותר מ-30 נפצעו. אך זו הייתה זירה בחו"ל והאיראנים לא הרפו מהניסיונות הבלתי פוסקים לחדור את ישראל מבעד לחומות שב"כ.

פיצוץ אוטובוס, הפיגוע בבורס בולגריה 2012. AP, AP
נקמה איראנית על חיסול מורנייה. פיצוץ אוטובוס התיירים הישראליים, בורגס, 2012/AP, AP

באמצע 2019 חשף שב"כ מאמץ איראני לגייס רשת סוכנים נרחבת בישראל. מהחקירה של שב"כ עלה כי הרשת שפעלה לגיוס אנשים בישראל, איו"ש ורצועת עזה, פעלה לטובת כוח קודס ויחידותיו. הרשת פעלה מסוריה, בהכוונה איראנית ובהובלת גורם סורי המכונה "אבו-ג'האד", תוך כדי שהיא מנסה לפעול לגיוס אנשים באמצעות יצירת קשר ראשוני מפרופילי פייסבוק פיקטיביים, ובהמשך ניהול הקשר באמצעות אפליקציות להעברת מסרים.

בפברואר 2019 הגיעה לסיומה פרשת השר לשעבר גונן שגב, שהיוותה עוד עליית מדרגה מבחינת קהילת המודיעין הישראלית. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר 11 שנות מאסר על שגב, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של ריגול חמור לטובת איראן ובמסירת ידיעות לאויב. מעצרו נחשף שנה קודם לכן בהודעה משותפת למשטרה ולשב"כ. לפי הודעת שב"כ, בהגשת כתב האישום נכתב כי שגב התגורר באותן שנים בניגריה, הגיע לגינאה המשוונית במהלך חודש מאי 2018, בקשתו להיכנס סורבה והוא נמסר לידי ישראל. שב"כ אז מסר כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני.

החקירה העלתה כי "בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראנים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות אשר להערכתו משמשות לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו". לפי הודעת שב"כ שגב העביר למפעיליו מידע על משק האנרגיה ואתרים ביטחוניים.

גונן שגב, נשלח ל-11 שנות מאסר בעסקת טיעון, מחוזי ירושלים, 26 בפברואר 2019. רוני כנפו
נפגש עם מפעיליו האיראנים ברחבי העולם. השר לשעבר גונן שגב, 26 בפברואר 2019/רוני כנפו

בינואר 2020 חיסלה ארצות הברית את מפקד כוח קודס סולימאני. האיראנים הפנו אצבע מאשימה כלפי וושינגטון, אך גם טענו שישראל הייתה מעורבת ולכן חיפשו נקמה. שלושה חודשים לאחר מכן חשף שב"כ כי גויס אזרח ישראלי אשר הופעל באופן חשאי על ידי גורמי מודיעין איראנים. הוא נעצר ב-16 במרץ בחשד כי קיים קשרים עם גורמי המודיעין האיראני. בהתאם להנחיות מפעיליו, הוא התבקש למסור מידע על נושאים רבים, ביניהם: אתרים ביטחוניים ואסטרטגיים בישראל, האופן בו ניתן להעמיק את השסעים בחברה הישראלית, איתור גורמים מקרב ערביי ישראל שיוכלו לסייע לאיראן, מימוש פעילות טרור כנגד מטרות בישראל וביצוע פיגועים לטובת "שחרור פלסטין".

כעבור שלושה חודשים חשף שב"כ כי סיכל חוליית חזית עממית שמומנה ואומנה במעורבות איראן וחיזבאללה, ושתכננה לבצע פיגועים בשומרון. הפעילות התפתחה במסווה של ארגון אזרחי הפועל לרווחת הציבור הפלסטיני המכונה "אלשבאב אלקומי אל ערבי". עוד דוגמה שהתבססה על החקירות למעורבותן העמוקה של איראן וחיזבאללה בקידום פעילות טרור נגד ישראל.

בספטמבר 2020 חשף שב"כ עליית מדרגה: גיוס של תושבת מזרח ירושלים על ידי כוח קודס האיראני וארגון חיזבאללה בלבנון. המעצר התאפשר לאחר מעקב מודיעיני ממושך. חשיפה אחרי חשיפה של שב"כ הוכיחו כי האיראנים מפעילים מאמצים גדולים מאוד, כדי לבסס תשתיות לאיסוף מודיעין וטרור לפי פקודה בעורף מדינת ישראל - ולמרות זאת בנובמבר 2020 הם שוב הופתעו. שוב בלב איראן. אש אוטומטית נפתחה לעבר שיירתו המאובטחת של אדריכל הגרעין מוחסן פחריזאדה שמת מפצעיו בבית החולים. האצבע הופנתה לעבר המוסד הישראלי. לפי הערכות גורמים בכירים בצה"ל, האיראנים מתכוונים להוציא אל הפועל נקמה והיו מעדיפים לעשות זאת בלב ישראל. עוד מבחן עבור אנשי שב"כ, כשברקע מרחף תמיד החשש שיש במרחב תאים רדומים שרק מחכים להוראה מטהראן כדי לפעול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully