וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת השירות עשויה להתבטל בשל בעיות תקציב

13.12.2005 / 9:38

תנועות הנוער: משרד החינוך מעכב כשנה 20 מיליון ש', בסוף החודש תיפסק פעילות המדריכים. המימון לשירות הדתי-הלאומי נמשך

מתנדבי שנת-שירות: בכל מקום בו החברה הישראלית זקוקה לעזרה, שם תמצאו אותם. בוגרי תיכון, רובם חילונים, שרגע לפני הגיוס לצבא תורמים שנה שלמה של עבודה התנדבותית למען החברה הישראלית.

הם מדריכים ומרכזים את הקנים של תנועות הנוער בכל רחבי הארץ; הם משמשים חונכים לילדים בעלי בבתי ספר; הם מטפלים ומסייעים לילדים הגדלים מוקפים באלימות ופשע; מחנכים ועוזרים לילדי עולים חדשים להתגבר על בעיות, על פחדים, על כעסים; הם פועלים בערים הבדואיות בנגב, ובמשותף, יהודים וערבים, הם בונים ביחד עתיד טוב יותר.

אם תחפשו בימים הקרובים, תמצאו אותם בכל מקום. למרבה הצער, יתכן מאוד שהחל מן השבוע הבא, אי-אפשר יהיה למצוא אותם בשום-מקום. מפעל שנת-השירות נמצא, נכון להיום, בסכנת סגירה, שכן לא די שמשרד החינוך קיצץ בתקציב פרויקט המתנדבים, הרי שהוא מעכב זה שנה את העברת התקציב לתנועות, העומד על 20 מיליון שקלים. אם עד סוף החודש לא יועבר הכסף, יפסיקו כאלף מדריכים מתנדבים את פעילותם.

"חובות ענקיים ושום אפשרות לממן שנה נוספת"

על-פי "תקנת תנועות הנוער", מדינת ישראל חייבת להעביר מדי שנה תקציב של כמה מיליוני שקלים לתנועות הנוער השונות, בכדי לממן את הפעילות השוטפת של מתנדבי שנת-שירות. אבל החל מסוף שנת 2004, תנועות הנוער עצמן נאלצות לממן מכספן שלהן את הפעילות של המתנדבים בשנת-שירות. "התקציב הזה מספק למתנדבים את הדברים הכי בסיסיים: דירה משותפת, הוצאות על חשמל ומים, נסיעות באוטובוסים ובעיקר אוכל. ותאמין לי שאנחנו לא אוכלים במסעדות גורמה", אומר שלומי מיר, מתנדב שנת-שירות שמדריך בתנועת הצופים בעפולה.

"המדינה לא העבירה לנו תקציב בכלל בשנה האחרונה, ותנועות הנוער הוציאו במשותף סכומים אדירים בשביל להמשיך לקיים את המפעל ההתנדבותי שנקרא שנת-שירות", מסביר מזכ"ל תנועת הצופים, ליאור כרמל. "אין לנו יותר כסף. תנועות הנוער צברו חובות בהיקף של כ-20 מיליון שקלים. אנחנו לא יכולים לממן שנה נוספת. תנועת הצופים עומדת נכון להיום על-סף פשיטת רגל, וכך גם תנועות הנוער האחרות. אם המדינה לא תעביר לנו את התקציבים, פשוט לא יהיה ממה לקנות אוכל למתנדבים.

"בסוף החופש הגדול, ממש לפני שהתחילה שנת ההתנדבות החדשה, החליטו במשרד החינוך לשנות את הקריטריונים לחלוקת התקציב לתנועות הנוער. אנחנו כבר שילמנו על שנה שלמה והם החליטו, בהתראה קצרה, שהם לא מעבירים לנו את התקציבים. נשארנו עם חובות ענקיים ובלי שום אפשרות לממן שנה נוספת של פעילות".

לבקשת משרד החינוך, הגישו ראשי תנועות הנוער את פירוט ההוצאות בפועל של שנת שירות. לדברי כרמל: "הגשנו למשרד החינוך פירוט של הוצאותינו בדיוק מקסימלי, עד לרמה של מה המתנדב אכל בכל יום. הדו"ח שלנו כלל מאות עמודים. במשרד החינוך טענו פעם אחת כי הם איבדו את הדו"ח, ובפעם שנייה שאנחנו משקרים. זה בלתי-מתקבל על הדעת שכך עובד משרד ממשלתי".

בנות השירות הלאומי מקבלות תקציב מלא

בירור קצר העלה, כי לצד הקיצוץ במימון שנת-השירות של תנועות הנוער, ממשיך משרד החינוך להעניק מימון מלא למסגרות השירות הלאומי הדתיות. "כבר הרבה שנים שהמדינה מעניקה מימון של 100% למסגרות שירות לאומי דתיות, ולעומת זאת, מימון של 75% בלבד למסגרות ההתנדבות של תנועות הנוער", מסביר כרמל. חשוב לציין כי בנות השירות הלאומי-דתי מבצעות את השירות במקום שירות צבאי, בעוד בני-הנוער החילוניים מבצעים את שנת-השירות בנוסף לשירות צבאי או אזרחי מלא: כלומר, זוהי התנדבות מלאה שאינה פוטרת אותם מחובות אחרות.

דובר משרד החינוך בחר שלא להגיב לפניית וואלה! zone באשר לאיפה ואיפה בין הפרויקטים של שנת-שירות ושירות לאומי. בנוגע לקיצוץ התקציבי התקבלה ממשרד החינוך התגובה הבאה:

"בשל החשיבות הרבה שרואה המשרד בפעילות שנות השירות ייחד לכך המשרד תקנה תקציבית נפרדת. כל הגופים המפעילים שנת שירות, ובכללם גם תנועות הנוער, ידעו כבר מחודש אפריל שעומדת להיות תקנה חדשה, שאכן התפרסמה בחודש אוגוסט... תנועות הנוער לא הצליחו להוכיח הוצאות בפועל ולכן, הן עלולות לקבל תקציב נמוך יותר ממה שקיוו. משרד החינוך ימשיך לתמוך בפעילות שנת השירות על פי קריטריונים ומנהל תקין". עוד נמסר ממשרד החינוך, כי התקציב עוכב בשל בעיות מינהליות ובימים הקרובים יועבר רבע מן הסכום.

החל מיום ראשון הקרוב, ה-18 בדצמבר, פעילות המתנדבים בשנת-שירות תושבת לחלוטין. המתנדבים, יחד עם תומכים וחניכים מתנועות הנוער, מתכננים לעלות לירושלים ולהקים מאהל מחאה מול משרד החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully