וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה מעבר לפינה: חבית הנפץ של התסכול הפלסטיני. המהדורה

19.12.2013 / 11:50

הייאוש מהציפייה לשלום, הזלזול של נתניהו והמשך הבנייה בהתנחלויות, הם חלק מהגורמים לתסיסה בגדה. כשלראשונה זה שנים נהרגים שם יותר אזרחים מבעזה, פיצוץ הוא עניין של זמן

מערכת וואלה!

מאת: אבי יששכרוף

28 פלסטינים נהרגו מאש כוחות צה"ל בגדה מאז תחילת השנה. 13 מהם נהרגו מאז חודש ספטמבר, לאחר שכבר החלו השיחות המדיניות בין ישראל והרשות הפלסטינית. לראשונה זה שנים, ברצועת עזה מספר ההרוגים נמוך יותר מאשר בגדה המערבית, לפי נתוני ארגון "בצלם". המציאות הזו יוצרת מצב לא פשוט בשטח: תחושה כללית של הסלמה שבכל רגע נתון יכולה לצאת משליטה. אז אמנם המו"מ בין הצדדים נמשך למרות הכול, והמצב הכלכלי השתפר בהשוואה לאמצע העשור הקודם (בוודאי שלא בהשוואה לעזה), אלא שחלקים גדולים בציבור הפלסטיני אינם חשים בשיפור הזה ואינם מאמינים בתהליך המדיני.

כותרות אחרונות בנושא
תקרית נוספת: צה"ל הרג איש ביטחון פלסטיני בגדה
פלסטיני נהרג ו-5 נפצעו בפעילות כוח מיוחד בג'נין

חוסר האמון באפשרות של הגעה לשלום עם ישראל, נובע מהגישה של שני הצדדים: בכירים פלסטינים שמסיתים נגד ישראל מחד, ומאידך ממשלת נתניהו שלא רק ממשיכה בהצהרות מזלזלות בתהליך השלום, אלא גם בונה בהתנחלויות ורצה לספר על כך לחבר'ה, ובנוסף מאפשרת אלימות של יהודים נגד פלסטינים. רוב הציבור הפלסטיני, כרגע לפחות, נותר אדיש למתרחש, ייתכן שבגלל ה"נוחות" הכלכלית היחסית ואולי בגלל הייאוש הכללי מהאינתיפאדות למיניהן, ומהיעדר הנהגה ואסטרטגיה.

אולם פוטנציאל ההסלמה נתון כעת באותם מקומות שאינם נהנים ממסעדות הפאר של רמאללה, או מבתי העסקים הקטנים שנפתחו בערי הגדה - תושבי הכפרים, מחנות הפליטים ואותם אלפי צעירים שמסיימים את לימודיהם ואינם מוצאים עבודה. לא במקרה, פעולה ישראלית בלב מחנה פליטים מסתיימת כמעט תמיד בעימותים ובנפגעים. כך היה אמש בג'נין וכך גם במקרים אחרים בקלנדיה או באירועים אחרים באזור שכם (התקרית לפנות בוקר בקלקיליה יוצאת דופן, שכן מדובר באיש כוחות הביטחון הפלסטיניים, חבר המודיעין הכללי).

בשבוע שעבר הזדמן לי לבקר בבלטה, מחנה הפליטים הסמוך לשכם, ממש לאחר שהחלה הסופה הגדולה. הרחובות היו ריקים ברובם ואפילו המרכז הקהילתי "יאפא" (יפו) החליט לא לקיים פעילות סדירה. אולם קבוצה של צעירים שעושים חזרות לקראת העלאת מחזה של ע'סאן כנפאני הגיעו בכל זאת למרכז. האחראי על קשרי החוץ, עבדאללה, בן 35, הציג בפניי את שלל הפעילויות המתקיימות במקום ולא הסתיר את ההתמקדות של המרכז ב"זכות השיבה". הוא הסביר שהמצב במחנה אינו פשוט. מנגנוני הרשות הפלסטינית פועלים אמנם מדי פעם, אך העוני והמצוקה גוברים ועמם גם הפשיעה ושיעור המשתמשים בסמים.

הגישה של עבדאללה וההתייחסות שלו לישראל נשמעו פרגמטיות יחסית, אולי אפילו מתונות בהשוואה לשני הצעירים שישבו עמנו בחדר הקפוא. אחד מהם, אחמד, בן 16 בסך הכל, הסביר ש"אנחנו עוד נשוב". הכוונה כמובן לשיבה לבתים של משפחות הפליטים ביפו. ניסיתי לשווא את ההסבר "הישראלי" והמלומד שלי שאין לאן לחזור, ואפילו הישראלים מתקשים לקנות בימים אלה בתים ביפו בשל המחירים. "אנחנו עוד נחזור", הוא הדגיש. עבורו ועבור חברו בן ה-19, מאבק נגד ישראל אינו מילה גסה ואין מניעה מאינתיאפדה שלישית. הם נשמעים בדיוק כמו הגברים תושבי המחנה המבוגרים יותר, ערב האינתיפאדה השנייה. אחמד מכיר היטב את הסיפור. אביו הוא חוסאם חאדר, ממנהיגי פתח באזור ואחד מ"המוחות" של אינתיפאדת אל-אקצא.

על אף העלייה במספר ניסיונות הפיגועים של חמאס בגדה, אשר מוכוונים מעזה, ועל אף החשיפה של תאים המזוהים עם הזרם הסלפי-ג'יהאדיסטי, נראה שכוחות הביטחון הישראליים והפלסטיניים מצליחים להתמודד עם האתגר הזה, ובצורה לא רעה. דווקא הבלתי צפוי והלא נודע הם אלה שמאיימים כעת על השקט היחסי ואולי המדומה בגדה: פעולות טרור עצמאיות - כמו אלה שהובילו להריגת ארבעה ישראלים מאז ספטמבר - או התפרצות של גל עממי שייצא ממחנות הפליטים, בדומה לזעם שנשפך מהם לפני 26 שנים, עם תחילת האינתיאפדה הראשונה. לצד הישראלי קל לבוא בתלונות לרשות הפלסטינית ולמנגנוני הביטחון שלה. שוב ושוב נשמעות אמירות של פוליטיקאים ש"הרשות לא עושה דבר", אלא שהמציאות שונה בתכלית. המנגנונים פועלים ורושמים הצלחות לא מבוטלות במלחמה נגד תשתיות הטרור, אך באווירה הכללית שנוצרה בגדה המשך פעילותם אינו מובן מאליו והאירוע הלילה בקלקיליה רק צפוי לחדד את המתיחות הזו. הציבור הפלסטיני אינו אוהב בלשון המעטה את הניסיון של מנגנוני הרשות לפעול במחנות הפליטים ולעצור פעילים או חמושים וגם פעולות כאלה, הופכות למוקד של עימותים וחיכוך.

שתי התקריות בחצי היממה האחרונה התרחשו דווקא ברקע הצהרות מעודדות שנשמעו מכיוונו של סאיב עריקאת, ראש צוות המו"מ, שאמר אתמול כי הרשות תסכים להמשיך בשיחות אם הצדדים יגיעו להסכם מסגרת עד אפריל. צריך לקוות שעד אז באמת יצליחו הצדדים להביא לפריצת דרך מדינית ובמקביל, שחלילה השטח לא יבער שוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

עוד במהדורה:

כנסו לפרופורציות: לא רק בישראל – סופה בבריטניה גרמה לצירים חסומים, הפסקות חשמל ואף הרוגים. האם בממלכה המאוחדת נערכו טוב יותר מאשר בישראל לפגעי מזג האוויר?

אווירת חו"ל בישראל: שוק הכריסמס בנצרת מציע פסטיבל חג מולד עם עץ האשוח הגבוה ביותר במזרח התיכון. ריטה גולדשטיין מוואלה! אוכל הלכה להסתובב בין דוכני האוכל, הבגדים והתוצרת המקומית.

השבוע בדקה: מה הקשר בין הרב מוטי אלון לקשר מכבי תל אביב ערן זהבי? כל הכותרות שעשו את השבוע.

התחזית: היום קר מהרגיל בעונה, מחר התחממות קלה ובהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully