וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה? כך תיראה ישראל אחרי רעידת אדמה

15.12.2013 / 12:42

הסופה גרמה לכאוס אדיר במדינה, מה יקרה בתרחיש חמור יותר של רעידת אדמה הרסנית? ד"ר חיליק סופר, מומחה לרעידות אדמה: "המדינה לא ערוכה לרעידת אדמה"

מערכת וואלה!

ארבעה מקרי מוות, עשרות אלפי בתים מנותקים מחשמל במשך ימים ושני צירים מרכזיים חסומים לתנועה – אלה היו התוצאות של הסופה שפקדה את האזור בסוף השבוע האחרון. לפי ד"ר אפרים לאור, לשעבר יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, אם המדינה הייתה נערכת כראוי לרעידות האדמה על פי התכניות שהיא עצמה קבעה, ניתן היה להתמודד גם עם סופה כזו בלי בעיה, "אבל מי שמחפף או לא מקצה תקציבים – גם סערה כזו הופכת לאירוע".

הסופה לא הייתה אירוע הטבע יוצא הדופן היחיד בחודשים האחרונים. באוקטובר השנה אירעו באזור הכינרת שמונה רעידות אדמה, ארבע מהן הורגשו בעוצמות שונות, ומומחים טענו כי ייתכן שמדובר בשרשרת מקדימה לאירוע גדול יותר.

על פי התרחישים של הוועדה הבין-משרדית, במקרה כזה יהיו כ-7,000 הרוגים ויותר מ-150 אלף חסרי קורת גג. יותר מ-300 אלף מבנים באזור רעידת האדמה יינזקו, ובין היתר, ינותקו מחשמל - פי עשרה ממספר הבתים שנותקו מחשמל בימים האחרונים. במקרים מקבילים במדינות כמו ארצות הברית, יפן ואיטליה, לקח לרשויות בין שבוע וחצי לחודש לחבר את כל הנפגעים בחזרה לחשמל, אז יש להניח שמצבה של ישראל במקרה כזה לא יהיה טוב יותר.

ד"ר חיליק סופר, מומחה לרעידות אדמה, אומר כי הסופה בסוף השבוע נחשבת למקרה קל בכל הנוגע לתרחישי אסון. היא פגעה בעיקר במערכת החשמל בשני מוקדים - בירושלים ובצפת – ובעיקר בקווי המתח. "בתרחיש של רעידת אדמה הרסנית ייפגעו גם תחנות כוח, תהליך הייצור ייפגע ומוקדי הפגיעה יהיו רבים יותר. מכאן, אספקת החשמל לאזורים המנותקים תארך זמן רב הרבה יותר מאשר בסופה האחרונה", הסביר ד"ר סופר. "יש בעיקר לחזק את המבנים, להוריד את התשתיות של קווי המתח לאדמה ולחזק מבנים ותשתיות אחרות. זו פעולת המניעה החשובה ביותר שצריך לעשות בשלב השגרה. מדינת ישראל אינה ערוכה לתרחיש של רעידת אדמה הרסנית".

עוד במהדורה:

הסופה נגמרה אך אלפי אנשים עדיין מנותקים מחשמל וללא אספקת מזון. בצפון הארץ הנזקים מוערכים בפי עשרה מהנזקים שנגרמו במלחמת לבנון השנייה. כתבי וואלה! חדשות מדווחים מירושלים, צפת וממרכז הבקרה של משטרת התנועה.

חוזרים לכביש אך הנהיגה עדיין מסוכנת: קובי ליאני עורך וואלה! רכב מסביר על הסכנות הטמונות בכביש קפוא ורטוב וגם מדגים כיצד לנהוג בזהירות.

נמרים, פילים וזברות: כיצד שרדו את השלג הירושלמי בעלי החיים בגן החיות התנ"כי? בעוד שאלפי אנשים בירושלים היו מנותקים מחשמל בקור המקפיא, בגן החיות התנ"כי דווקא דאגו לדיירים והצטיידו בגנרטור מבעוד מועד. מנהל גן החיות שי דורון מספר על הפילים ששיחקו בשלג, על הדובים שישנו וגם על בעלי החיים שלמרבה הצער שילמו בחייהם.

התחזית: היום עלייה קלה בטמפרטורות, אבל עדיין קר מהרגיל בעונה. צפי לקרה והקפאה במקומות המועדים. מחר התחממות קלה נוספת, אבל עדיין קר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully